رشد شخصی سلامت روان فردی

3 نکته برای ایجاد یک برنامه زندگی

3 نکته برای ایجاد یک برنامه زندگی: یادتان هست وقتی جوانتر بودیم، وقتی مردم از ما می پرسیدند وقتی بزرگ شدیم می خواهیم چه کاره شویم؟ شاید احمقانه به نظر برسد که از یک کودک هشت ساله بپرسیم که امیدوارند با زندگی خود چه کنند. شاید همین صحبت های کوچک هم راهی بود که ما را به این فکر کرد که از زندگی چه می خواهیم. بسیاری از ما با اطمینان به این سوال پاسخ دادیم و امیدها و رویاهای خود را آشکار کردیم.

با این حال، همانطور که بزرگتر شدیم و یاد گرفتیم که چگونه توپ های منحنی را که زندگی به سمت ما پرتاب می کند مدیریت کنیم، ممکن است آنچه را که زمانی امیدوار بودیم به آن تبدیل شویم و به آن دست یابیم از دست داده باشیم. پس همین الان کمی وقت بگذارید و از خود بپرسید که می خواهید چه چیزی باشید. لزومی ندارد که آن چیزی باشد که امیدوارید پنج یا ده سال بعد به آن برسید – کاری که می خواهید هفته آینده انجام دهید چیست؟ ماه آینده؟ سال آینده؟

برنامه ریزی برای زندگی به این معنی نیست که هر دقیقه از هر روز را نقشه برداری کنید. در عوض، برنامه‌ریزی زندگی فرآیندی است برای ایجاد یک راهنمای کلی از اینکه هدف (هدف) شما در زندگی چیست، آنچه را که امیدوارید در طول زندگی‌تان به انجام برسانید، و چگونه می‌خواهید در جهت آن اهداف کار کنید (اسمیت، 1999). برنامه های زندگی اغلب شامل یک جدول زمانی تخمینی از زمانی است که امیدوارید اهدافتان محقق شوند و همچنین مشکلات موجود در جاده را در نظر بگیرید. در نهایت، زندگی پر از شگفتی است و ما نمی توانیم رویدادهای پیش بینی نشده را پیش بینی کنیم. به این ترتیب، برنامه های زندگی اغلب در حال انجام هستند، باید با ادامه زندگی اصلاح شوند و ترجیحاً به جای طرح های سفت و سخت انعطاف پذیر هستند.

 

چرا ممکن است شما یک برنامه زندگی بخواهید؟

حتی اگر شما فردی هستید که از ادامه مسیر و قدم زدن در زندگی در یک لحظه لذت می برید، ممکن است اطلاعات زیر برای شما مفید یا حداقل روشنگر باشد. بیایید نگاهی به این موضوع بیندازیم که چرا برنامه ریزی زندگی می تواند برای شما مفید باشد (Miller & Frisch, 2009).

برنامه ریزی زندگی اولویت های شما را کنترل می کند. ما به عنوان انسان، چندین جنبه زندگی داریم که باید به آنها فکر کنیم: خانواده، دوستان، شغل، سلامت، امور مالی و سرگرمی ها. و با این حال، تنها 24 ساعت در روز برای تکمیل آنچه به نظر می رسد یک لیست بی پایان برای انجام دادن وجود دارد. ایجاد یک برنامه زندگی عمومی به شما این امکان را می دهد که اولویت های خود را فهرست کنید و اولویت های خود را رتبه بندی کنید. البته، با ادامه زندگی، اولویت ها اغلب تغییر می کنند. داشتن یک برنامه زندگی منعطف و قابل اصلاح به ما این امکان را می‌دهد که اولویت‌های خود را دوباره مرور کنیم و بر آن‌هایی تمرکز کنیم که بیشتر توجه ما را می‌طلبد.

برنامه ریزی زندگی رویاها و اهداف شما را مشخص می کند. برنامه های زندگی به ما این امکان را می دهد که رویاها و اهداف خود را به جای اینکه فقط در ذهن خود داشته باشیم، روی کاغذ بیاوریم. وقتی رویاها و اهداف خود را در برنامه زندگی فهرست می‌کنیم، می‌توانند به عنوان یادآوری مهمی از هدف ما و دلیل انجام کاری که انجام می‌دهیم باشند. این همچنین ممکن است ما را قادر سازد تا تصمیماتی متناسب با رویاهایمان بگیریم.

برنامه ریزی زندگی به عنوان انگیزه عمل می کند. انگیزه فروکش می کند. بعضی روزها از خواب بیدار می شویم و احساس می کنیم که مصمم هستیم تا وظایف یک هفته را در یک بعد از ظهر انجام دهیم. در روزهای دیگر، ممکن است ساعت‌ها برای انجام کاری که پانزده دقیقه طول می‌کشد معطل کنیم. برنامه‌های زندگی می‌توانند در روزهایی که الهام‌بخش تعقیب رویاهایمان و ایجاد زندگی‌ای که برای خودمان دوست داریم نداریم، به ما انگیزه دهند.

 

نکاتی برای ایجاد یک برنامه زندگی

آیا احساس می کنید که تهیه یک برنامه زندگی برای شما مفید است؟ سعی کنید برخی از این مراحل را برای ایجاد یک برنامه زندگی طی کنید، یا حداقل به فکر ساختن آن باشید.

 

1. منعکس کنید

چه پاسخ‌های خود را بنویسید و چه در ذهن خود به این سؤالات فکر می‌کنید، کمی زمان بگذارید تا به زندگی خود فکر کنید. در اینجا چند سوال برای بررسی وجود دارد:

اهل كجاييد؟

شما حالا کجا هستید؟

امیدوارید در آینده کجا باشید؟

از کدام جنبه های زندگی خود راضی هستید (مانند خانواده، روابط اجتماعی، شغل، امور مالی، تفریح، سلامت و غیره)؟

دوست دارید در کدام جنبه های زندگی خود پیشرفت کنید؟

در حال حاضر اولویت های شما چیست؟ تغییر آنها را در آینده چگونه می بینید؟

2. رضایت از زندگی خود را ارزیابی کنید

من قصد دارم لیستی از دسته بندی های زندگی شما را به شما ارائه دهم. ممکن است برای شما مفید باشد که رضایت خود را از این دسته بندی ها در مقیاس 1-10 ارزیابی کنید. این فعالیت ممکن است به شما کمک کند بفهمید چه چیزی به خوبی کار می کند و چه چیزی باید در زندگی شما بهبود یابد. این فهرست جامعی نیست، و من از شما دعوت می‌کنم تا هنگام تکمیل این فعالیت، هر دسته‌بندی زندگی مرتبط با شما را در آن بگنجانید.

خانواده

حرفه

روابط اجتماعی (به عنوان مثال، دوستان، اعضای جامعه، همسایگان و غیره)

عشق و عاشقانه

سلامت روان

سلامت جسمانی

امنیت مالی

تغذیه و تناسب اندام

رشد و یادگیری شخصی

محیط

سرگرمی ها

تفریح و سرگرمی

عشق به خود

مشارکت جامعه و/یا مشارکت مدنی

دین و/یا معنویت

پس از اتمام رتبه‌بندی، به این فکر کنید که آیا می‌توانید فهرست رتبه‌بندی‌شده‌ای ایجاد کنید که کدام دسته‌ها اولویت‌های اصلی هستند و کدام دسته‌ها را می‌توان برای لحظه‌ای در پشت سر گذاشت.

 

3. ایجاد اهداف

شاید به این فهرست نگاه کرده باشید و متوجه شده باشید که مدتی است که به ملاقات والدین خود نرفته اید، سال گذشته به تعطیلات نرفتید، یا شرکت در سرگرمی مورد علاقه خود را از دست داده اید. هنگامی که فهرستی از اولویت های اصلی خود را تهیه کردید، ممکن است ایجاد اهدافی که می توانند موجب رضایت شما از جنبه های مختلف زندگی شود.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711