رشد شخصی سلامت روان فردی

چگونه با وجود شکست برنده شویم؟

چگونه با وجود شکست برنده شویم؟: اغلب والدین احتمالاً گاهی این را به کودکانی می گویند که از اشتباه کردن ناامید شده اند. “شما نمی توانید بدون اشتباه کردن یاد بگیرید.” یا “شکست باعث موفقیت می شود”، حتی کتابی به این نام وجود دارد. “شکست برای دستیابی به یک هدف ضروری است.”

حتی ممکن است به جوانان بدبخت خود یادآوری کنیم که اگر اولین باری که می‌خواستند قدم بردارند و سرنگون می‌شدند، در شکست خود ادامه نمی‌دادند، اکنون روی دو پا راه نمی‌رفتند.

دلگرم کننده به نظر می رسد و ممکن است فقط چیزی باشد که به جوانان (یا هر کس دیگری، در این مورد) امکان می دهد “خودشان را جمع کنند” و دوباره تلاش کنند.

با این حال، به‌عنوان یک درمانگر، می‌دانم که همیشه این‌طور کار نمی‌کند و بسیاری از مردم برای محافظت از خود در برابر شکست ظاهری تلاش می‌کنند.

لیزی بود که به قدری متقاعد شده بود که نسبت به دوستان زنش جذابیت کمتری دارد یا کمتر شوخ و جذاب است. به طوری که وقتی با آنها در جمعی مختلط بود، عمداً به هر مردی که با او صحبت می‌کردند چیزی توهین‌آمیز می‌گفت. می توانست احساس کند که او را رد کرده است نه برعکس.

و میخائیل بود که وقتی دوستانش در میخانه‌ها و مهمانی‌ها حضور داشتند. در آپارتمان دانشجویی‌اش باقی ماند و پس از آن که دختری از او خواسته بود او را رد کند. او به حیطه دلایل دیگری که ممکن است نه گفته باشد، غیر از اینکه او را دوست نداشته باشد. در نظر نگرفت (شاید او شریک زندگی داشت، شاید خجالتی بود، شاید به تازگی از یک رابطه تنبیه کننده بیرون آمده بود) یا این که این کار اشکالی ندارد. توسط همه انتخاب شود؛ او فقط به این نتیجه رسید که او جذاب نیست.

کلی به دیدن من آمد زیرا از اینکه کسب و کار کوچک جدیدش به عنوان نقاش خانه شروع نشده بود، افسرده بود. وقتی مشتریانش از او می‌پرسیدند که چه زمانی شروع می‌کند یا چقدر طول می‌کشد. تا به پایان برسد، او آنچه را که فکر می‌کرد می‌خواهند بشنوند به جای حقیقت به آنها می‌گفت. “فردا!” یا «فقط چند روز دیگر»، حتی اگر به خوبی می‌دانست که احتمالاً هفته‌ها خواهد بود، اگر نه بیشتر.

او فکر می‌کرد که اگر فکر کنند پایان (یا آغاز) قریب‌الوقوع است، خوشحال‌تر می‌شوند، در حالی که، البته، گمراه شدن آنها را عصبانی می‌کرد. گاهی اوقات آنها این ترتیب را قبل از شروع آن فسخ می کردند. و مطمئناً هرگز توصیه های شفاهی ارزشمندی دریافت نکرد. با این حال او به انجام آن ادامه داد.

به گفته محققان آمریکایی لورن اسکریس-وینکلر و آیلت فیشباخ، از نظر عاطفی، شکست، نفس را مجروح می کند. وقتی مردم احساس خطر می کنند، پیشنهادات شکست اطلاعات را از دست می دهند. از نظر شناختی، افراد نیز مبارزه می کنند. اطلاعات در هنگام شکست کمتر ملموس تر از اطلاعات در موفقیت است. در حالی که موفقیت به یک استراتژی برنده اشاره دارد، افراد از شکست باید استنباط کنند که چه کاری را نباید انجام دهند.

آنها یک بازی به نام Facing Failure توسعه دادند که شرکت کنندگان را با یک سری سوالات، که هر کدام با دو گزینه پاسخ، ارائه می شود روبرو هستند. ابتدا، شرکت کنندگان در مورد اینکه آیا پاسخ را درست یا غلط دریافت کرده اند، بازخورد دریافت می کنند. سپس آنها به سؤالات بیشتری مشابه آنچه قبلاً پاسخ داده شده است پاسخ می دهند. به عنوان مثال، اگر اولین سوال پرسیده شود، “کدام یک از دو نماد زیر نشان دهنده یک حیوان است؟” سری دوم سؤالات ممکن است شامل همان نمادها باشد و بپرسد. “کدام یک از دو نماد زیر یک شی غیر زنده را نشان می دهد؟” پاسخ این سؤال را می توان از پاسخ صحیح سؤال قبلی استنباط کرد که آیا در آن زمان به آن پاسخ صحیح داده شده است یا خیر.

 

افسوس، این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان به این روش یاد نگرفتند.

بخشی از دلایلی که بازیکنان از شکست درس نگرفتند این بود که وقتی شکست می‌خوردند، دیگر توجه نمی‌کردند. محققین مشاهده کردند که توجه نکردن، به یاد آوردن را به خطر می اندازد، که نهایتا یادگیری را غیرممکن می کند.

بنابراین شاید به همین دلیل است که برخی از روسا، از جمله Clay، به استراتژی‌های غیر مفید ادامه می‌دهند. حتی با وجود شواهدی مبنی بر عدم کمک، یا اینکه کسانی که بیش از حد به امتحانات اعتماد دارند، به عملکرد ضعیف خود ادامه می‌دهند.

محققان راهبردهایی را برای مقابله با شکست پیشنهاد می کنند تا از شکست درس بگیرند. یکی از این یافته‌ها ناشی از این می‌شود که مردم اگر مشاهده کنند که دیگران شکست می‌خورند، احتمالاً از شکست درس می‌گیرند. از آنجایی که آنها شخصاً سرمایه گذاری نشده بودند، آنقدر آرام ماندند تا علت شکست را یاد بگیرند. (این شبیه به همان چیزی است که تمرین‌کنندگان به او تکنیک «دوست من » می‌گویند. وقتی به مراجعان می‌گوییم که چگونه چیزی که به او مربوط می‌شود برای فرد دیگری در شرایط مشابه مفید بوده است.)

همچنین، به گفته محققان، یک اصلاح کننده قدرتمند می تواند از درخواست برای توصیه به دیگران در زمینه ای که فرد نیز در آن مشکل داشته است. به دست بیاید – چگونه می توان به دیگران کمک کرد وزن خود را تنظیم کنند، از ریل خارج نشوند یا موارد بیشتری را اصلاح کنند. به طور موثر؟ همانطور که از درک داده شده انسان در مورد نیازهای عاطفی ضروری می دانیم. این به ما احساس موقعیت و کنترل می دهد و ما را قادر می سازد علی رغم شکست “برنده” شویم.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711