رشد شخصی سلامت روان فردی

تبدیل نقاط قوت خود به ابرقدرت ها

تبدیل نقاط قوت خود به ابرقدرت ها: خودآگاهی می تواند بر رفاه و موفقیت زندگی شما تأثیر بگذارد، با این حال تنها 12 تا 15 درصد از افراد مورد بررسی واقعاً دارای خودآگاهی هستند (Eurich, 2018). خودآگاهی به درک درونی خود (شناخت خود) و بیرونی (نحوه درک شما) مربوط می شود که هر دو جنبه برای یادگیری و رشد ما مفید هستند.

اگرچه درک نحوه درک شما به شما کمک می کند راه خود را در جهان باز کنید و با دیگران کار کنید، داشتن آگاهی عمیق از اینکه چه کسی هستید، پایه و اساس شما برای روابط موفق است. به عنوان مثال، اگر از ترجیحات و تمایلات شخصی خود آگاه نباشید، ممکن است متوجه نشوید که چگونه این باورهای ناخودآگاه بر ارزش ها، کلمات و رفتار شما و در نتیجه بر تعاملات شما با دیگران تأثیر می گذارد.

علاوه بر کشف تعهدات پنهان، توسعه یک خودآگاهی عمیق به شما امکان می دهد از فرصت هایی استفاده کنید که ممکن است در غیر این صورت برای شما ناشناخته باشد. ابرقدرت های شما ممکن است منتظر کشف، توسعه و استفاده عالی باشند و از طریق کار درونی در دسترس شما باشند.

در اینجا چهار راه برای توسعه نقاط قوت، استعدادها و تمایلات طبیعی خود به ابرقدرت هایی وجود دارد که ممکن است جرات تصور آنها را نداشته باشید!

1. استعدادها و نقاط قوت طبیعی خود را توسعه دهید.

یکی از راه های تبدیل شدن به بهترین خود این است که عمداً تمایلات طبیعی خود را توسعه دهید. دانستن و توسعه نقاط قوت و سایر ویژگی های شخصیتی می تواند به شما کمک کند تا به راحتی در چالش های خود پیمایش کنید و با پذیرش اصالت خود، شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

عملکرد شما با توسعه و به کارگیری نقاط قوت و استعدادهای طبیعی خود، به جای تلاش برای رفع نقاط ضعف، بهبود می یابد. ارزیابی‌های تجاری در دسترس و رایگان برای کمک به شما در نام‌گذاری، درک و توسعه عمدی چنین تمایلاتی در دسترس هستند. به عنوان مثال، Clifton StrengthFinders گالوپ به ما کمک می کند تا بفهمیم کجا می توانیم در اجرا، تجزیه و تحلیل، ایجاد رابطه یا تأثیرگذاری برتر باشیم. به طور مشابه، ارزیابی نقاط قوت VIA استعدادهایی مانند قدردانی یا بخشش را شناسایی می‌کند که وقتی گروه‌بندی شوند، استعدادهای ما را در حوزه‌های خاص آشکار می‌کنند.

به کارگیری نقاط قوت شما انرژی زا است و می توانید با انجام کارهایی که قلب و روح شما را تغذیه می کند عملکرد را حتی بیشتر افزایش دهید. عملکرد خارق‌العاده می‌تواند نتیجه باشد و نتایجی را به همراه داشته باشد که حتی ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

2. بر آنچه برای شما معنادار است تمرکز کنید.

فقط به این دلیل که چیزی باید برای شما معنادار باشد، به این معنی نیست که قلب شما را تغذیه می کند. ممکن است سر شما فکر کند که این کار مهمی است و احتمالاً همینطور است. و ممکن است دلتان آرزو کند که کار دیگری انجام می دادید.

قلب شما نیز احساس شما را نسبت به کارتان تعیین می کند. اگر قلب شما به طور کامل به کاری که انجام می دهید نیست، بخش مهمی از اشتیاق و انرژی خود را پشت سر می گذارید که ممکن است عملکرد شما را به سطح بالاتری برساند. وقتی دلتان در کارتان است، می‌تواند رمز راز دستیابی به عملکرد عالی باشد.

احساسات خود را در مورد کار خود در مقیاس 1 تا 10 رتبه بندی کنید، که در آن عدد 10 عبارت است از “من نمی توانم صبر کنم تا سر کار بروم!” هر گونه دوگانگی در مورد وضعیت فعلی خود را بررسی کنید. توجه داشته باشید که کدام فعالیت‌ها و پروژه‌ها بیشتر احساس رضایت، هیجان و انرژی می‌کنند. تا جایی که می توانید اینها را اولویت بندی کنید تا قدرت شما را به یک ابرقدرت تبدیل کنند.

 

3. درس های زندگی خود را کشف کنید.

تفاوت بین یک ابرقدرت و یک قدرت یک موضوع است. وقتی قدرت خود را روی چیزی که در قلب شما معنادار است به کار می برید، انرژی شما برای کار باعث می شود که آن قدرت و نتیجه بیشتر بدرخشد.

با این حال، کار معنی‌دار می‌تواند بسیار عمیق‌تر به چیزی که به نظر می‌رسد فراخوانی می‌دهد. برخی به طور طبیعی حس ذاتی دعوت خود را دارند. تحقیقات نشان می دهد که تنها یک سوم مردم تماس خود را احساس می کنند (دافی و سدلاچک، 2007؛ ورزنیفسکی، مک کاولی، روزین، و شوارتز، 1997)، بنابراین بسیاری از ما تماس خاصی را شناسایی نمی کنیم.

شما مجبور نیستید تماس خود را برای عمیق تر کردن حس معناداری در کار یا زندگی خود احساس کنید. در مورد آنچه که در زندگی شما احساس چالش می کند فکر کنید. چالش ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم یا هر دو را تحت تأثیر قرار دهد. نمونه‌هایی از چالش‌های غیرمستقیم می‌تواند شامل این باشد که چگونه اعتیاد یکی از عزیزانتان بر ثبات مالی خانواده‌تان تأثیر می‌گذارد، چگونه خشونت جامعه باعث می‌شود شما احساس ناامنی کنید و…

ممکن است سالها طول بکشد تا بسیاری از ما به فراخوان یا هدف عمیق خود پی ببریم زیرا به انباشت تجربه زندگی نیاز است. از این نظر، یک زندگی آسان با چالش کم یا بدون چالش اساسی، احتمالاً برای آسیابی که به زندگی ما معنا می بخشد، ذخایر کافی نمی دهد.

همچنین فیلم ها یا داستان های مورد علاقه خود را در نظر بگیرید. با کدام خط داستانی یا موقعیتی بیشتر احساس ناراحتی کرد و بعد از حل شدن، شادی بخش بود؟

با استفاده از این نمونه های شخصی، می توانید تشخیص دهید که چه چیزی عمیقاً و شخصی به شما مربوط است. اگر بیش از یک نمونه را شناسایی کردید، چه موضوعاتی را به اشتراک می گذارند؟ با توجه به این مثال‌ها، چه نوع کاری مهم‌تر و تاثیرگذارتر خواهد بود؟

کمی وقت بگذارید و به آنچه که به نظر می رسد با هدف زندگی شما مطابقت دارد، فکر کنید، سپس برای پیگیری آن برنامه ریزی کنید. ممکن است مسیری طولانی و پر پیچ و خم برای رسیدن به هدف نهایی شما باشد. ممکن است نیاز به یادگیری، داوطلب شدن، آزمایش و/یا نوآوری داشته باشید تا برای هدف بزرگ خود آماده شوید. مایل باشید برای تحقق این رویا قدم به قدم در یک بازه زمانی طولانی پیش بروید. قبل از اینکه بتوانید به طور کامل وارد این کار شوید، احتمالاً مقدار قابل توجهی آمادگی لازم است.

 

4. یکپارچه سازی و تکرار.

ابرقدرت شما ترکیبی از پیگیری عمیق ترین و قلبی ترین هدف خود با استفاده از استعدادها و توانایی های طبیعی شماست. درست مانند هر مهارت دیگری، توسعه ابرقدرت نیازمند تعهد، تلاش، آزمایش و رشد است.

گاهی اوقات شما «شکست می‌خورید» که به عنوان یادگیری و تقویت مهارت‌هایتان نیز شناخته می‌شود. درس را در آغوش بگیرید و با رویکردهای مختلف آزمایش کنید. ابرقدرت ها یک شبه پدیدار نمی شوند، شما را کامل نمی کنند و به شما اجازه نمی دهند جادو را جایگزین کار سخت کنید. در عوض، آنها حس راحتی و سرگرمی بیشتری را در حین یادگیری ایجاد می کنند، سخت کار می کنید و به طور مداوم به حاشیه های منطقه راحتی خود فشار می آورید.

از بسیاری از منابع فوق العاده توسعه مهارت به صورت آنلاین و در جامعه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، بنیاد شفای خانواده و جامعه منابع بسیاری را برای توسعه خودآگاهی و سایر ماژول‌های توسعه مهارت برای شما یا گروه‌هایی که به آنها خدمت می‌کنید، ارائه می‌کند.

در پایان، پاداش شما ممکن است این باشد که متوجه شوید در حال پرواز در بالاترین سطح هستید و به مکان‌هایی که هرگز تصور نمی‌کردید ممکن باشد.

و حتی خبر بهتر این است که دیگر ابرقدرت های شما در انتظار هستند. یک به یک روی آنها کار کنید، زیرا یکی دیگر را تقویت می کند.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711