سلامت روان

محدود کردن عارضه افزایش وزن ناشی ازداروهای ضد روان پریشی

محدود کردن عارضه افزایش وزن ناشی ازداروهای ضد روان پریشی: پسر عموی من با ازدواج یک مدل کاتالوگ قبل از ظهور خرید آنلاین بود که اکثر کاتالوگ ها را از کار انداخت. او سایز صفر بود، کم و بیش، و به هیکلش حسادت همه ما بستگان چاق تر بود. اما چند سال پیش دیگر او را در جمع های خانوادگی نمی دیدیم. همیشه دلیلی به او می‌گفتند، اما هیچ‌یک معتبر به نظر نمی‌رسید تا اینکه فهمیدیم او اصلاً خانه را ترک نکرده است. دلیل؟ او از دیده شدن در ملاء عام خجالت می کشید. او با دارویی که مصرف می‌کرد بیش از صد پوند اضافه وزن پیدا کرده بود و احساس می‌کرد که آن‌طور که می‌دانست زندگی او را نابود کرده است.

مصرف دارو جهت درمان اسکیزوفرنی

اولانزاپین که بیشتر با نام تجاری Zyprexa شناخته می شود، دارویی موثر برای درمان اسکیزوفرنی است. همچنین برای درمان اختلال اضطراب فراگیر و برخی از انواع اختلال دوقطبی استفاده می شود. در مقطعی متوجه شدم که او این دارو را برای یک مورد شدید اضطراب عمومی مصرف می‌کرد، اما با توجه به وزنی که به عنوان یک عارضه جانبی اضافه کرد، این درمان ممکن است در واقع سلامت روان او را کاهش داده باشد.

افزایش وزن ناشی از مصرف دارو

درمان با اولانزاپین با افزایش وزن سریع و قابل توجه همراه است. تجزیه و تحلیل پتانسیل افزایش وزن داروهای ضد روان پریشی نشان داد که این دارو بیشترین افزایش وزن را ایجاد می کند. به نظر می رسد این دارو توانایی مغز برای کنترل اشتها را از بین می برد، بنابراین بیماران باید با نیاز ظاهراً بی وقفه به غذا مقابله کنند. گزارش شده است که این عارضه جانبی ناخواسته تقریباً بلافاصله شروع می شود: یک مطالعه نشان داد که تقریباً 60٪ از بیمارانی که این درمان دارویی را شروع کردند، افزایش قابل توجهی در اشتها در طول چهار هفته اول درمان داشتند. این تعداد در هفته های بعد به 80 درصد افزایش یافت. سطح چربی و کلسترول بیماران نیز تحت تأثیر منفی قرار گرفت: 50 درصد علائم دیس لیپیدمی را تا سه ماهگی نشان دادند. نسبت کلسترول LDL (نوع بد) به کلسترول HDL (نوع خوب) به طور قابل توجهی افزایش یافت و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی افزایش یافت.

افزایش اشتها

افزایش اشتها به عنوان توضیحی در مورد مصرف بیش از حد غذا ارائه می شود، اما عدم سیری ممکن است به احتمال زیاد علت پرخوری باشد. به طور معمول، بیمار یک وعده غذایی بزرگ را تمام می کند، اما با وجود معده ای که غذای کافی برای کاهش میل به ادامه غذا خوردن دارد، احساس سیری نمی کند. گاهی اوقات، تنها یک ساعت پس از اتمام وعده غذایی قبلی، نیاز به خوردن دوباره ایجاد می شود. به نظر می رسد درک ذهنی از سیری علیرغم احساس فیزیکی خوردن غذای کافی وجود ندارد،. ما بیماران چاق را که در حین مصرف داروهای ضد روان پریشی در یک کلینیک کاهش وزن مرتبط با بیمارستان روانپزشکی وابسته به دانشکده پزشکی هاروارد، اضافه وزن پیدا کرده بودند، درمان کردیم. آنها به ما می گفتند که نمی توانند خود را از خوردن یک وعده غذایی بعد از غذای بعدی باز دارند. بسیاری نیز در شب بیدار می شوند و نیاز به خوردن دارند. یکی از بیماران نیاز خود را به غذا خوردن شبیه تشنگی و عدم توانایی نوشیدن آب کافی برای رفع تشنگی خود توصیف کرد.

عوارض روانی ناشی از افزایش وزن

افزایش وزن، گاهی اوقات تا 125 پوند، اغلب عوارض اجتماعی و روانی بر بیمار وارد می کند. مانند پسر عموی من، بسیاری از تعاملات اجتماعی خودداری می کنند و به سختی می توانند یک تصویر بدنی را بپذیرند، بنابراین با ظاهری که قبل از برخورد با آنها به نظر می رسیدند مخالف هستند. در واقع، بیماران ممکن است با ننگ مضاعف داشتن یک اختلال روانی و چاقی مرضی مواجه شوند. زنی که من می شناسم که در طول درمان اختلال دوقطبی تقریباً 90 پوند اضافه وزن داشت، عکسی از خود را قبل از درمان در کیف پولش نگه داشت. او باید به افرادی که ملاقات می کرد نشان دهد که بدنی که اکنون می پوشد واقعاً مال او نیست.

تایید درمان جدید توسط FDA

اخیرا FDA دارویی را تایید کرده است که ممکن است افزایش وزن را کاهش دهد. لیبالوی ترکیبی از دو داروی اولانزاپین و سامیدورفان است. تأیید FDA بر اساس مطالعات نظارت بر افزایش وزن بیماران در طول 4 هفته و متعاقباً 24 هفته درمان بود. افزایش وزن بیمارانی که از داروی ترکیبی استفاده کردند با افزایش وزن بیمارانی که فقط اولانزاپین دریافت کردند، مقایسه شد. هر دو درمان در درمان علائم روان پریشی موثر بودند و نشانگرهای سلامت متابولیک مانند سطح گلوکز و تری گلیسیرید خون بین دو گروه تفاوتی نداشتند. با این حال، پس از 24 هفته، بیماران تحت درمان ترکیبی 3.2 کیلوگرم (7 پوند) و کسانی که به تنهایی اولانزاپین دریافت کردند، 5.1 کیلوگرم (11 پوند) اضافه کردند. با این حال، مطالعه دیگری هیچ تفاوتی در افزایش وزن بین دو درمان نشان نداد: تغییر وزن کوتاه مدت از نظر آماری مشابه بود. این نویسندگان پیشنهاد می کنند که ترکیب دارو ممکن است در طول درمان طولانی مدت موثرتر باشد. لیبالوی برای درمان اختلال دوقطبی استفاده شده است، اما تاکنون هیچ اطلاعاتی مبنی بر کند شدن افزایش وزن در این بیماران وجود ندارد.(محدود کردن عارضه افزایش وزن ناشی ازداروهای ضد روان پریشی)

چیزی که بیماران با آن مواجه می شوند وضعیت بدی است – یعنی افزایش وزن قابل توجه. نگرانی در مورد افزایش وزن به دور از زیبایی است زیرا با افزایش خطر حوادث قلبی عروقی مرتبط است. بیماران اغلب نیاز به درمان ماه ها و حتی سال ها دارند و اثرات طولانی مدت ترکیب دارویی جدید هنوز مشخص نیست.

یک رویکرد ممکن است تعیین دقیق‌تر چگونگی تغییر مصرف غذا با درمان اولانزاپین باشد: چه زمانی در طول روز گرسنگی شدید کمتر قابل کنترل به نظر می‌رسد؟ آیا همه بیماران نیمه شب برای خوردن غذا از خواب بیدار می شوند؟ آیا انزوای اجتماعی فرد مبتلا به اسکیزوفرنی غذا خوردن را تشدید می کند؟

مطمئناً همانطور که از بیماری همه گیر کرونا به خوبی می دانیم، انزوا ممکن است باعث افزایش مصرف غذا شود و ممکن است عدم وجود هرگونه مزاحمت اجتماعی یا کاری باعث شود که بیماران در زمانی که هنوز معده آنها پر است نتوانند از غذا خوردن اجتناب کنند. آیا بیماران غذاهای ناسالم و پرچرب را به دلیل ارزان بودن و نیاز به آماده سازی کمی می خورند؟ آیا اگر بتوانند یک برنامه غذایی با سبزیجات و میوه های بیشتر دنبال کنند، به همان اندازه سود خواهند برد؟ آیا غذاهایی وجود دارد که باعث شود بیمار پس از صرف غذا احساس سیری بیشتری کند و در نتیجه در مدت کوتاهی تمایل به خوردن مجدد را کاهش دهد؟ به طور خلاصه، در حالی که ما منتظر یک داروی ضد روان پریشی هستیم که باعث افزایش وزن نمی شود، آیا مداخلاتی وجود دارد که حداقل بتواند از سالم بودن غذای دریافتی بیمار اطمینان حاصل کند؟ شاید مداخلات اضافی برای کاهش عوامل اجتماعی، مانند انزوا، که اغلب منجر به خوردن بیش از حد می شود، ارائه شود.

تسکین دارویی برای اختلالات عاطفی نباید باعث افزایش وزن ناراحت کننده شود. شاید ارتباط اجتماعی بدون قضاوت برای اطمینان بخشی یک رویکرد رفتاری مکمل باشد که به بیماران یادآوری می‌کند که آنچه در درون است مهم‌تر است.

نوشته ای از کلینیک آنلاین

Therapy Center

02188015978

09334946711