رشد شخصی سلامت روان فردی

3 کلید برای یک زندگی پربار و کامل

3 کلید برای یک زندگی پربار و کامل: مطالعه اخیر باومن و روخ که در Frontiers in Psychology منتشر شده است، به این نتیجه رسیده است که مفاهیم غیرمعمول از تحقق زندگی شامل ارزیابی هایی مانند «زندگی کامل، دستیابی به اهداف مهم شخصی و توسعه خود، و همچنین جنبه های بین فردی و مولد هستند، مانند کمکی کرده و توانسته است چیزی ارزشمند از خود به جای بگذارد.

قبل از بررسی تحقیق، توجه به این نکته مهم است که این محققین رضایت را به عنوان یک تجربه شناختی و عاطفی از “احساس کامل بودن، تناسب و ارزش نسبت به خود، زندگی و تاثیر خود” تعریف کردند.

بررسی آنچه که زندگی را تحقق می بخشد

نویسندگان برای تعیین دیدگاه‌های غیرعادی یک زندگی رضایت‌بخش، نمونه‌ای از افراد آلمانی زبان را مورد بررسی قرار دادند، همانطور که در زیر توضیح داده شده است.

نمونه: 747 شرکت کننده; میانگین سنی 50 سال (محدوده 18 تا 93)؛ 80 درصد زن؛ 36 درصد مجرد (هرگز ازدواج نکرده اند)؛ 55 درصد با بچه ها.

معیارها:

سؤالات باز: به عنوان مثال، “چه چیزی باعث ایجاد یک زندگی کامل می شود؟” “یک زندگی بسیار کامل چگونه به نظر می رسد؟”

اندازه‌گیری‌های کمی: این معیارها شامل رتبه‌بندی‌های یک زندگی رضایت‌بخش فعلی و یک زندگی تکمیل‌شده به گذشته، به‌علاوه 16 نقش/فعالیت (مانند کار داوطلبانه، دوستی، سفر) به‌عنوان منابع بالقوه تحقق بود.

تجزیه و تحلیل کیفی و کمی انجام شد. نویسندگان بین عناصر اصلی، همبستگی ها و پیشایندهای یک زندگی کامل تمایز قائل شدند.

عناصر اصلی: شامل توصیف کلی، ارزیابی شناختی، و ارزیابی عاطفی است.

همبستگی: متشکل از منابعی است که می توان از آنها تحقق یافت.

پیشینیان: منابع، کیفیت زندگی و ویژگی های شخصی.

از نظر فراوانی، اکثر اظهارات شرکت کنندگان مربوط به موضوع ارزیابی شناختی (40 درصد) بود. از جمله منابع (19 درصد)، ارزیابی عاطفی (10 درصد)، کیفیت زندگی (10 درصد) و ویژگی های شخصی (9 درصد) کمتر متداول بودند.

نتایج دقیق تر و نمونه هایی از اظهارات شرکت کنندگان در زیر توضیح داده شده است.

عناصر اصلی یک زندگی پربار

توضیحات کلی: توصیفات انتزاعی از یک زندگی کامل. وقتی تصور می‌کنم پیر شده‌ام و به زندگی گذشته‌ام نگاه می‌کنم، دوست دارم به این موضوع برسم که علیرغم تمام اشتباهاتی که در طول زندگی‌ام مرتکب شده‌ام، در کل از نحوه گذراندن آن راضی هستم. (مرد 24 ساله).

ارزیابی شناختی: داشتن زندگی کامل و تسلط بر زندگی، داشتن هدف در زندگی، رسیدن به اهداف مهم، به جا گذاشتن میراث، رشد خود، تصمیم گیری خوب، زندگی بر اساس ارزش های شخصی، کسب خودشناسی بیشتر، و استفاده از استعدادها و منابع در راه معنی دار. نمونه ای از دستیابی به اهداف خودسازی: “من به شخصی که می خواهم باشم نزدیک تر و نزدیک تر شده ام.” (زن، 30 ساله).

ارزیابی عاطفی: احساس قدردانی، هماهنگی و صلح با خود و زندگی، تجربه احساسات مثبت (مانند غرور، شادی، آرامش)، احساس رضایت درونی و عدم پشیمانی عمده. برای مثال، یک شرکت‌کننده زن 84 ساله درباره اهمیت آرامش گفت: «زندگی کامل زمانی است که در دوران پیری با زندگی خود آشتی کنید.

همبستگی های یک زندگی رضایت بخش

نه مقوله زیر منابعی بودند که شرکت کنندگان از آنها رضایت داشتند.

روابط و اجتماع: به اشتراک گذاری زمان با کیفیت با دیگران.

شغل: زندگی کردن.

فعالیت های تفریحی: موسیقی، ورزش، لذت بردن از چیزهای کوچک و غیره.

یادگیری: ملاقات با افراد جدید و قرار گرفتن در معرض دیدگاه های جدید.

شراکت: یک شراکت عاشقانه.

فرزندپروری: خوب تربیت کردن فرزندان.

مشارکت مدنی: کار برای یک هدف خوب.

معنویت: معنوی زیستن.

طعم دادن: لذت بردن از هر لحظه.

بزرگترین منابعی که شرکت کنندگان از آنها رضایت داشتند، روابط و جامعه و شغل بود. به عنوان مثال، “من می خواهم در شغلی که در آن از طریق مهارت هایم به دیگران ارزش می بخشم، رضایت حرفه ای داشته باشم.” (زن، 32 ساله).

پیشینیان یک زندگی رضایت بخش

جنبه های زمینه ای که یک زندگی لذت بخش را تسهیل می کند:

منابع: منابع اجتماعی و روانشناختی، مانند دوران کودکی در پناه (اما نه بیش از حد محافظت شده)، یکپارچگی اجتماعی، حمایت اجتماعی، ارتباط سالم با خود، اعتماد به نفس، و مهارت های حل مسئله و مقابله موثر. برای نشان دادن، یک شرکت‌کننده مرد 58 ساله نتایج رضایت‌مندی را از گذراندن «با اعتماد به نفس و اطمینان از خود در زندگی» پیشنهاد کرد.

ویژگی های فردی: نگرش مثبت، مسئولیت پذیری و نشان دادن ابتکار، ویژگی های مثبت (مانند فروتنی، شجاعت، پشتکار، کنجکاوی) و پذیرش. یک مثال، برای پذیرش صفت، این بود: «توانایی پذیرش چیزهایی در زندگی که امروز به گونه‌ای متفاوت انجام می‌دادید». (زن، 83 ساله).

کیفیت زندگی: سلامت، امنیت مالی و رفاه، آزادی شخصی، فرصت های کار/تحصیل، تعادل بین کار و زندگی خصوصی، و شانس.

مردم یک زندگی کامل را در درجه اول با داشتن موارد زیر تعریف می کنند:

زندگی کاملی داشت

به اهداف معنادار دست یافت

خود را توسعه داد

به زندگی دیگران کمک کرد

میراث مثبتی به جا گذاشت

دیدگاهی که باعث می‌شود یک زندگی رضایت بخش باشد، بین زن و مرد و پیر و جوان مشابه بود.

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که راه‌های متعددی برای داشتن یک زندگی رضایت‌بخش وجود دارد – مانند تقویت عناصر اصلی یا پرورش نقاط قوت شخصی، منابع یا نگرش‌های مثبت.

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید تا به شما کمک کند زندگی رضایت بخشی داشته باشید:

یک زندگی ایده آل برای من چگونه به نظر می رسد؟

چه چیزی زندگی من را کامل، کامل، هماهنگ، معنادار یا قابل توجه می کند؟

کدام یک از منابع مورد بحث در بخش “همبستگی های یک زندگی رضایت بخش” برای من مهم است؟ چگونه می توانم مهم ترین ها را پرورش دهم (به عنوان مثال، انتخاب شغلی که یک فراخوان نیز هست)؟

آیا من زندگی زاینده ای دارم؟ به عبارت دیگر، آیا از طریق والدین و پدربزرگ و مادربزرگ یا داوطلبانه و مربیگری، از نسل های آینده مراقبت و راهنمایی می کنم؟

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711