سلامت روان فردی

این نکات می توانند انگیزه بیشتری در شما ایجاد کنند

این نکات می توانند انگیزه بیشتری در شما ایجاد کنند: انگیزه یک نیروی انرژی بخش است که شما را به انجام عمل سوق می دهد. وقتی انگیزه دارید، برای شروع به کار برای رسیدن به هدف و ادامه کار برای رسیدن به آن هدف، حتی در مواجهه با موانع،هیجان‌زده می‌شوید (پارکس و گوای، 2009). داشتن انگیزه واقعی برای کار روی هدفی که به آن اهمیت می دهید، حتی می تواند هیجان انگیز باشد (کوک و آرتینو، 2016).

 

چگونه نیازهای اساسی روانشناختی به انگیزه کمک می کنند؟

ما به احتمال زیاد انگیزه ذاتی برای دستیابی به اهدافی داریم که سه نیاز اساسی روانشناختی را برآورده می کنند (کوک و آرتینو، 2016):

خودمختاری: همه ما می خواهیم احساس کنیم که کنترل اعمال خود را در دست داریم. هیچ کس دوست ندارد احساس کند که مجبور به انجام کاری می شود. به عنوان مثال، اگر رشته خود را انتخاب کنید، احتمالاً انگیزه بیشتری برای مطالعه خواهید داشت.

خودکارآمدی یا شایستگی: شما می خواهید احساس کنید که شایستگی دارید. کار نمی تواند آنقدر سخت باشد که غیرممکن به نظر برسد، اما همچنین نمی تواند آنقدر آسان باشد که احساس چالش نکنید. اگر دانشجوی سال اول کالج هستید، احتمالاً انگیزه ای برای مطالعه یک کتاب درسی در سطح کارشناسی ارشد ندارید. همچنین احتمالاً انگیزه ای برای مطالعه کتاب درسی کودک احساس نمی کنید. وظیفه باید با توانایی های شما مطابقت داشته باشد.

ارتباط: اگر احساس ارتباط با دیگران داشته باشید، انگیزه خواهید داشت. اگر به یک گروه مطالعاتی ملحق شوید یا بدانید که دیگران در مسیر شغلی انتخابی شما نیز در این کلاس شرکت کرده اند و این مطالب را مطالعه کرده اند، ممکن است انگیزه بیشتری برای مطالعه یک موضوع خسته کننده داشته باشید. شما می توانید با ایجاد ارتباطات مرتبط با اهداف خود و ترویج محیط هایی که مراقبت واقعی، احترام متقابل و ایمنی را نشان می دهند، احساس خویشاوندی را افزایش دهید.

علاوه بر این، اگر بتوانید اهدافی را دنبال کنید که با ارزش‌ها و علایق شما سازگار است، احساس رضایت و انگیزه بیشتری خواهید داشت (پارکس و گوای، 2009). اگر بتوانید زندگی حرفه ای، آموزشی، بهداشتی، خانگی و شخصی خود را حول ارزش ها و علایق خود بسازید، انگیزه درونی و یکپارچه بیشتری احساس خواهید کرد. این باعث ایجاد عادات و تکمیل اهداف آسان تر می شود. وقتی به روشی رفتار می کنید که از ارزش های شما حمایت می کند، احتمالاً احساس شادی و انگیزه بیشتری خواهید داشت.

چگونه برای کار انگیزه پیدا کنیم؟

به طور کلی، زمانی که کار خود را جالب می‌بینید، زمانی که کارتان اهداف روشن و مشخصی دارد، و زمانی که بتوانید کار خود را به پروژه‌ای گسترده‌تر پیوند دهید، انگیزه کار خواهید داشت. شما می توانید انگیزه خود را برای کار با توجه به نیازهای اساسی روانشناختی خود افزایش دهید (شارپ و همکاران، 2009).

خودمختاری: اگر نسبت به کار خود احساس مالکیت یا انتخاب داشته باشید، به احتمال زیاد انگیزه خواهید داشت. هنگامی که با یک کار کاری خسته کننده یا ناخوشایند روبرو می شوید، اگر بتوانید کار را به مسیر شغلی که انتخاب کرده اید متصل کنید، می توانید احساس استقلال و انگیزه خود را افزایش دهید. داشتن تنوع در کار شما همچنین می تواند احساس استقلال و انگیزه شما را افزایش دهد.

شایستگی: کاری که از نظر فنی چالش برانگیز است نسبت به کاری که خیلی آسان است انگیزه بیشتری خواهد داشت. بعید است که انگیزه کارهای کسل کننده ای که نیاز شما به احساس شایستگی را برآورده نمی کند، داشته باشید.

ارتباط: اگر احساس تعلق به شبکه های حمایتی محل کار داشته باشید، احتمالاً انگیزه بیشتری برای کار خواهید داشت. تمرین‌های تیم‌سازی و ساعات شاد با همکارانتان ممکن است به شما کمک کند در کارتان بیشتر احساس ارتباط و انگیزه بیشتری داشته باشید. همچنین اگر بتوانید مشارکت خود را به پروژه ای بزرگتر که تاثیرگذار و مهم است متصل کنید، انگیزه بیشتری خواهید داشت.

جمع بندی

همه انگیزه ها یکسان ایجاد نمی شوند. انگیزه درونی، که در آن شادی ذاتی در انجام عمل است، و انگیزه یکپارچه، که در آن عمل به بخشی از هویت شما تبدیل شده است، بالاترین اشکال انگیزه هستند. بنابراین احتمالاً وقتی روی چیزی که دوست دارید کار می کنید یا وقتی روی چیزی مهم برای خود کار می کنید احساس خوشحالی و رضایت می کنید.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711