رشد شخصی سلامت روان فردی

چگونه در هنگام افسردگی ونا امیدی خود را احیا کنید؟  

چگونه در هنگام افسردگی ونا امیدی خود را احیا کنید؟: وقتی دیروز بیرون رفتم تا در مکان مورد علاقه‌ام برای مدیتیشن بنشینم، وقتی متوجه شدم دو درختچه زیبا که سال گذشته کاشته بودیم و ماه گذشته رشد کرده بودند اکنون پژمرده شده‌اند و برگ‌هایشان چروک شده و قهوه‌ای شده‌اند، متعجب شدم. نمی‌دانم چگونه دلم برای دیدن این موضوع تنگ شده بود، زیرا همیشه اینجا هستم، اما به نوعی به دلیل اینکه آن‌ها بیشتر از سایر درختچه‌ها عقب‌تر هستند، باید درست از کنار آن‌ها راه می‌رفتم و برای مدت زیادی متوجه آنها نشده بودم. خدا را شکر که آب شلنگ در طول روز توانست آنها را احیا کند – دیدن دوباره آنها به زندگی با تغذیه مناسب شگفت انگیز است.

و با این حال، چند بار این اتفاق برای خودمان می افتد؟ چقدر ما به نیازهای خود برای دوباره احیا و بازسازی کردن، برای “تغذیه” از یک نوع یا دیگری توجه نمی کنیم. و روزها، هفته ها و گاهی ماه ها یا بیشتر می توانند قبل از اینکه بفهمیم چه اتفاقی افتاده است می گذرند. ممکن است دچار فرسودگی شویم، احساس سرزندگی یا انرژی خود را از دست بدهیم. از اثرات انباشته استرس احساس تخلیه کنیم، یا احساس کنیم با چیزهایی که قبلاً به ما سرزندگی می‌دادند، قطع ارتباط می‌شویم.

چگونه آگاهی ذهنی می تواند کمک کند؟

یکی از چیزهایی که در مورد تمرین ذهن آگاهی بسیار مفید یافتم این است که ما نه تنها نوع خاصی از توجه را روی بالشتک پرورش می دهیم. بلکه خود را آموزش می دهیم که این توجه را در روزمره خود قرار دهیم. تا بتوانیم شروع به دیدن واضح تر در زندگی مان کنیم. ذهن آگاهی ما را به توجه دعوت می کند تا بتوانیم متوجه شویم که چه عادات ذهنی و رفتاری مانع بهزیستی ما می شود و بتوانیم عمداً (اغلب در مراحل کودکی)، لحظه به لحظه، «به سمت جهت بزرگتر حرکت کنیم. سهولت رفاه.

چه مدیتیشن می‌کنید یا نه، می‌خواهم تمرین ساده‌ای را به شما پیشنهاد کنم تا ببینید «زندگی درونی» شما به چه نوع تغذیه‌ای نیاز دارد. یادگیری توجه را با قصد حرکت در جهت رفاه ترکیب می کند. این الهام از تمرین آگاهی ذهنی و همچنین چیزی است که ریک هانسون روانشناس آن را «دریافت خوبی» می نامد.

قسمت اول: اونجا چطوری؟

من اغلب آگاهی ذهنی را به ابزار چراغ قوه تشبیه می کنم. ما به یک چراغ قوه نیاز داریم زیرا نمی توانیم چیزی را که نمی بینیم تغییر دهیم. اگر یادمان باشد که «چراغ قوه» آگاهی ذهنی را در طول روز با خود حمل کنیم و هر از چند گاهی آن را روشن کنیم. آن چیزی را که درست در مقابلمان است روشن می کند که در غیر این صورت ممکن است در شلوغی خودکار خلبان از دست بدهیم. روز و سرگردانی ذهنی طبیعی که همه ما تجربه می کنیم، در جریان فکر ذهنی ما گرفتار شده است.

یکی از چیزهایی که وقتی یادمان می‌رود چراغ قوه را روشن می‌کنیم. می‌توانیم به آن توجه کنیم این است که «آنجا چطور کار می‌کنیم» – درون این بدن-ذهن-قلب ما؟ ما می‌توانیم هر از گاهی، روشی را که گیاهانم به من نیاز داشتند، بررسی کنیم. تا متوجه شویم که ممکن است به چه چیزی نیاز داشته باشیم و چگونه می‌توانیم به طور مداوم به سمت راحتی بهزیستی برویم. در حین بررسی این سؤالات، در بخش دوم فرصتی خواهید داشت که در نظر بگیرید: امروز چه کاری می توانم انجام دهم و چه کاری می توانم این هفته انجام دهم. و این ماه، می تواند مفید باشد؟

در زیر چند پیشنهاد برای فوکوس کردن چراغ قوه و دیدن آنچه در اینجا وجود دارد وجود دارد. اما با خیال راحت لیست خود را تهیه کنید:

خود فیزیکی: احساس بدن شما چگونه است؟ آیا نیاز به کشش، حرکت، آرامش، چیزی برای انرژی بخشیدن به شما دارید؟ آیا بدن شما نوع مناسبی از «سوخت» مورد نیاز خود را دریافت می کند؟

خود عاطفی: چه احساسی دارید؟ آیا می توانید هر احساسی را که وجود دارد نام ببرید؟ آیا به ارتباط، حمایت، زمان تنهایی نیاز دارید؟ آیا چیزی شما را آزار می دهد که با حل مسئله، مشاوره گرفتن، یادداشت روزانه، رها کردن به شما کمک کند؟

خود خلاق: آخرین باری که خود را خلاقانه تغذیه کردید چه زمانی بود؟ کنجکاو باشید که چگونه خلاقیت را وارد زندگی خود می کنید و از چه راه هایی به شما روحیه می بخشد. (مثلاً پختن غذاهای جدید، ایجاد چیزی با دستان خود، طراحی باغ، بافتن ژاکت، ایجاد ایده در محل کار).

خود معنوی: چه چیزی به زندگی شما معنا و هدفی فراتر از خودتان می دهد. و آیا اخیراً با آن ارتباط برقرار کرده اید (مثلاً کمک به دیگران، کمک به نوعی، یافتن امور مقدس در روزمره، احساس ترس در طبیعت)؟

خود رفتاری: آیا می توانید متوجه شوید که اخیراً چه رفتارهایی داشته اید و چگونه برای شما کار می کنند؟ (مثلاً شب‌های دیروقت زیاد روی روحیه‌ام امروز تأثیر می‌گذارد؛ انتخاب صبحانه من را با قند کم می‌کند؛ برای ناهار قدمی کوتاه می‌روم که انرژی‌بخش بود).

 

قسمت دوم: حرکت در جهت رفاه

هنگامی که یک بررسی آگاهانه مانند بالا انجام دادید، ببینید آیا ممکن است تشخیص دهید که به چه نوع تغذیه ای بیشتر نیاز دارید. (فقط یک چیز را انتخاب کنید و از کوچک شروع کنید). ریک هنسون اهمیت نه تنها توجه به تجربیات مفید، بلکه در نظر گرفتن آنها را به عنوان حسی در بدن برای “غنی کردن و جذب” آنها می آموزد. من به این فکر می کنم که تفاوت بین دیدن یک غذای فوق العاده نشسته روی میز با خوردن آن است. تا زمانی که ننشینید و آن را وارد بدن خود نکنید، شما را تغذیه نمی کند.

این را امتحان کن:

با چی چیزی که انتخاب کردید و به آن نیاز دارید:

1 – به دنبال چیزی باشید که از قبل در روز شما وجود دارد. و ممکن است آن را از دست بدهید/نبینید یا به طور کامل به آن دسترسی نداشته باشید. به عنوان مثال، اگر به استراحت نیاز دارید. ممکن است لحظاتی برای استراحت یا شارژ مجدد در حین رانندگی از محل کار (کاری که در حال حاضر انجام می دهید) با قرار دادن منظم موسیقی مورد علاقه یا پادکست های الهام بخش وجود داشته باشد. یا اگر به ارتباط با دنیای طبیعی نیاز دارید، ممکن است هر روز صبح درست از کنار چند گیاه زیبا رد شوید. و ممکن است درنگ کنید و از این تجربه لذت ببرید و آنچه را که روز به روز تغییر می‌کند، کشف کنید. شاید در طول روز تعاملاتی وجود داشته باشد که شامل مبادلات دلسوزانه می شود. و می تواند فرصت هایی برای احساس ارتباط با دیگران باشد، اگر متوجه آن شوید. با ماندن در کنار آنها و اجازه دادن به آنها برای غوطه ور شدن، برای غنی سازی آن تجربیات وقت بگذارید.

2- به دنبال راه هایی باشید تا گام های کوچکی برای خود بردارید تا به شما کمک کند “تغذیه” مورد نیاز خود را تجربه کنید. به عنوان مثال، اگر به تحرک بیشتری نیاز دارید. اگر پنج یا ده دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب به انجام حرکات کششی ملایم، مدیتیشن یا پیاده روی در خارج از خانه بپردازید. چه تفاوتی در روز شما خواهد داشت؟ اگر به خلاقیت نیاز دارید، چه می‌شود اگر با توقف در مزرعه محلی و ایجاد یک دستور غذای سرگرم‌کننده با هر چیزی که خریداری کرده‌اید. یا تصمیم بگیرید به جای تماشای تلویزیون طبق معمول، صفحه طراحی خود را بعد از شام بیرون بیاورید، چه کاری باید انجام دهید؟ اگر متوجه شدید که آن شب‌های دیروقت به شما خدمت نکرده است. شاید تصمیم بگیرید که با یک فنجان چای استراحت کنید و امشب زود در رختخواب باشید و ببینید چه حسی دارد. ببینید آیا ممکن است هر روز کاری کوچک به ذهنتان برسد، کاری کمی بزرگ‌تر که می‌توانید در طول هفته انجام دهید. و شاید چیزی که بتوانید در ماه آینده برای آن برنامه‌ریزی کنید و نیازی را که انتخاب کرده‌اید بر آن تمرکز کنید، برطرف کند.

انتخاب‌ها و اعمال ما لازم نیست مهم باشند. اما زمانی که با قصد و آگاهی انجام می‌شوند، می‌توانیم بخش‌های مورد نیاز خود را به زندگی بازگردانیم.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711