سلامت روان فردی

6 نشانه که به خودتان دروغ می گویید

6 نشانه که به خودتان دروغ می گویید: من تعداد دفعاتی را که از خودم شنیده‌ام از دست داده‌ام که می‌گویم: «به نظر کتاب عالی است! من آن را در ادامه می خوانم.» حتی اگر هر روز یک کتاب بخوانم، هرگز نمی‌توانم تمام کتاب‌هایی را که به خودم قول می‌دهم بخوانم.

با کی شوخی می کنم؟ مهمتر از آن، چرا به خودم درباره آنچه فکر می کنم می توانم انجام دهم، دروغ می گویم؟

من می توانم از این واقعیت که من در مبارزه خود تنها نیستم کمی آرامش داشته باشم. بیش از نیمی از دانشجویان دکترا هرگز دکترای خود را کامل نمی کنند. آنها انگیزه شروع و (احتمالا) قصد دارند تا دوره تحصیلی خود را به پایان برسانند، اما اقدامات آنها در نهایت با اهداف اعلام شده آنها کاملاً متفاوت است.

وقتی پای سلامتی ما به میان می‌آید، خودفریبی به یک مشکل جدی‌تر تبدیل می‌شود. من اغلب از بیماران می شنوم که می گویند: “سیگار را ترک می کنم و رژیم می گیرم!” یا “من قرار است هر روز 15 دقیقه پیاده روی را شروع کنم.” بسیاری از آنها پیروی می کنند و تغییرات بزرگی ایجاد می کنند. اما برای برخی، به شدت احساس می‌کنم که این تعهدات خودفریبنده هستند. چگونه من می دانم؟

چرا به خودمان دروغ می گوییم؟

یکی از اصول اصلی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) نقشی است که ارزش‌های شخصی در انگیزش دارند. وقتی می‌توانیم با قدرت و قاطعیت بگوییم «این چیزی است که من برای آن دفاع می‌کنم»، این قدرت را داریم که در چالش‌ها و مشکلات به پیشروی ادامه دهیم. زمانی که ارزش‌های ما به وضوح تعریف نشده باشند یا به شدت حفظ شوند، ما در تعهدات خود دچار تزلزل می‌شویم و با انگیزه مبارزه می‌کنیم.

حقیقت سخت اینجاست: رشد شخصی تنها انگیزه ما نیست. ما میل شدید به راحتی داریم. به طور خاص، ما می خواهیم احساس خوبی داشته باشیم و ظاهر خوبی داشته باشیم، که اغلب برای ما بسیار مهمتر از انجام کارهای خوب و مطابق با ارزش هایمان است.

وقتی انتظاراتی غیر واقعی از خودمان در نظر می گیریم، تا حدی ناشی از تمایل ما به ظاهر خوب است. ما ایده خودسازی و موفقیت را دوست داریم. ما تصور می کنیم که دیگران ما را تشویق می کنند و به دستاوردهای ما افتخار می کنند. تایید، منیت ما را تغذیه می‌کند و به ما کمک می‌کند این تظاهر را حفظ کنیم که می‌خواهیم یک کسب‌وکار راه بیندازیم، کتاب بنویسیم یا یک نیمه ماراتن اجرا کنیم.

چگونه خودفریبی را تشخیص دهیم؟ 

آب و هوا برنامه های شما را لغو می کند. وقتی برای چیزی واقعا مهم موضع می گیرید، کمی باران مانع شما نمی شود. گرما، سرما، برف، باد یا رطوبت هم نخواهد بود. اگر باید برنامه هایتان را با چیزی که کمی ناخوشایند است، مانند آب و هوا لغو کنید، به خودتان دروغ می گویید.

برنامه ای نداری این باید واضح باشد، اما اغلب اینطور نیست. کاهش وزن، خوش اندام شدن، نوشتن کتاب یا راه اندازی یک کسب و کار فقط اتفاق نمی افتد. تحصیل و یا بازسازی یک ازدواج شکسته نیز انجام نمی شود. باید برنامه داشته باشی حتی بهتر از یک برنامه داشتن مربی ای است که شما را با برنامه ای راهنمایی می کند که موفقیت آن ثابت شده است.

تو خودت نمیدونی آیا می دانید ذهن شما چه نوع داستان هایی در مورد اینکه چه کسی هستید برای شما تعریف می کند؟ ذهن شما مجموعه‌ای از روایت‌ها را ایجاد می‌کند که به شما می‌گوید که چه کسی بودید، چه کسی هستید و قرار است چه کسی شوید. نکته اینجاست – هیچ یک از این روایات مفید نیستند. در بیشتر موارد، این روایات به توجیه مبارزات شما و محافظت از نفس شما کمک می کند. ما باید این افکار خودکار را دریابیم و توجه خود را به فردی که باید تبدیل شویم و مسیری که می خواهیم برسیم متمرکز کنیم.

عضله انتخابی ضعیفی دارید. اگر الان بین یک دونات یا دو دونات خیلی دیرتر انتخاب می کردید، هر بار دونات را جلوی خود انتخاب می کردید. این بخش از خرد حاصل از تحقیقات دانشگاه استنفورد در دهه 1970 هنوز هم صادق است. افرادی که انتخاب آگاهانه ای برای به تاخیر انداختن رضایت دارند، تقریباً در هر کاری که در زندگی انجام می دهند موفق تر هستند. به تعویق انداختن رضایت، مانند هر چیز دیگری در زندگی، مهارتی است که می توانید یاد بگیرید.

شما گزینه های خود را نمی بینید یکی از مشکلاتی که ما با انتخاب ها داریم ندیدن آنهاست. ما به طور خودکار از ناراحتی دور می شویم، معمولاً به روش هایی که در دراز مدت مفید یا سالم نیستند. برای کاهش ناراحتی خود، حواس خود را پرت می کنیم، از انجام کارها خودداری می کنیم، با افکار منفی خود مبارزه می کنیم، سعی می کنیم احساسات خود را کنترل کنیم و از موادی مانند غذا، الکل، مواد مخدر و دارو استفاده می کنیم تا احساس بهتری داشته باشیم یا حداقل بدتر شویم. ما اغلب متوجه نمی‌شویم که انتخاب احتمالی دیگری داریم، یکی غیر از دور شدن از ناراحتی. ما می توانیم افکار و احساسات خود را با ایجاد فضایی برای آنها در زندگی خود بپذیریم. انجام این کار مستلزم تمایل به ناراحتی است. اگر چند ساعت گرسنه باشید، هنگام ورزش خسته باشید یا هنگام نوشتن بی انگیزه باشید، بدترین اتفاق چیست؟ شما بیشتر از حالات لحظه ای خود هستید.

شما فاقد مسئولیت پذیری هستید. افرادی که به تعهدات خود عمل می کنند، تعهدات و برنامه های خود را علنی می کنند. بیشتر از آن، آنها افراد را به زندگی خود دعوت می کنند تا در روند تغییر کمک کنند. آنها به طور واقعی در جامعه ای از افراد حامی زندگی می کنند که می دانند چه زمانی مبارزه می کنند و به کمک نیاز دارند. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به سایر افرادی بپیوندید که در همان سفر هستند.

چه طور باید شروع کرد؟

اگر شما آماده برای متوقف کردن وعده هایی که نمی توانید به آن هاعمل کنید هستید، اینجا جایی برای شروع است. مایل به تعهد و شکستن تعهد باشید و سپس دوباره شروع کنید.

هیچ قانونی وجود ندارد که باید از آن پیروی کنید که بگوید فقط به دلیل اینکه چندین بار متوالی تعهد خود را شکستید، ناامید هستید. شما هرگز ناامید نیستید. داستان «من ناامید هستم» تنها یکی از روایت‌هایی است که ذهن شما دوست دارد هنگام مبارزه از آن استفاده کند. شما با گذشته تان تعریف نمی شوید، بلکه با مسیری که در حال حرکت هستید تعریف می شوید.

مبارزه برای رشد نیاز به شفقت زیادی برای خود دارد. ما به خودمان سخت می‌گیریم، خود را به خاطر نداشتن انگیزه سرزنش می‌کنیم، و وقتی می‌خواهیم کاری جدید انجام دهیم، ذهنمان چقدر می‌تواند مفید نباشد. یک نفس عمیق بکشید، با مهربانی و دلسوزی به مبارزه خود نگاه کنید و دوباره شروع کنید.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711