سلامت روان

چرا ما اغلب فکر می کنیم که هر چیزی می تواند بهترهم باشد؟

چرا ما اغلب فکر می کنیم که هر چیزی می تواند بهترهم باشد؟: “چمن آن طرف همیشه سبزتر است.”

“این همه نسبی است.”

“شما به همه چیز عادت می کنید.”

اصطلاحات زیادی در زبان انگلیسی برای بیان ایده انطباق لذت جویانه وجود دارد. به زبان ساده، مهم نیست که چه چیزی به دست می آوریم، به نظر می رسد که هرگز راضی نیستیم. ما به سطح “پایه” شادی خود برمی گردیم و شروع به دنبال کردن اهداف جدید و حتی بلندتر می کنیم. بالاخره آن خانه را خرید؟ شاید الان یک دومی بخواهید. بالاخره اون ماشین رو گرفتی؟ شاید الان یک بهتر بخواهید.

روانشناسان این پدیده را در مطالعات متعددی ثبت کرده اند، اما یافتن توضیحی برای آن دشوار بوده است. با این حال، یک مطالعه اخیر ممکن است تا حدودی این موضوع را روشن کند. ماسترویانی و لودوین پیری در مقاله‌ای که ممکن است سرگرم‌کننده‌ترین مقاله پژوهشی اصلی باشد که تا به حال خوانده‌ام، نشان دادند که مردم، وقتی تصور می‌کنند که چگونه چیزها می‌توانند متفاوت باشند، تمایل دارند تصور کنند که چگونه همه چیز می‌تواند بهتر باشد.

مروری بر مطالعات

نویسندگان این کار را با پرسیدن از گروهی از افراد شروع کردند که اغلب درباره چه چیزهایی فکر می کنند. این چیزها به محرک هایی تبدیل شدند که در مطالعات بعدی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. لیست تولید شده توسط شرکت‌کنندگان شامل مواردی مانند «آمازون»، «ماشین‌ها»، «حیوانات خانگی»، «کرونا ویروس» و «سیاست» بود، و آنها از خیلی خوب (مثلاً حیوانات خانگی) تا عموماً خیلی بد (مثلاً کرونا ویروس) متغیر بودند.

در مطالعه بعدی، از شرکت کنندگان خواسته شد راه هایی را تصور کنند که هر یک از آن چیزها می تواند متفاوت باشد. به طور قاطع، همه راه هایی را فهرست کردند که آن چیزها می توانند بهتر باشند. به عنوان مثال، اگر تلفن ها ضد آب باشند، می توانند متفاوت باشند. اگر تبلیغات وجود نداشت، یوتیوب می توانست متفاوت باشد. حتی اگر همه چیز از قبل خیلی خوب بود، مردم راه هایی را پیدا کردند که می توانستند بهتر باشند. یکی از شرکت‌کنندگان حتی در مورد حیوانات خانگی گفت: “اگر آنها بتوانند صحبت کنند خیلی خوب است.”

البته ممکن است مردم سوال را اشتباه تفسیر کرده باشند. شاید آنها فکر می کردند که محققان می خواهند پیشنهاداتی برای بهبود ارائه دهند. بنابراین، در مرحله بعد، محققان این سوال را به روش دیگری مطرح کردند: “چگونه هر یک از این چیزها می تواند بدتر یا بهتر باشد؟” نتایج یکسان بود: مردم به سادگی راه هایی را ایجاد نکردند که اوضاع بدتر شود. محققان در ادامه کشف کردند که این نتیجه به گروه‌های فرهنگی مختلف تعمیم می‌یابد (انگلیسی‌زبان در لهستان و زبان ماندارین در چین) و این سوگیری برای تصور اینکه چگونه اوضاع می‌تواند بهتر باشد، حتی در افرادی که روان‌رنجور، افسرده ویا مضطرب هستند وجود دارد.

این یافته چگونه می تواند سازگاری لذت جویانه را توضیح دهد؟ خوب، اگر همیشه بر این تمرکز کنید که چگونه چیزی می تواند بهتر باشد، ممکن است قدردان این باشید که چیزی در حال حاضر چقدر عالی است. نشان داده شده است که قدردانی بهزیستی را افزایش می دهد، احتمالاً به این دلیل که فکر کردن به آنچه برای آن سپاسگزار هستید، شما را مجبور می کند تصور کنید که چگونه اوضاع می تواند بدتر باشد، که گرایش پیش فرض نیست. اگرچه این یافته که ما همیشه متضادهای مثبت را تصور می کنیم بدیع است، اما با تحقیقات قبلی که نشان می دهد ما تمایل داریم تصور کنیم که آینده نیز خوب خواهد بود مطابقت دارد.

چرا مغز ما تکامل می یابد تا تصور کند چه چیزی می تواند بهتر از آنچه هست باشد؟ خب، شاید آن دسته از افرادی که تصور می‌کردند چگونه اوضاع می‌تواند بهتر باشد، بیشتر به سمت تغییر اوضاع به سمت بهتر سوق داده شده‌اند. و به همان اندازه که راضی نشدن به وضع موجود برای سلامت روان و شادی ما مضر است، قطعاً برای پیشرفت انسان مفید است.

مقاله ماسترویانی و لودوین-پیری جالب است، نه فقط به این دلیل که اثری که آنها کشف کردند جذاب و قوی بود. همچنین به سبکی بسیار جذاب و طنز نوشته شده است، البته “غیر علمی”. مقاله در حال حاضر بر روی یک سرور “پیش چاپ” پست شده است، به این معنی که هنوز فرآیند بررسی همتا را طی نکرده است تا در یک مجله علمی منتشر شود.

نویسندگان ادعا می‌کنند که قصد ندارند مقاله را به یک مجله ارسال کنند، زیرا (از نظر آنها) این امر مستلزم آن است که نوشتار خود را ساده‌تر و پیام خود را کمتر روشن کنند. با این حال، آنها برای بازخورد از همتایان خود باز هستند و داده ها برای همه قابل بررسی است. بنابراین، این مقاله خواننده را دعوت می‌کند تا تصور کند که چگونه انتشار تحقیقات علمی می‌تواند متفاوت باشد. بدون دیوارهای پرداختی، بدون نوشته‌های مستطیل – و من، به عنوان مثال، نمی‌توانم تصور کنم که چگونه آن روش جدید انتشار علمی بهتر است.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711