سلامت روان فردی

بهترین راه برای ایجاد تغییر شخصی

بهترین راه برای ایجاد تغییر شخصی: بسیاری از ما در حال تلاش برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود هستیم. به عنوان مثال، آیا می خواهید: در کنش اجتماعی شرکت کنید؟ فضای خود را سازماندهی کنید – دفتر، گاراژ، کمد؟ سالم تر بخوریم؟ ایجاد تغییر شغلی؟ مهارت جدیدی بیاموزید؟ مجموعه عکس خود را سازماندهی کنید؟ منظم تر ورزش کنید؟ سرگرمی یا فعالیت جدیدی را شروع کنید؟ یک پازل 500 تکه جمع کنید؟ زمان خود را موثرتر مدیریت کنید؟…

اگر در حال بررسی هدف جدیدی در زندگی حرفه ای یا شخصی خود هستید، چقدر آماده انجام اقدامات لازم برای رسیدن به آن هستید؟ کارشناسان دریافته‌اند که تغییر موفقیت‌آمیز معمولاً شامل آمادگی، یک برنامه محکم، احساس عاملیت و تعهد و گام‌های افزایشی است.

اگر برای رسیدن به هدف یا ایجاد تغییر شخصی در زندگی یا محل کار خود در تلاش هستید، در اینجا هشت مرحله برای توانمندسازی خود آورده شده است.

1. با درک فرآیند تغییر شخصی، آمادگی خود را مشخص کنید.

آمادگی برای تغییر شخصی یک عنصر ضروری برای مقابله با موفقیت و رسیدن به اهدافمان است. دهه ها تحقیق در مورد تغییر رفتار اهمیت آمادگی را برجسته می کند. تغییر رفتار معمولاً به تدریج آشکار می شود، زیرا ما از آگاهی/علاقه کم یا بدون توجه به تغییر، به برنامه ریزی و انجام اقدامات خاص حرکت می کنیم (زیمرمن، و همکاران، 2000). با درک فرآیند آمادگی، می توانیم به طور موثرتر و با ناراحتی کمتری پیش برویم.

محققان چرخه ای از شش مرحله از تغییر شخصی موفق را ترسیم می کنند. دانستن این مراحل می تواند به ما کمک کند شانس خود را برای پیمایش موفقیت آمیز به سمت اهدافمان افزایش دهیم.

در اینجا خلاصه ای از شش مرحله تغییر آمده است (Prochaska, et al, 1995):

مرحله1: هنوز به آن فکر نکرده‌ام (پیش تفکر). ما آگاهی کمی داریم یا اصلاً آگاهی نداریم که این رفتار یک نگرانی است یا باعث عواقب منفی می شود. بدون قصد تغییر یا احساس ناتوانی در تغییر.

مرحله 2: شروع به فکر کردن در مورد آن (تفکر). ما نکات مثبتی را در مورد ایجاد تغییر می بینیم. ما شروع به بررسی حرکت در آن جهت می کنیم، اما قصد واقعی برای اقدام نداریم.

مرحله3: برنامه ریزی، تعیین اهداف و شروع گام های کوچک (آمادگی). ما در حال توسعه برنامه‌های خاصی برای ایجاد اقدام در یک ماه آینده هستیم و ممکن است در حال انجام اقداماتی برای تغییر باشیم.

مرحله 4: انجام اقدامات برای تحقق آن (اقدام). ما به طور فعال رفتارها را تغییر می دهیم و برای پیشبرد انتخاب می کنیم. با مقابله با چالش ها، ما در حال ایجاد حرکت به سمت تغییر شخصی انتخابی هستیم.

مرحله5: حفظ آن – حفظ تغییر (نگهداری). ما تغییرات را ایجاد کرده ایم و برای مدت زمان قابل توجهی به هدف دست یافته ایم. ما فعالانه قصد داریم به ادامه راه خود ادامه دهیم.

مرحله6: این یک عادت به خوبی تمرین شده و طولانی مدت (خاتمه) است. رفتار جدید خودکار است و دیگر وسوسه ای برای بازگشت به رفتار قبلی نیست.

2. مشخص کنید که چقدر آماده هستید. اگر قصد تغییر دارید، در اینجا چند سوال وجود دارد که به شما کمک می کند وضعیت آمادگی خود را شناسایی کنید:

مزایای تغییر این رفتار چیست؟ زندگی شما چگونه متفاوت خواهد بود؟

پیامدهای منفی احتمالی این رفتار چیست؟

نگرانی شما در مورد تغییر این رفتار چیست؟

چگونه این رفتار، یا عدم وجود آن، مانع از توانایی شما برای رسیدن به اهدافتان در زندگی/کار می شود؟

ایجاد این تغییر چقدر مهم است؟

چقدر آماده هستید که به آنچه برای تغییر نیاز است متعهد شوید؟

3. آنچه را که می خواهید تغییر دهید مشخص کنید. در مورد آنچه می خواهید تغییر دهید دقیق باشید و یک هدف روشن تعیین کنید. اهداف روشن مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، واقع بینانه و با زمان محدود هستند. این می تواند به درک اینکه چرا این هدف برای شما مهم است و چگونه دستیابی به آن برای شما مفید است کمک کند.

4. اگر احساس می کنید آماده شروع آماده سازی یا اقدام هستید، این موارد را در نظر بگیرید:

آیا اهداف و برنامه های شما واقع بینانه هستند؟

از چه سیستم های پشتیبانی می توانید برای تشویق یا کمک به پاسخگویی به خود استفاده کنید؟

چه موانعی ممکن است بر سر راهتان قرار بگیرد و چگونه می توانید با آنها مقابله کنید؟

چگونه نقاط عطف موفقیت آمیز را جشن خواهید گرفت؟

5- برنامه خوبی داشته باشید. یک طرح مستحکم به طور خاص مشخص می کند که چه کاری، کجا، چه زمانی و چگونه کارها انجام خواهد شد. چه گام‌های مشخصی برمی‌دارید، چه موانع بالقوه‌ای وجود دارد، و اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، چه خواهید کرد (Halvorson, 2010).

6. برای رسیدن به هدف خود استقامت کنید و هر بار یک قدم بردارید. از اولین قدم شروع کنید. تعیین اینکه آیا شما آماده ایجاد تغییر هستید یا خیر و در واقع ایجاد تغییر معنادار، فرآیندی است که با اولین قدم آغاز می شود. هر اقدامی می تواند شما را به سمت تغییری که امیدوارید به دست آورید سوق دهد. الن لنگر، روانشناس، دکترا، می نویسد: «همیشه یک قدم به اندازه کافی کوچک از جایی که قرار داریم وجود دارد تا ما را به جایی که می خواهیم برسانیم. اگر آن قدم کوچک را برداریم، همیشه راه دیگری وجود دارد که می‌توانیم برداریم، و در نهایت هدفی که تصور می‌شود برای رسیدن به آن خیلی دور است، دست یافتنی می‌شود» (2009؛2016).

7. شما را در نظر بگیرید سطح تعهد شما برای رسیدن به هدف خودکارآمدی یعنی باور داشته باشید که توانایی انجام کاری را دارید که می‌گویید. وقتی باور دارید که قادر به شروع و حفظ یک رفتار هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که در جهت اهداف خود تلاش کنید و به آنها برسید (بندورا، 1994). زمانی که احساس کارآمدی و تعهد شخصی شما بالا باشد، ممکن است به طور محکم‌تری نسبت به دستیابی به اهداف خود متعهد باشید. استراتژی هایی مانند مشاهده دیگران به عنوان الگو، تجسم خود در حال انجام عمل و دستیابی به موفقیت و صحبت در مورد پیروزی های خود می تواند به شما در بهبود خودکارآمدی کمک کند.

8. به شبکه پشتیبانی خود تکیه کنید. شراکت با یک دوست، همکار یا حرفه ای را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند در مسیر رسیدن به اهداف خود برنده شوید.

یک مربی می تواند شما را تشویق کند که آمادگی خود را برای تغییر ارزیابی کنید.

خودکارآمدی خود را بسازید.

اهداف، استراتژی‌ها و مسئولیت‌پذیری‌ها را شناسایی و اجرا کنید تا به شما کمک کنند کاری را که می‌گویید انجام دهید.

گام های واضح و قابل اندازه گیری را برای ایجاد اقدام و ارزیابی پیشرفت خود تنظیم کنید.

برنامه های اضطراری تهیه کنید تا مشخص کنید وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، چه کاری انجام خواهید داد.

انگیزه داشته باشید و حرکت خود را حفظ کنید.

از شکست‌ها سریع‌تر بازگردید. شانس خود را برای ایجاد تغییرات موفقیت آمیز و طولانی مدتی که انتخاب می کنید به سمت آنها کار کنید، بهبود بخشید.

اینجا برای شادی و توانمندی شماست.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711