رشد شخصی سلامت روان فردی

3 نکته برای تقویت انگیزه

3 نکته برای تقویت انگیزه: کلمه انگیزه از فعل لاتین movere به معنای “حرکت کردن” گرفته شده است. بنابراین، انگیزه کلمه ای است که ما برای توصیف آنچه “ما را به حرکت وادار می کند” استفاده می کنیم. به عبارت دیگر، چرا کارهایی را که باید انجام بدهیم را انجام می دهیم؟

وقتی در دنیای مدرن به انگیزه فکر می کنیم، اغلب آن را توانایی خود برای انجام کارها تحت فشار قرار می دهیم. ممکن است آرزو کنیم برای انجام کارها انگیزه بیشتری داشته باشیم، به ویژه کارهایی که باید انجام شوند یا به ما در رسیدن به اهدافمان کمک می کنند.

 

به طور کلی، تصور بر این است که انگیزه شامل موارد زیر است:

انتخاب انجام یک اقدام خاص.

پشتکار با عمل.

تلاش.

بنابراین انگیزه مسئول این است که چرا کاری را انجام می دهیم، چه مدت کاری را انجام می دهیم و چقدر تلاش می کنیم تا کاری را انجام دهیم. اما مهم است که به خاطر داشته باشید که انگیزه یک چیز ثابت نیست. زمانی که ما به سمت اهداف مختلف کار می کنیم، به مرور زمان کاهش می یابد و در جریان است (Dörnyei & Ushioda, 2013).

چه چیزی منجر به انگیزه می شود؟ نظریه ها انگیزه را هم علت عمل و هم معلول عمل می دانند. به عنوان مثال، ممکن است ما انگیزه مطالعه برای یک آزمون نداشته باشیم  بنابراین در آزمون خوب عمل نمی کنیم این باعث می شود در آینده حتی انگیزه کمتری برای مطالعه داشته باشیم. به این ترتیب، انگیزه پایین ممکن است در واقع منجر به انگیزه کمتر شود.

از طرف دیگر، شاید ما برای نواختن گیتار انگیزه داشته باشیم. سپس در مورد مهارت های نوازندگی خود احساس خوبی داریم و انگیزه بیشتری برای نواختن گیتار پیدا می کنیم. همانطور که می بینید، به نظر می رسد انگیزه چیزی است که بر روی خود ساخته می شود (Dörnyei & Ushioda, 2013).

دو نوع انگیزه – بیرونی و درونی – می تواند به توضیح اینکه چرا به ما در انجام کارها کمک می کند:

انگیزه درونی

برای انگیزه درونی، هیچ پاداش آشکاری برای انجام یک عمل وجود ندارد (لیندنبرگ، 2001). در واقع، پاداش ها (مانند پول یا نمرات خوب) اغلب انگیزه درونی را کاهش می دهند در حالی که تمجید و بازخورد مثبت آن را افزایش می دهند. این امر باعث شده است که برخی بپرسند انگیزه درونی در واقع چیست. آنها پیشنهاد می کنند که شاید انگیزه درونی صرفاً لذت باشد – ما انگیزه بیشتری برای انجام کاری داریم زیرا آن را دوست داریم. و ما نیازی به دریافت پاداش برای انجام آن نداریم زیرا این کار سرگرم کننده است (لیندنبرگ، 2001).

انگیزه بیرونی

انگیزه بیرونی با دادن یک پاداش احتمالی به کسی ایجاد می شود. به عنوان مثال، ممکن است من انگیزه کار را داشته باشم زیرا حقوق می‌گیرم (و فقط در صورت کار کردن حقوق می‌گیرم). در موقعیت کاری، تحقیقات نشان می‌دهد که پاداش‌های بیرونی می‌توانند در کوتاه‌مدت انگیزه‌بخش باشند، اما همچنین می‌توانند بیگانه‌کننده یا غیرانسانی باشند. بنابراین، ارائه پاداش‌های مشروط عملکرد (یک جایزه برای کار خوب) در واقع می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد

چگونه انگیزه بگیریم؟

ایجاد یک طرح. انگیزش شامل فرآیندهای مختلفی مانند برنامه ریزی، تعیین هدف، شکل گیری قصد، تولید وظیفه، اقدام و ارزیابی نتیجه است (Dörnyei & Ushioda, 2013). اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید، چه گام‌هایی در مرحله اول قرار می‌گیرند، و چگونه اقداماتی که انجام می‌دهید به هدفی که به دنبال آن هستید منجر می‌شود، می‌تواند مفید باشد که برای رسیدن به هر چیزی که می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید.

اهداف اجرا را تنظیم کنید. اهداف پیاده سازی استراتژی هایی هستند که شما برای اطمینان از رسیدن به هدف خود از قبل تنظیم می کنید (Gollwitzer, 1999). اساساً، شما فقط قصد دارید که اگر X اتفاق بیفتد، Y را انجام دهید. این به شما کمک می کند صرف نظر از موقعیت، انگیزه بیشتری داشته باشید. برای مثال، ممکن است از قبل تصمیم بگیرید که اگر واقعاً برای انجام یک کار بی انگیزه هستید، کار دیگری را انجام دهید. یا، می‌توانید برای زمانی که زندگی مانع انجام یک کار می‌شود، اهداف پیاده‌سازی را تعیین کنید.

وظایف را روشن کنید. هرچه بتوانید وظایفی را که باید انجام دهید واضح تر انجام دهید، انجام آنها آسان تر خواهد بود. بنابراین فهرستی از کارها را تهیه کنید و آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. برای مثال، تکمیل تکالیف می‌تواند شامل خواندن کتاب درسی، ساختن کارت‌های یادداشت و سپس مرور کارت‌های یادداشت باشد.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711