رشد شخصی سلامت روان فردی

چگونه از احساس اینکه «لایق» و «ارزشمند» نیستید دست بردارید؟

چگونه از احساس اینکه «لایق» و «ارزشمند» نیستید دست بردارید؟: یک مراجعی، که من او را رندال صدا می کنم، در یک جلسه درمانی احساساتی را که نسبت به زنی جذاب داشت که اخیراً به تیم او در محل کار پیوسته بود، در میان گذاشت.

او زیبا، خونگرم، صمیمی، باهوش و بسیار محبوب است. کاملاً از لیگ من خارج شده است. او احساس بی کفایتی و بی لیاقتی خود را در، در نظر گرفتن او به عنوان یک شریک دوستی به اشتراک گذاشت.

“این ایده “لیگ” را از کجا آوردی؟” من پرسیدم.

خب، می‌دانی، وقتی کسی آنقدر زیباست، می‌تواند هر کسی را که می‌خواهد داشته باشد. چرا او مرا می خواهد؟ من در یک سطح با اونیستم.

بنابراین، شما معتقدید که یک سطح، یک رتبه وجود دارد، و شما فقط می توانید با فردی در همان رتبه خود قرار ملاقات بگذارید؟ من پرسیدم.

او پاسخ داد: «خب، رتبه‌بندی واقعی وجود ندارد، اما بدیهی است که برخی افراد به هم تعلق دارند و برخی دیگر نه.

از او پرسیدم که چه کسی در مورد این سیستم رتبه بندی تصمیم گرفت و چه ویژگی هایی باعث می شود که یک نفر در یک رتبه قرار بگیرد. پاسخ دادن به سوالات من در مورد این سیستم رتبه بندی برای رندال سخت تر و سخت تر شد.

نه، این یک سیستم واقعی نیست. این فقط چیزی است که مردم درباره آن صحبت می کنند.

بنابراین، هیچ داور بزرگی در آسمان وجود ندارد که افراد را در دسته‌های ارزشی تغییرناپذیر قرار دهد؟ من پرسیدم.

او پاسخ داد: “نه، وجود ندارد.”

پیشنهاد دادم: «شاید نیازی به رتبه‌بندی خود و دیگران نداشته باشید و در عوض بتوانید دریابید که آیا ارزش‌ها، علایق و اهداف مشترکی دارید یا خیر.

شایستگی و عزت نفس

احساس بی لیاقتی می تواند از آسیب های دوران کودکی، طرد شدن قبلی یا شرم ناشی شود. احساس بی لیاقتی، در نهایت، نشانه افسردگی(یک بیماری بالقوه تهدید کننده زندگی) است. بسیاری از افراد با سابقه تروما ممکن است از ارزش خود پایین ناشی از تجربه سوء استفاده، طرد و درد رنج ببرند (Jeon, H. J. et al. 2016). اگر بیشتر اوقات احساس می کنید ارزشی ندارید، روان درمانی با یک ارائه دهنده مراقبت می تواند کمک کند.

عزت نفس سالم در بزرگسالی زمانی اتفاق می افتد که شما درک روشنی از آنچه برایتان ارزش قائل هستید داشته باشید. سپس می‌توانید رفتار خود را طوری تنظیم کنید که با آن چیزی که به آن احترام می‌گذارید هماهنگ شود. وقتی رفتارتان با چیزی که واقعاً برایتان ارزش قائل هستید مطابقت داشته باشد، احساس خوبی نسبت به خودتان دارید، و وقتی ندانید چه چیزی مهم یا معنادار است یا رفتارتان با ارزش‌هایتان همخوانی ندارد، اوضاع به هم می‌ریزد.

برای مثال، مراجعی که لیزا صدا می‌زنم، گفت که برای صداقت در روابط بسیار ارزش قائل است. با این حال، بارها با من در میان گذاشت که تظاهر به فعالیت‌های مشابه مردانی داشت که با او قرار داشت. اگر مردی او را دوست داشت، وانمود می کرد که او هم دوست دارد و غیره. لیزا احساس می کرد که باید مردانی را که با او قرار دارد راضی کند تا توجه آنها را حفظ کند. او با عزت نفس زخمی، طوری رفتار می کرد که گویی علایقش در روابط اهمیتی ندارد و گویی ارزش عشق را ندارد.

لیزا در نهایت متوجه شد که هر چه بیشتر تلاش می‌کند وانمود کند که از چیزهایی که از آنها لذت نمی‌برد لذت می‌برد، ارزش صداقت خود را بیشتر زیر پا گذاشته است. او به من گفت که برای پیدا کردن یک رابطه طولانی مدت و ازدواج قرار گذاشته است. به او گفتم که استراتژی تظاهر کردن او برای یک عمر پایدار نخواهد بود.

من توصیه کردم که لیزا در قرار ملاقات ها خود واقعی خود را بیان کند زیرا تنها راه برای یافتن عشق این است که خطر طرد شدن را تهدید کند. اگر کسی خود واقعی شما را رد کرد، به این معنی نیست که شما ارزش عشق را ندارید. این فقط به این معنی است که یک شخص خاص شما را دوست ندارد. اگر کسی محبت شما را برنگرداند، آن شخص به سادگی برای شما مناسب نیست.

چگونه بدانیم برای چه چیزی ارزش قائل هستیم؟

اگر نمی دانید برای چه چیزی ارزش قائل هستید، در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید:

فهرستی از افرادی که بیشتر از همه آنها را تحسین می کنید تهیه کنید. چه ویژگی های خاصی در آنها قابل تحسین می دانید؟ چرا این ویژگی ها را مهم می دانید؟

آرزوی رسیدن به چه اهدافی را دارید؟ چه چیزی آن اهداف را برای شما مهم می کند؟

دوست دارید مردم در مراسم تشییع جنازه شما در مورد شما چه فکری کنند یا چه بگویند؟

اگر هیچ نگرانی یا اضطرابی در مورد اینکه دیگران چه فکری می کنند نداشتید، با وقت خود چه می کردید؟

وقتی مراجع من رندال این تمرین را برای شفاف سازی ارزش ها انجام داد، متوجه شد که پدرش را بیشتر به خاطر فروتنی اش تحسین می کند. او گفت: «پدر من در خیلی چیزها مهارت بالایی دارد، اما هرگز درباره آن اغراق نمی کرد. رندال احساس می کرد که فروتنی باعث می شود کسی قابل اعتماد باشد، ویژگی دیگری که او آن را تحسین می کند. او می خواست در حرفه فنی خود به برتری ادامه دهد، یک شریک پیدا کند و خانواده تشکیل دهد. او گفت: «من می‌خواهم بچه‌ها را در خانه‌ای پرمحبت بزرگ کنم که در آن بزرگ شده‌ام.

در مراسم تشییع جنازه‌اش، رندال می‌خواست مردم بگویند او مردی وفادار، قابل اعتماد، با استعداد و دارای حس شوخ طبعی است. اگر هیچ نگرانی یا اضطرابی در مورد نظرات دیگران نداشت، دوست داشت زمان زیادی را صرف ابداع راه حل هایی برای مشکلات روزمره کند.

از این تمرین، رندال ارزش های اصلی خود را فروتنی، قابل اعتماد بودن، دوست داشتن و دوست داشته شدن، شوخ طبعی و خلاقیت تشخیص داد. به او توصیه کردم که با زنانی که برای یافتن ارزش‌های مشترک برای او جذاب است، گفتگو کند. ممکن است یک فرد زیبا مناسب باشد یا ممکن است نباشد. تا زمانی که اهداف، ارزش‌ها و علایق آن‌ها را نشناسید، هرگز نمی‌دانید که آیا یک قرار ملاقات با یکدیگر سازگار است یا خیر.

احساسات از کجا می آیند؟

احساس لیاقت یا بی لیاقتی ما چیزی است که ما می سازیم. مانند روان‌شناس لیزا فلدمن بارت می‌نویسد: «احساس ایجاد مغز شما از معنای احساسات بدنی شما در رابطه با آنچه در اطراف شما در جهان می‌گذرد است. به عبارت دیگر، زمانی که احساس می کنید لیاقت ندارید، مغز شما داستانی برای توضیح تنگی ناخوشایند در روده و سایر احساسات ناراحت کننده ایجاد می کند.

اگر مغز ما احساس بی لیاقتی را بسازد، می توانیم این احساسات را تغییر دهیم. به جای اینکه دیگران را بالا ببریم و خودمان را کوچک کنیم، می توانیم انسانیت مشترک خود را تصدیق کنیم. همه انسان‌ها احساس درد، تنهایی، شرم، غم، شادی و غیره می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که قدردانی از انسانیت مشترک ما باعث ایجاد شفقت نسبت به خود و دیگران می‌شود. هرکسی که ملاقات می‌کنید، مانند شما با خطر آسیب دیدن مواجه است (Ling, D. 2018).

دفعه بعد که احساس بی لیاقتی کردید به خود یادآوری کنید که احساس متفاوت بودن یا کمتر بودن نسبت به دیگران شما را انسان می سازد. هرکسی در مقطعی درد، تنهایی و طرد شدن را تجربه خواهد کرد. با خود و دیگران مهربان باشید. زندگی برای همه ما سخت است. اگر به جستجو ادامه دهید، جامعه خود را خواهید یافت. وقتی این کار را انجام دهید، با پشت سر گذاشتن رنج ها، حتی بیشتر از آن قدردانی خواهید کرد.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711