رشد شخصی سلامت روان فردی

4 نکته برای افزایش ارزش خود

4 نکته برای افزایش ارزش خود: آنهایی از ما که ارزش خود را نمی دانیم ممکن است آگاهانه یا ناخودآگاه باور داشته باشیم که بی ارزش هستیم. این باورها می توانند بر افکار، احساسات، اعمال و تجربیات ما تأثیر بگذارند. دانستن ارزش خود و اعتقاد به اینکه واقعاً شایسته هستید، برای خوشبختی و رفاه کاملاً ضروری است. بنابراین، بیایید به تحقیق بپردازیم تا درباره اینکه چگونه می توانیم ارزش خود را بهتر بدانیم، بیشتر بدانیم.

چه چیزی ما را از احساس شایستگی باز می دارد؟

بسیاری از ما اجازه می دهیم ارزش خودمان به رویدادهای بیرونی بستگی داشته باشد. وقتی ارزش خودمان به موقعیت های بیرونی بستگی دارد، ناپایدار است. در نتیجه، احساسات ما در مورد خودمان ممکن است به هوس جهان ختم شود.

بدیهی است که ما می خواهیم چیزهایی را تجربه کنیم که به ما احساس خوبی می دهد. و شرکت در فعالیت هایی که باعث افزایش عزت نفس ما می شود، احساس خوبی به ما می دهد. اما زمانی که به صورت احتمالی خودارزشمندی داریم، ممکن است در فعالیت هایی شرکت کنیم که به ما احساس شایستگی می دهد و در عین حال از فعالیت هایی که باعث می شود احساس بی لیاقتی کنیم اجتناب کنیم. این می تواند ما را به دنبال چیزهای اشتباه سوق دهد – چیزهایی که در طولانی مدت ما را خوشحال نمی کند.

برای مثال، اگر عزت نفس ما منوط به موفقیت ما در کار باشد، ممکن است فقط مشاغلی را انتخاب کنیم که آسان هستند. به این ترتیب ما هرگز شکست نمی خوریم و اطمینان حاصل می کنیم که همیشه می دانیم که شایسته هستیم. یا شاید فقط زمانی فکر کنیم که لیاقتمان را داریم که کمتر از 130 پوند وزن داشته باشیم. ما ممکن است کمتر غذا بخوریم یا درگیر شیوه های غذایی ناسالم باشیم تا مطمئن شویم که احساس یک فرد بد نداریم.

وقتی ارزش خودمان به عوامل بیرونی گره خورده باشد، کنترل کمی بر نحوه زندگی مان باقی می گذارد. در عوض، ما دائماً در تلاش هستیم تا از احساس بدی نسبت به خود اجتناب کنیم. به جای تلاش برای رسیدن به اهدافمان، تلاش می کنیم تا از شکست جلوگیری کنیم. و اگر شکست بخوریم، ممکن است اهداف خود را رها کنیم، انگیزه خود را از دست بدهیم، یا بهانه ای بیاوریم تا به خودمان کمک کنیم احساس بهتری داشته باشیم (کراکر و ولف، 2001).

از خود بپرسید آیا این کار را می کنید؟ چه موقعیت هایی نه تنها از نظر عاطفی به شما احساس بدی نمی دهد، بلکه نسبت به خودتان نیز احساس بدی ایجاد می کند؟ اینها موقعیت هایی هستند که ممکن است ارزش خود را کنترل کنند.

 

چگونه ارزش خود را بشناسیم

پس چگونه می‌توانیم برای شناخت بهتر ارزش خود تلاش کنیم تا تیرهای زندگی آنقدر بر ما تأثیر نگذارد؟ کارشناسان عزت نفس (کراکر و ولف، 2001) نکاتی را ارائه می دهند:

 

۱- یادگیری را بر عملکرد اولویت دهید.

وقتی روی یادگیری و رشد تمرکز می کنیم، آنگاه می توانیم شکست ها یا عدم تایید را به عنوان فرصتی برای پیشرفت در نظر بگیریم. با انجام این کار، امیدواریم بتوانیم سریعتر از ناراحتی های عاطفی بهبود پیدا کنیم.

2. اهداف اجتماعی را اتخاذ کنید.

با تعیین اهدافی که برای ما خوب است و برای دیگران خوب است، ممکن است بتوانیم از برخی ضربه‌ها به عزت نفس خود جلوگیری کنیم. بنابراین بر نحوه خدمت به دیگران تمرکز کنید و به جهان ارزش بیافزایید.

3. کاهش احتمالات خارجی.

تحقیقات نشان داده است که احتمالات بیرونی – ارزش خود بر اساس چیزهایی مانند تایید یا ظاهر – بدترین چیزها برای عزت نفس ما هستند. به نظر می رسد احتمالات درونی مبتنی بر چیزهایی مانند فضیلت و دینداری کمتر مضر باشد (کراکر و ولف، 2001). بنابراین روی کاهش احتمالات خارجی تمرکز کنید.

 

4. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

از خودت بپرس

چه چیزی شما را خاص یا منحصر به فرد می کند؟

شما چه کار می کنید که هیچ کس دیگری انجام نمی دهد؟

ویژگی های مثبت شما چیست؟

پاسخ دادن منظم به این سوالات می تواند به شما در افزایش ارزش خود کمک کند.

در مجموع

خود ارزش گذاری چیز ساده ای نیست که بتوان آن را پرورش داد. اما وقتی بهتر بفهمیم که چگونه به رویدادهای خارجی اجازه می‌دهیم ارزش خودمان را تعیین کنند، امیدواریم بتوانیم ارزش خود را بیشتر به سمت چیزهایی که کنترل داریم تغییر دهیم.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711