سلامت روان فردی

5 کلید برای داشتن انگیزه بیشتر

5 کلید برای داشتن انگیزه بیشتر: فقدان انگیزه شکایتی است که اغلب از والدین و نوجوانانشان که برای درمان ارجاع می‌شوند می‌شنوم. گاهی اوقات، مسئله فقدان انگیزه یکی از علائم افسردگی است که می‌تواند باعث شود نوجوان احساس کند از زندگی جدا شده است.

در موارد نادر فقدان انگیزه آشکار با اضطراب عملکرد مرتبط است، به این صورت که افراد نگران هستند که حتی اگر تمام تلاش خود را انجام دهند موفق نخواهند شد. بنابراین، آنها تصمیم می گیرند به جای اینکه خود را در معرض ناامیدی قرار دهند، زمانی که به اهداف خود نمی رسند، تسلیم شوند. در برخی موارد تقریباً تضمین شده است که آنها به اهداف خود نخواهند رسید، زیرا آنها انتظارات غیر واقعی از خود دارند، به عنوان مثال، همیشه در بالای کلاس خود باشند.

بسیار رایج تر افرادی هستند که بی انگیزه هستند زیرا هیچ سود فوری از فعالیت هایی که قرار است انجام دهند مانند تکمیل کارهای مدرسه، مسئولیت پذیری در یک کار، کمک به خانواده با انجام کارهای خانه و گاهی اوقات شرکت در ورزش هایی که قرار است انجام دهند، نمی بینند. تحت فشار قرار گرفتند تا متعهد شوند.

گاهی اوقات، افراد انگیزه خود را از دست می دهند، زیرا احساس می کنند غرق شده اند و گویی هرگز نمی توانند به هدف خود برسند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که افراد فعالیت های زیادی را به آنها اختصاص داده یا انجام داده اند، یا به دلیل داشتن یک بیماری زمینه ای، مانند اختلال کمبود توجه، یا یک بیماری جدی پزشکی که انجام وظایف را بسیار دشوارتر می کند.

در نهایت، برخی از افراد به دلیل علایق رقابتی مانند بازی ویدیویی، ورزش یا یک زندگی اجتماعی فعال بی انگیزه هستند. استفاده از الکل، ماری‌جوانا و مواد هسته سخت‌تر می‌تواند به عنوان منافع رقابتی نیز مطرح شود، اگرچه ممکن است که اشتیاقی مرتبط با کمبود انگیزه در وهله اول منجر به مصرف مواد مخدر شود.

زمانی که افسردگی، اضطراب یا سایر اختلالات روانی یا پزشکی زمینه ساز فقدان انگیزه باشد، درمان معمولاً به بهبود انگیزه کمک می کند. برای افرادی که اختلال روانی یا جسمی مخربی ندارند، مصاحبه انگیزشی می‌تواند به کشف مزایا و معایب انتخاب‌های زندگی‌شان کمک کند و از آن‌ها حمایت می‌کند که چرا ممکن است بخواهند رویکرد خود را تغییر دهند.

برای مثال، نوجوانان ممکن است تشخیص دهند که پیشرفت تحصیلی در دبیرستان بر انعطاف‌پذیری آنها در انتخاب شغل تأثیر می‌گذارد، یا اینکه عملکرد شغلی خوب احتمالاً منجر به موفقیت مالی می‌شود.

خودآزمایی می تواند بسیار مفید باشد. افراد ممکن است به این فکر کنند که چرا انگیزه آنها از طریق تعامل با ناخودآگاهشان قوی تر نیست. آیا آنها در مقایسه با دوستان خود احساس بی کفایتی می کنند؟ آیا دوستان یا خانواده آنها آنها را سرکوب می کنند؟ آیا آنها فاقد عزت نفس هستند؟ آیا آنها احساس می کنند که اهمیتی ندارند؟

هنگامی که افکار مضر زمینه ای شناسایی شدند، می توان آنها را از طریق قالب بندی مجدد مورد بررسی قرار داد. برای مثال، افراد می توانند یاد بگیرند که بدون توجه به دستاوردها یا انتقادات دوستان خود، پیشرفت خود را در آغوش بگیرند و از آن خوشحال شوند.

حتی وقتی مردم تشخیص می‌دهند که باید انگیزه بیشتری داشته باشند، اغلب نمی‌دانند چگونه شروع کنند و به راه خود ادامه دهند. برای آنها، من پنج کلید را به اشتراک می گذارم که برای بسیاری از بیمارانم مفید بوده است.

خود انضباطی

به بیماران یادآوری می‌کنم که خود انضباطی کلیدی برای ادامه راه است، نه اینکه همیشه بر انگیزه تکیه کنند، انگیزه‌ای که می‌تواند بسته به خلق، حالت هوشیاری و حواس‌پرتی‌ها بیاید و برود. راه های ادامه دادن عبارتند از:

برای هر روز برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید

برای دستیابی به هدف روتینی ایجاد و دنبال کنید

هر بار یک قدم بردارید

با ضرب الاجل ها همراه باشید، از جمله برای گام های کوچک در یک پروژه بزرگ

خوش بگذره! اینقدر خودتو جدی نگیر

قدر پیشرفت خود را بدانید و با استراحت، تماس با دوست یا غذای خوب به آن پاداش دهید

آن را به یک بازی تبدیل کنید. به عنوان مثال، می توانید با خودتان رقابت کنید تا بیشتر از روز قبل به دست آورید

به یاد داشته باشید که نفس بکشید، ورزش کنید، پیاده روی کنید و به اندازه کافی بخوابید

از حالت هیپنوتیزم استفاده کنید تا به خود بگویید که می خواهید در منطقه بمانید

از قضاوت منفی خود بپرهیزید. برای پیشرفت خود صبور باشید

موفقیت های گذشته را به خود یادآوری کنید و خود را تشویق کنید که می توانید دوباره موفق شوید

پیشنهاد اپرا وینفری را به یاد بیاورید: “آنچه را که باید انجام دهید تا زمانی که بتوانید کاری را که می خواهید انجام دهید انجام دهید”

یک هدف مناسب انتخاب کنید

انتخاب یک هدف مناسب کلید دیگری برای حفظ انگیزه و انضباط شخصی است. در انتخاب هدف افراد باید به این موارد فکر کنند:

انتخاب هدف برای انجام کاری که دوست دارند یا از آن سود مهمی به دست خواهند آورد

در نظر گرفتن اینکه آیا یک هدف واقع بینانه است یا خیر و در صورت لزوم آن را تغییر دهید

مکرراً به خود یادآوری می کنند که چرا هدف خاصی را دنبال می کنند

کنترل یک پروژه به جای پیروی از رهبری دیگران

انتخاب چیزی چالش برانگیز، زیرا برای افرادی که به دلیل کسالت انگیزه ندارند، مهم است

پرهیز از حواس پرتی

اجتناب از حواس پرتی یک کلید دیگر است:

با دوستانی که از پیشرفت شما حمایت می‌کنند، به جای کسانی که شما را تشویق می‌کنند برنامه‌هایتان را به تعویق بیندازید تا خواسته‌هایشان را برآورده کنید، تعامل کنید.

برای جلوگیری از وقفه، تلفن های هوشمند را در حالت بی صدا قرار دهید

ریتم های موسیقی می تواند کمک به حفظ پیشرفت با این حال، از موسیقی با صدای بلند یا با محتوای مزاحم خودداری کنید

تصمیم بگیرید که به طور منظم درگیر شدن در منافع رقابتی را تا زمانی که برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید به تعویق بیندازید

تقویت دریافت کنید

دریافت تقویت همیشه به عنوان راهی برای حفظ انگیزه مفید است. چنین تقویتی می تواند ناشی از:

کسی که به او اهمیت می دهید و پیشرفت خود را به او گزارش می دهید

مربی که بتواند شما را راهنمایی کند

دوستی که برای رسیدن به هدفی مشابه تلاش می کند

تقویت حتی می تواند از درون بیاید: از هیپنوتیزم استفاده کنید تا تصور کنید چگونه به هدف خود خواهید رسید (علاوه بر تصور اینکه موفقیت چگونه احساس می شود)

ارزیابی پیشرفت

ارزیابی عینی پیشرفت شما کلید نهایی است. تشخیص دهید که:

رشد شخصی شما بیشتر به گام هایی که در نتیجه سفر به سمت هدف بردارید بستگی دارد تا رسیدن به هدف.

عقب‌نشینی‌ها فرصت‌هایی برای یادگیری هستند، نه نشانه‌ای از عدم کفایت

بردن

انگیزه را می توان با پرداختن به مسائلی که ممکن است زمینه ساز فقدان انگیزه باشد، و شناسایی راه هایی برای تقویت انضباط شخصی مورد نیاز برای موفقیت پایدار افزایش داد.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711