رشد شخصی سلامت روان کودک و نوجوان

درک مغز پویا (مسابقه ای) نوجوان

درک مغز پویا (مسابقه ای) نوجوان: ما می گوییم “افکار با هم مسابقه می دهند” و “ذهن به مسابقه می پردازد.” این عبارات چیزی از تجربه ساکن شدن را به تصویر می کشد، اما نه به اندازه کافی از آن تجربه. انگار که تمام وجود فرد در حال مسابقه است، که می تواند ثابت نشستن، تمرکز روی یک سوال یا احساس آرامش را سخت کند. وقتی آن مسابقه در خدمت برخی وسواس های مولد مانند نوشتن یک رمان باشد، یک چیز است. اما حتی در آن زمان، آن مسابقه بیشتر شبیه فشار است تا سعادت. یک سوارکار بی تجربه را تصور کنید که با تاخت کامل به یک اسب مسابقه چسبیده است. که نه آسان است و نه خوشایند می باشد.

این خود وجود شماست که ذهن شما را به سرعت می فرستد. این دیکته انرژی انسانی شما، نیاز شما به زندگی، و در دسترس بودن مغز شما به عنوان وسیله ای برای معنا بخشیدن به زندگی است. این نیازهای انسانی، ذهن شما را به چرخش می اندازد. و پس از آن که این وظیفه به شما داده شد و به او گفته شد که عمل کند، ذهن مسابقه دهنده شما کنترل می شود و وجود شما را گروگان می گیرد. مغز شما وجود شما را روی یک افسار کوتاه نگه می دارد و با آن به سرعت می رود.

این پویایی رایج که تقریباً هر نوجوان باهوشی با آن مواجه می‌شود، مانند سوار شدن به قطار است و بعد از آن که قطار سریع‌تر و سریع‌تر شروع به حرکت می‌کند، متوجه می‌شود که هیچ مهندس و هیچ ترمزداری وجود ندارد. در نهایت، زمانی که این مسابقه تحت فشار تمام وجود شما را تحت تاثیر قرار می دهد، ما آن را “شیدایی” می نامیم، گویی که این برچسب بیشتر هر چیزی را توضیح می دهد. نه، «شیدایی» فقط یک کلمه است. آنچه ما به آن نیاز داریم توضیحی در مورد این فرآیند تکاملی است که انرژی بی پروا تولید می کند و سپس باید از بین برود. حتی بیشتر از آن، ما به راه حل هایی برای مقابله با این چالش اولیه نیاز داریم.(درک مغز پویا (مسابقه ای) نوجوان)

برای پیچیده تر کردن مسائل، به نظر می رسد یک ارتباط طبیعی بین این مسابقه، با احساس تحت فشار و خواسته های آن، و یک نوع غم انگیز برعکس وجود دارد، جایی که ما انرژی را از دست می دهیم، انگیزه خود را از دست می دهیم و می خواهیم هر کاری انجام دهیم جز مسابقه. انگار یک دقیقه با تمام توانمان مسابقه ای می دویدیم و ناگهان، در دقیقه بعد، دیگر نگران عبور از خط پایان نبودیم و در کنار جاده به زمین افتادیم. چیزی در درون اتفاق می افتد از جنبه  “روانی”  و مسابقه ناگهان بی ربط به نظر می رسد.(درک مغز پویا (مسابقه ای) نوجوان)

البته می توانید طرح کلی به نام «اختلال دوقطبی» را در این پویایی انسانی ببینید. اما این برچسب، مانند برچسب «شیدایی»، فقط یک فرآیند فوق‌العاده انسانی را به چیزی شبیه به لوله‌کشی شکسته تبدیل می‌کند. ما در مورد یک اختلال روانی، مشکل انتقال دهنده عصبی یا سیم کشی معیوب صحبت نمی کنیم. در عوض، ما در مورد چالش خاصی صحبت می کنیم که به دلیل نحوه شکستن مرزهای دستورات توسط مغز اتفاق می افتد.

برای والدین

حتی اگر نوجوان باهوش شما اصلاً هیچ کاری انجام نمی‌دهد، حتی اگر فقط روی مبل گم شده در فضا خم شده باشد، می‌توانید مطمئن باشید که این «دینامیک مسابقه‌ای» درست دور از چشم در کمین است. این پویایی آماده است تا نوجوان شما را به سمت ایده‌های وسواسی سوق دهد، زیرا قطاری که او سوار شده است ناگهان شروع به حرکت می‌کند.

این فرآیند چه شکلی می تواند داشته باشد؟ بی خوابی مزمن درنوجوان شما که طوری صحبت می‌کند که نمی‌توانید یک کلمه را به زبان بیاورید. برنامه ریزی هایی انجام می شود و ناگهان رها می شود. اشتیاق پرشور به سرعت با از دست دادن علاقه یا تحریک پذیری همراه می شود که ممکن است شبیه دندان درد یا گوش درد باشد اما بیشتر شبیه درد مغز است. هر چقدر هم که این علائم متفاوت به نظر برسند، از طریق روشی که پویایی مغز مسابقه‌ای در انسان‌ها انجام می‌ دهد به هم مرتبط هستند.

چه کاری می توانید انجام بدهید؟ حداقل، می توانید بر اساس بهترین درک خود از آنچه ممکن است کمک بلندمدت به مغز مسابقه ای باشد، پیشنهادی ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر احساس می کنید که مدیتیشن ممکن است به شما کمک کند، از نوجوان خود دعوت کنید تا با شما یک کلاس مدیتیشن داشته باشد. او ممکن است ناله کند، چهره ای درآورد، یا به طریق دیگری افول کند. اما هنوز هم خوب است که این پیشنهاد را ارائه کنید. ارائه آن پیشنهاد سه چیز را به نوجوان خود نشان می دهد، اینکه شما به او فکر می کنید، اینکه مایلید خود را کنار بگذارید، و اینکه قدردانی می کنید که ذهن مسابقه ای یک چالش فوق العاده است.

برای نوجوانان

انرژی پویا و فعال به این معنی است که شما زنده هستید و در حال نفوذ هستید، انرژی زندگی شما در حال حباب است، و چرخ دنده های شما در حال چرخش هستند. این نقطه مثبت است. نکته منفی این است که آنها همچنین می توانند به خطر جدی تبدیل شوند. این انرژی می تواند از تعاملات انسانی جلوگیری کند. می تواند سر و صدای فوق العاده ای ایجاد کند و افکار خوب شما را غرق کند. این می تواند یک درد درونی ایجاد کند، افکار شما را تیره و تار کند و “واقعا فکر کردن” را غیرممکن کند. همانطور که اشتهای طبیعی می‌تواند به شکم‌خوری ختم شود، فعالیت طبیعی مغز نیز می‌تواند منجر به اضافه بار الکتریکی و مشکلات متعاقب شود.

تا آنجایی که از نظر انسانی ممکن است، شما می خواهید همه اینها را کنترل کنید، زیرا یک قطار بدون مهندس یا ترمز نمی تواند در هیچ ایستگاهی توقف کند و ممکن است ریل را در لحظه خطرناک بعدی ترک کند. تنها تاکتیک‌های ناقصی برای دستیابی به آن وجود دارد: دوش آب گرم، یادداشت روزانه، مدیتیشن، تمرین‌های تنفسی و تکنیک‌های «ذهن خود را دوباره طراحی کنید». اما اولین خط دفاعی آگاه شدن از این است که این مسابقه دقیقاً همان چالشی است که وجود دارد: اینکه نحوه بیان انرژی زندگی و نیازهای معنایی شما به تعداد انگشت شماری می رسد.

تو باهوش هستی. اینجا مکانی برای به کارگیری هوش شماست. هیچ موضوع جذاب‌تری، هیچ موضوع دشوارتر، هیچ موضوعی گریزان‌تر، و هیچ موضوع مهم‌تری از روشی که هوش بالا به انرژی مسابقه‌ای مشکل‌ساز تبدیل می‌کند وجود ندارد. شما نمی‌خواهید آن سفر تاسف‌آور را از مغزی که می‌تواند کار خوبی انجام دهد، به مغزی پرفراز و نشیب که به سمت شکست خوردن می‌رود، انجام دهید.

نوشته ای از کلینیک آنلاین

Therapy Center

02188015978

09334946711