رشد شخصی سلامت روان فردی

3 راهکار برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان

3 راهکار برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان: سفرهای آکادمیک می تواند طولانی باشد. برخی از دانش آموزان آن را بیشتر از دیگران دوست دارند. با توجه به تجربیات یادگیری آنلاین در طول همه گیری بیماری کرونا، همراه با سایر عوامل استرس زا که همچنان بر زندگی ما تأثیر می گذارد، دانش آموزان تغییری را در نحوه یادگیری خود تجربه کرده اند. بسیاری از مراجعین من بی انگیزگی برای مدرسه و تمایلشان به به تعویق انداختن تکالیف را به اشتراک گذاشته اند. چند استراتژی عالی و مبتنی بر شواهد وجود دارد که ممکن است به ایجاد انگیزه برای این دانش‌آموزان کمک کند. در اینجا سه مورد وجود دارد که ممکن است به شما در شروع کار کمک کند:

1. خود صحبتی مبتنی بر تسلط را پرورش دهید.

در تحقیقات روانشناسی، نظریه ای به نام اسناد خود وجود دارد که تفاوت های بین یک جهت گیری درمانده (هوش تغییر ناپذیر است، من اینگونه هستم) و یک جهت گیری افزایشی/تسلط (تلاش گسترده) را بررسی می کند. یادگیری از جایی که “خب، من واقعاً در این کار بد هستم” احساس درماندگی ایجاد می کند و انگیزه را از بین می برد. در مقایسه، نزدیک شدن به یادگیری از جایی که «به تلاشم ادامه می دهم» بر دیدگاه و انگیزه تأثیر می گذارد.

برخی از پیامدهای دنیای واقعی این اسناد خود چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهد که آن دسته از دانش‌آموزانی که به آنها هوش افزایشی آموزش داده می‌شود (به عبارت دیگر، مغز پلاستیکی است و ما می‌توانیم توانایی‌های خود را تغییر دهیم) تمایل بیشتری به نشان دادن انگیزه و پیشرفت در نمرات دارند. مراقبان و معلمان می‌توانند با تمرکز بر میزان تلاش کودک و بررسی اینکه در چه صحبت‌هایی با خود می‌توانند درگیر شوند، کمک کنند (“من سخت کار کردم و تلاشم نتیجه داد” در مقابل “من خوب انجام دادم زیرا بسیار باهوش هستم”) . وقتی به سادگی روی این ایده تمرکز می کنیم که “من خیلی باهوش هستم”، پیامی که کودک ممکن است در صورت عدم موفقیت یاد بگیرد این است: “خب، من در اینجا به خوبی عمل نکردم، بنابراین باید احمق باشم.” به عبارت دیگر، نحوه ستایش ما از دیگران مهم است، زیرا می تواند بر نحوه نگاه آنها به خود و هویت اصلی خود تأثیر بگذارد.

2. تفکر 360

«مدل و برنامه عملکرد اجرایی تفکر 360» که توسط کریستن جاکوبسن و سارا وارد توسعه یافته است، به آموزش مهارت‌های «چگونه» کمک می‌کند که بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است هنگام انجام وظایف فاقد آن باشند. بر اساس این مدل، دانش‌آموزان یک پروژه یا تکلیف را با برنامه‌ریزی از اینکه محصول نهایی از نظر بصری به نظر می‌رسد، شروع می‌کنند. یعنی، دانش‌آموزان تصور می‌کنند که به درون یک توپ کریستالی نگاه می‌کنند تا «آینده» را ببینند و با جزئیات توضیح دهند که پروژه نهایی چگونه به نظر می‌رسد، صدا و احساس می‌شود.

نشان داده شده است که یادگیری چند حسی در تقویت توانایی های یادگیری و پردازش اطلاعات ارزش زیادی دارد، پس چرا این مهارت ها را در ذهن خود تمرین نکنیم؟ همچنین از دانش‌آموزان پرسیده می‌شود که وقتی پروژه‌شان برای ایجاد انگیزه بیشتر برای این کار انجام شود، چه احساسی خواهند داشت. این بلوک‌های سازنده، دانش‌آموزان را به سمت ترسیم «چشم‌انداز» خود سوق می‌دهد و با شکستن مراحل برای رسیدن به این چشم‌انداز، به عقب کار می‌کنند. دانش‌آموزان در اینجا از تجسم استفاده می‌کنند، مانند داشتن وسایل کمکی رنگی برای نشان دادن «انجام شد» (قرمز)، «انجام» (سبز)، و «آماده شدن» (زرد).

برای حفظ انگیزه و انجام وظیفه، دانش آموزان سه سوال برنامه ریزی هدف مدار از خود می پرسند:

“وقتی کارم تمام شد چه شکلی خواهد بود؟”

“چه مراحلی را باید انجام دهم تا با تصویر انجام شده خود مطابقت داشته باشم؟”

“به چه موادی نیاز خواهم داشت؟”

3. برای ایجاد انگیزه درونی به ارزش ها وصل شوید.

تحقیقات به ما می گوید که ایجاد انگیزه به داشتن ارزش ها و اهداف خاص کمک می کند. داشتن افکار هدفمند به ما کمک می کند تا در مسیر خود باقی بمانیم و از خود بپرسیم “کجا می خواهم بروم؟” و “چه چیزی برای من مهم است؟”

در حالی که گاهی اوقات داشتن برخی از پاداش های بیرونی (مثلاً پذیرایی از خود با یک دسر یا یک فیلم بعد از انجام وظایفمان) می تواند کمک کننده باشد، مهم است که انگیزه را از درون تقویت کنیم. این ممکن است از طریق کاوش در مورد آنچه مهم است و بازگرداندن آن به برداشتن گام های مشخص در این جهت انجام شود. مراقبان و معلمان می‌توانند تصاویر و نمونه‌هایی از ارزش‌ها را ارائه کنند که کودکان و نوجوانان می‌توانند در مورد آنها تأمل کنند تا به آنها کمک کنند تا به آنچه مهم است بازگردند و اهداف خاصی بسازند که به کار به سمت این ارزش‌ها کمک کند.

همانطور که راس هریس می گوید: «انتظار تا زمانی که «احساس» انجام کاری داشته باشید، مانند قرار دادن گاری جلوی اسب است. به احساسات تکیه نکنید بر ارزش ها تکیه کنید. بگذارید آنها انگیزه شما باشند.»

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711