رشد شخصی سلامت روان فردی

چرا انجام کار داوطلبانه خوب به نظر می رسد

چرا انجام کار داوطلبانه خوب به نظر می رسد: ممکن است خود را فردی بسیار پرمشغله بدانید و با توجه به تقاضاهای رقابتی زیاد در برنامه های افراد، احتمالاً حق با شماست. با این حال، هر چند وقت یکبار از آن برنامه زمانی را حذف می کنید تا انرژی خود را به هدفی که به آن اعتقاد دارید اختصاص دهید؟ و وقتی این کار را انجام می‌دهید، چرا این احساس باعث می‌شود که برای تلاش‌هایتان اینقدر پاداش بگیرید؟

شاید شما واقعاً در مورد کاری که انجام می دهید و چرا آن را انجام می دهید فکر نمی کنید. مدرسه دولتی محلی شما به کسی نیاز دارد که در توزیع غذا و جوایز در نمایشگاه تعطیلات سالانه آنها کمک کند. با ارائه وقت خود، می‌دانید که باید در تنظیم مجدد چیزها در خانه خلاق باشید. اما شما نمی توانید «فقط نه بگویید». چیزی که نمی توانید در کلمات بیان کنید باعث می شود نام خود را در لیست داوطلبان قرار دهید.

داوطلبی بخشی ذاتی از زندگی در یک جامعه است و بسیاری از سازمان ها به سادگی نمی توانند بدون داوطلبان خود کار کنند. اگر این درست است که افراد با پاداش‌هایی در کار مانند حقوق، امتیازات و موقعیت انگیزه می‌گیرند. چرا کسی زمان قبلی را قربانی می‌کند در حالی که چنین پاداش‌هایی در افق وجود ندارد؟

چرا فعالیت داوطلبانه می تواند بهزیستی را ارتقا دهد؟

به گفته آنا ماریا مننجینی از دانشگاه ورونا و دایانا کولدانی از دانشگاه پادوآ (2022)، این تقویت بهزیستی است که می‌تواند توضیح دهد که چرا بسیاری از مردم در زمان خود تا این حد تلاش می‌کنند. تا در زمان خود برای یک هدف ارزشمند تلاش کنند. . با این حال، تحقیق در مورد اینکه دقیقاً چگونه زمان صرف شده برای کمک به دیگران می تواند چنین «دارایی نامشهود و رفاه مثبتی» را فراهم کند، وجود ندارد.

از لحاظ نظری، نوع WB که داوطلبانه باید ترویج کند، “eudaimonic” نامیده می شود، یک اصطلاح برگرفته از یونانی که به احساسات درونی رضایت و “تحقق ماهیت واقعی خود” اشاره دارد. در مقابل، WB لذت‌گرا به احساسات فوری لذت و شادی اشاره دارد که خود به‌عنوان یک هدف در خود دیده می‌شوند.

با نگاهی به WB از این دوگانگی، می توانید متوجه شوید که چرا داوطلبی ممکن است چنین مزایای عمیق و مفیدی داشته باشد. این امکان وجود دارد که بتوانید شادی لذت‌بخش فوری را از اهدای وقت خود بدست آورید. به خصوص اگر از همراهی افرادی که در تلاش‌های شما به شما می‌پیوندند لذت می‌برید. با این حال، چیزی که شما را در طولانی مدت نگه می‌دارد، به‌ویژه زمانی که مجبور به فداکاری‌های شخصی هستید. WB eudaimonic یا این باور است که کاری که انجام می‌دهید ارزشی دارد که فراتر از حس سرگرمی شماست.

اکنون به داستان هایی فکر کنید که در اخبار شنیده اید. یا دررسانه های اجتماعی خود دیده اید که کارهای خوب یک داوطلب را برجسته می کند. یک کودک 9 ساله یک رانندگی غذا را شروع می کند. یک رهبر سازمان خدمات جانبازی یک ماراتن را سازماندهی می کند، یا یک راننده کامیون اسباب بازی ها را برای کودکانی که خانه هایشان در طوفان ویران شده است جمع آوری و توزیع می کند. اگرچه تمرکز اخبار، این افراد زمانی که درگیر هدف خود شدند، قصد کسب شهرت نداشتند. درعوض، فقط از دیدن داستان‌هایشان می‌توان فهمید که حس بسیار عمیق‌تری از معنا آنها را در تلاش‌هایشان راهنمایی می‌کند.

 

کاوش عمیق تر در انگیزه داوطلبان

محققان ایتالیایی، با حرکت فراتر از آنچه ممکن است به طور حکایتی منطقی باشد. پیشنهاد کردند که نیروی محرکه واقعی برای داوطلبی در درک شکل خاصی از انگیزه نهفته است. مننگینی و کولدانی با استفاده از مدل تثبیت شده تئوری خودمختاری (SDT) خاطرنشان می‌کنند. که داوطلب شدن را می‌توان به عنوان شکل نهایی انگیزه درونی یا میل به تحقق علایق و علایق درونی در نظر گرفت. علاوه بر این، SDT انگیزه درونی را به عنوان یک انگیزه «خودمختار» در نظر می‌گیرد که توسط هیچ نیروی بیرونی کنترل نمی‌شود. مانند دریافت شهرت، پول یا توجه برای تلاش‌های شما.

در SDT، کارداوطلبانه از نظر تئوری نه تنها باید یک جزء قوی کنترل شده مستقل داشته باشد. بلکه نوع رفتاری است که می تواند احساس شایستگی شما را تقویت کند. ممکن است از شرکت در آن نمایشگاه مدرسه لذت ببرید زیرا مهارتی در برقراری ارتباط با مردم هنگام اهدای غذا و جوایز دارید. یا ممکن است یکی از دست اندرکاران صنایع دستی یا کوکی های خانگی بوده باشید. با این حال، چه می‌شود اگر سازمان‌دهنده ماجرا شروع به دیکته کردن اینکه دقیقاً چه چیزی باید کمک کنید یا چه کاری باید انجام دهید. و بگویید وقتی آنجا هستید (فراتر از انتظارات معقول) چه می‌شود؟ شما قصد داشتید کمک کنید، نه اینکه به یک سرپرست گزارش دهید. محدودیت‌های احساس استقلال شما قطعاً می‌تواند پتانسیل مشارکت در WB eudaimonic شما را کاهش دهد.

برای آزمایش نقش پیش‌بینی‌های SDT در درک رابطه WB-داوطلبی، محققان ایتالیایی پرسشنامه‌هایی را برای 175 بزرگسال (سن 18 تا 80 سال؛ 41 درصد مرد) که به عنوان داوطلب در سازمان‌های غیرانتفاعی مختلف خدمت می‌کردند. اجرا کردند. علاوه بر ارزیابی انگیزه، WB و رضایت از زندگی، شرکت کنندگان سوالات مستقیمی دریافت کردند که تاثیر تجربه داوطلب بودن را بر آنها ارزیابی می کرد. این سوالات عبارت بودند از: “در مقایسه با قبل از اینکه داوطلب شوید. امروز چه احساسی دارید؟” و «به میزان کمک داوطلبانه به رضایت شما از زندگی فکر کنید ” (با نشان دادن یک نقطه در مقیاس پاسخ داده می شود)

سعی کنید با توجه به هر فعالیت اخیری که برای آن داوطلب شده اید، خودتان به این سؤالات فکر کنید. در این مقیاس ها از کجا بیرون آمدی؟ سپس، به این فکر کنید که چرا داوطلب شده اید. ببینید آیا می توانید انگیزه های اصلی خود را شناسایی کنید و تا چه حد احساس می کنید که این فعالیت نیازهای درونی شما را برآورده می کند.

با عطف به نتایج، همانطور که نویسندگان پیش‌بینی کردند، داوطلبان با انگیزه درونی و خودمختار بالا احساس کردند که خود بیشتر درگیر فعالیت‌های داوطلبانه هستند. به نوبه خود، این عوامل سطوح بالاتری از رضایت داوطلبانه و رضایت کلی از زندگی را پیش‌بینی کردند. با این حال، یک مسیر جداگانه از انگیزه از طریق تعامل و در نهایت به رفاه eudaimonic منتهی شد.

بنابراین، به نظر می رسد که داوطلبی به نوعی انگیزه وارد می شود. که افراد را به ابراز تمایل واقعی خود سوق می دهد که به نوبه خود به آنها اجازه می دهد احساس رضایت عمیق تری داشته باشند. با این حال، همانطور که نویسندگان خاطرنشان می کنند، کارداوطلبانه لزوماً همیشه احساس خوبی ندارد. برخی از فعالیت‌های داوطلبانه می‌توانند ناخوشایند یا سخت باشند، مانند گذراندن ساعت‌ها در شب قبل از آماده کردن همه چیز برای رویداد بزرگ. از دیدگاه سازمان‌دهنده، یافته‌ها همچنین نشان می‌دهند. که تقویت حس «خودکارآمدی جامعه» یا درک مشارکت دادن چیزی با ارزش در یک هدف ارزشمند در داوطلب مهم است.

بیشترین بهره را از کار داوطلبانه خود ببرید

اکنون که محرک‌های عمیق انگیزه داوطلبانه را درک کرده‌اید. می‌تواند دیدگاهی را در مورد راه‌هایی که رفتار کمک‌رسان شما به شما کمک کرده است، به شما ارائه دهد. با این حال، اگر بارها و بارها با ناامیدی پس از برخی تجربیات بد داوطلبانه تسلیم شده اید. تحقیقات ایتالیایی همچنین نشان می دهد که چگونه می توانید این وضعیت را اصلاح کنید. آیا سرپرست داوطلب کسی است که به شما احساس بی اهمیتی می دهد؟ آیا آنها یک محیط داوطلبانه سمی ایجاد می کنند؟ آیا اجازه داده اند اندک قدرتشان به سرشان برسد؟

اگر چنین است، ممکن است تحت برخی شرایط جدید مذاکره با سازمان همکاری مجدد داشته باشید. یاد بگیرید که فعالیت هایی را بخواهید که استعدادهای شما در آنها شکوفا شود (در حالی که در مجموع مفید هستند). درخواست یک تکلیف جدید را در نظر بگیرید که در آن مجبور نیستید با این شخص سر و کار داشته باشید. یا اگر به نظر می رسد که کل عملیات به درستی مدیریت نشده است و تلاش های شما بیهوده به نظر می رسد. دلیل دیگری را پیدا کنید که به همان اندازه ارزشمند است، اما با تمام بدبختی های همراه همراه نیست.

به طور خلاصه، بسیار مفید است که بدانید مسیری برای تحقق در حوزه ای خارج از فعالیت های روزمره معمولی شما وجود دارد. یافتن جایگاهی که در آن هم بتوانید مشارکت داشته باشید و هم در آن برتری کنید، می تواند حس بنیادی شما را از هویت خود حفظ کند و در عین حال در خدمت برآوردن نیازهای کسانی باشد که به آنها کمک می کنید.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711