رشد شخصی سلامت روان فردی

چگونه خواسته های خود را از نیازهای خود جدا کنید؟

چگونه خواسته های خود را از نیازهای خود جدا کنید؟: ما در عصر رفتن، انجام دادن، کسب و دستیابی زندگی می کنیم. ما استانداردهای بالا و اهداف بلندپروازانه ای را تعیین کردیم. ما می خواهیم بهترین کار را برای خانواده، مشتریان، دوستان و جامعه خود انجام دهیم. ما از خود و دیگران انتظار زیادی داریم.

گاهی اوقات، ممکن است ما تحت تأثیر کمال گرایی، استانداردهای غیرممکن، انتظارات و اهداف خود قرار بگیریم. خواسته‌هایی که از خودمان و روابطمان می‌گذاریم می‌تواند باعث شود که ما بیش از حد زیاده‌روی کنیم و سلامتی و مراقبت از خود را نادیده بگیریم. ما غرق می شویم. ما از عزت نفس پایین، استرس، اضطراب و فرسودگی شغلی رنج می بریم که آثار مخربی بر کار، روابط و سلامت روانی و جسمی ما می گذارد.

پیامدهای استانداردها و اهداف غیرممکن

ما خود را مورد بررسی قرار می دهیم، از خود انتقاد می کنیم و خود را از نظر ذهنی، فیزیکی و عاطفی خسته می کنیم. چرا ما خود را به انجام، کسب، و دستیابی به این همه،  فشار می آوریم؟ چرا اینقدر به خودمان سخت می گیریم؟ مقاله ای در نیویورک تایمز در سال 2018 توسط شارلوت لیبرمن، بینش های جالبی را از دکتر ریچارد دیویدسون، بنیانگذار و مدیر مرکز ذهن های سالم در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون ارائه می دهد. او می گوید:

انتقاد از خود می تواند بر ذهن و بدن ما تأثیر بگذارد. این می‌تواند منجر به افکار نشخوارکننده‌ای شود که با بهره‌وری ما تداخل می‌کنند و می‌تواند با تحریک مکانیسم‌های التهابی که منجر به بیماری‌های مزمن و تسریع پیری می‌شود، بر بدن ما تأثیر بگذارد.

شرایطی که برای احساس موفقیت، شادی، امنیت، رضایت و شایستگی عشق بر عهده خودمان قرار می دهیم بی پایان هستند. و در حالی که به سختی می‌توانیم با دوزهای کم با استرس مقابله کنیم، زندگی با استرس فراگیر – که بیشتر آن نتیجه شرایطی است که بر خودمان می‌گذاریم – تقریباً بر هر قسمت از بدن و سلامت روان ما تأثیر می‌گذارد. به طور خلاصه، ما خودمان را بیمار و خسته می کنیم.

برای دستیابی به تعادل بیشتر و حفظ زندگی خود، باید آنچه را که می‌خواهیم و به چه چیزی نیاز داریم شناسایی کنیم و شروع کنیم به جدا کردن خواسته‌های خود – یعنی اینکه بگوییم داشتن یا دستیابی یا بودن چه چیزی خوب است – از آنچه واقعاً به آن نیاز داریم. .

خواسته ها در مقابل نیازها

بسیاری از مردم با کتاب سلسله مراتب نیازهای آبراهام مازلو، روانشناس آمریکایی آشنایی دارند، که نیازهای انسان را به پنج دسته کلی تقسیم می کند که با نیازهای اولیه فیزیکی یا فیزیولوژیکی شروع می شود، نیاز به ایمنی و امنیت، نیاز به عشق و احساس تعلق، نیاز به عزت، و نیازهای آرزومند، خودشکوفایی. مزلو این نیازها را به ترتیب صعودی فهرست می کند. زمانی که نیازهای اولیه برآورده شد، پیش می رویم و نیازهای پیشرفته تری را دنبال می کنیم. سلسله مراتب نیازها می تواند سنگ محک ارزشمندی برای کمک به ما در تشخیص خواسته هایمان در مقابل نیازهایمان فراهم کند.

جدا کردن خواسته‌هایتان از نیازهایتان ممکن است کاری غیرممکن به نظر برسد، اما خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید:

مرحله 1: یک لیست کامل و جامع از آنچه می خواهید برای خانه خود، برای فرزندانتان اگر فرزند دارید، در شغل خود، از شریک زندگی خود، برای مراقبت از خود و برای معنویات خود (احساس شما در زندگی خود) تهیه کنید. تمام کارهایی را که دوست دارید در یک روز انجام دهید فهرست کنید. همه را زمین بگذار. چیزی را کنار نگذار

مرحله 2: نگاهی طولانی و سخت به هر مورد در هر دسته بیندازید. به آنچه در حال حاضر نیاز دارید فکر کنید، در مقابل آنچه می خواهید. ممکن است بخواهید آن دفتر گوشه و افزایش حقوق بسیار زیاد را داشته باشید، اما در حال حاضر، با تمام آن چیزی که از نظر مراقبت از خانواده خود و داشتن زمان و انرژی برای خود متعادل می کنید، در واقع به چه چیزی نیاز دارید؟ با خودتان صادق باشید. اگر این پله بعدی به سمت بالا رفتن از نردبان شغلی منجر به فرسودگی شغلی شود، شاید آن چیزی نباشد که در حال حاضر به آن نیاز دارید. هنگامی که نیازهای خود را در هر دسته شناسایی کردید، زیر آنها خط بکشید. اگر همه چیزهایی که می‌خواهید در یک روز به دست آورید مستلزم آن است که آن روز شامل 48 ساعت باشد، به آنچه واقعاً به توجه شما نیاز دارد و چه چیزی می‌تواند منتظر بماند نگاه کنید.

خواسته ها در مقابل نیازهای شریک یا همسرتان: درست مانند وظایف زندگی، اهداف شخصی و فهرستی از چیزهای مادی که در زندگی خود می خواهید، می توانید فهرستی از همه چیزهایی که دوست دارید شریک زندگی تان باشد تهیه کنید. و درست مانند سایر دسته‌ها، خواسته‌های خوب را از نیازهای ضروری و ناسازگار جدا کنید. ممکن است داشتن کسی که ابتکار عمل در کارهای خانه را به دست می گیرد، نیازهای شما را پیش بینی می کند و تلاش ویژه ای برای برنامه ریزی تعطیلات آخر هفته هیجان انگیز انجام می دهد، خوب باشد، اما شاید آنچه در حال حاضر به آن نیاز دارید، شخصی باشد که شما را بخنداند، عشق قدیمی شما را به اشتراک بگذارد. فیلم می گیرد و از شما به خاطر آنچه هستید، قدردانی می کند، نه آنچه انجام می دهید یا دارید. بقیه می تواند یک کار در حال پیشرفت باشد. آنچه را که در حال حاضر نیاز دارید شناسایی کنید.

مرحله 3: از این لیست نیازها برای برنامه ریزی روزها، هفته و سال خود استفاده کنید. خواسته های خود را در ذهن داشته باشید، اما بر نیازهای خود، مراقبت از خود و رفاه خود تمرکز کنید.

به طور مرتب خواسته ها، نیازها و اهداف خود را مرور کنید. با تغییر اهداف و شرایطتان، اضافه کنید و دوباره تصور کنید، و شما شروع به در نظر گرفتن رفاه و مراقبت از خود در معادله زندگی خود می کنید. به یاد داشته باشید، ما در عین حال کامل هستیم و کار در حال پیشرفت است. تمرکز بر آنچه که در حال حاضر به آن نیاز دارید، شما را در مسیر درست و سلامت، ذهن، بدن و روح خود نگه می دارد.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711