رشد شخصی سلامت روان فردی

چرا برنامه ریزی برای آینده بسیار دشواراست؟

چرا برنامه ریزی برای آینده بسیار دشواراست؟: مدتی است که من و شوهرم در مورد تصمیم گرفتن پنل های خورشیدی برای خانه مان با هم صحبت می کنیم. هیچ شکی وجود ندارد که جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی خورشیدی تجدیدپذیر یک گزینه مطلوب از نظر زیست محیطی است. و چه کسی آن درخشش گرم انجام کاری “خوب” را دوست ندارد؟ با این حال، از دیدگاه صرفا خودخواهانه، همه چیز کمی متفاوت به نظر می رسد.

در بریتانیا، تغییر به انرژی خورشیدی ارزان نیست. هزینه‌های پنل‌های خورشیدی، باتری‌های ذخیره‌سازی و هزینه‌های نصب با هزینه‌های یک ماشین جدید مناسب یا یک عروسی با اندازه متوسط برابری می‌کند. با این حال، در دراز مدت، سرمایه گذاری پرهزینه احتمالاً نتیجه خواهد داد. توانایی تولید انرژی خود شما را از بازار جهانی گاز و بازی قدرت ژئوپلیتیک پوتین جدا می کند. با توجه به اینکه قیمت انرژی بریتانیا در بالاترین سطح خود قرار دارد، مطمئناً این یک چشم انداز وسوسه انگیز است.

با این حال، متأسفانه، بعید است که مزایای مالی پانل های خورشیدی تا سال ها یا حتی دهه ها پس از خرید آنها عملی شود. و در حالی که خود آینده شما احتمالاً در حال حاضر از شما برای پول نقد تشکر می کند، خرج کردن این پول برای پاداش های ملموس تر بسیار وسوسه انگیز است. به هر حال، شما فقط می توانید با چیزی رفتار کنید که در اینجا و اکنون به شما خدمت می کند. در مورد یک استراحت لوکس یا یک ماشین جدید فانتزی چطور؟

تخفیف موقت

تصور کنید که کارفرمای شما برای عملکرد عالی شما در محل کار به شما یک پاداش یکباره پیشنهاد داده است. آیا ترجیح می دهید اکنون پرداخت را دریافت کنید یا پرداختی کمی بزرگتر در مدت یک سال؟ بیشتر مردم دو بار فکر نمی کنند و فوراً پاداش (کوچکتر) خود را دریافت می کنند.

این ترجیح انسان برای پاداش‌های فوری یا «رضایت آنی» یک پدیده روان‌شناختی شناخته شده است که در بسیاری از مطالعات از جمله آزمایش معروف مارشمالو به اثبات رسیده است. مفهوم «تخفیف موقت» ارتباط نزدیکی دارد، که تمایل افراد به ارزش کمتری برای پاداش‌ها در آینده را توصیف می‌کند.

چگونه در مورد زمان فکر می کنید؟

ادراکات ذهنی از زمان

تحقیقات نشان می دهد که میزان تنزیل زمانی ممکن است از طریق طرز فکر افراد در مورد زمان پیش بینی شود. تصمیم گیرندگان انسانی به ندرت درک عینی و خطی از زمان دارند. به عنوان مثال، یک بازه زمانی دو ساله در مقایسه با یک بازه زمانی یک ساله همیشه دو برابر طولانی تر به نظر نمی رسد.

علاوه بر این، افراد در میزان فاصله روانشناختی که بین امروز و برخی رویدادهای آینده درک می کنند، متفاوت هستند. برخی از افراد احساس تداوم بین خود حال و آینده خود دارند. این معمولاً به این معنی است که آنها ارتباط نزدیکی با نتایج آینده دارند و آنها را در دسترس نزدیک می دانند. از سوی دیگر، دیگران ممکن است شکاف بزرگی را بین خود فعلی و آینده خود درک کنند که منجر به عدم ارتباط با تجربه پیش رو می شود. در نتیجه، حتی ممکن است به نظر برسد که ضرب‌الاجل‌های ماه آینده سال‌ها دورتر باشد.

جالب توجه است که تصورات از زمان می‌تواند تحت تأثیر سن افراد قرار گیرد، با افراد جوان‌تر اغلب گزارش می‌دهند که به نظر می‌رسد زمان کندتر می‌گذرد. علاوه بر این، فرهنگ و زبان مادری ممکن است نقش داشته باشند، تحقیقات نشان می‌دهد که زبان ماندارین‌های بومی ساکن چین، زمان را در مقایسه با انگلیسی‌زبانان ایالات متحده درک می‌کنند.

 

تأثیر تفکر انتزاعی

تصور مردم از زمان بسیار ذهنی است، اما این موضوع چگونه با ترجیحات برای پاداش ارتباط دارد؟ توضیح مفیدی توسط «نظریه سطح ساختاری» تروپ و لیبرمن ارائه شده است، که پیشنهاد می‌کند افراد بسته به میزان فاصله روان‌شناختی مرتبط با آنها، بازنمایی‌های ذهنی متفاوتی از رویدادها یا اشیاء ایجاد می‌کنند. رویدادها یا اشیایی که تصور می‌شود در آینده‌ای دور وجود دارند، تمایل دارند با مفاهیم انتزاعی و سطح بالا نمایش داده شوند. در مقابل، وقایع یا اشیایی که در گوشه و کنار تلقی می‌شوند، تمایل دارند با مفاهیم جزئی و سطح پایین نمایش داده شوند. به بیان ساده تر، تصمیم گیرندگان انسانی هنگام اندیشیدن به آینده، به جای اینکه بر جزئیات ملموس تمرکز کنند، بر تصویر بزرگتر تمرکز می کنند.

انتزاع یک فرآیند طبیعی است که به انتقال معنا یا اهمیت کلی در مورد رویدادهای دور کمک می کند و در عین حال از درهم ریختن ذهن با جزئیات غیر ضروری جلوگیری می کند. از طرف دیگر، این باعث می شود که نتایج آتی کمتر ملموس به نظر برسند، بنابراین منجر به پدیده تنزیل موقت می شود.

بیایید این را به معمای اولیه من در مورد سرمایه گذاری در پنل های خورشیدی مرتبط کنیم. فرآیند انتخاب من تحت تأثیر دو هدف انتزاعی آینده است. آرزوی مراقبت بهتر از سیاره ما و تمایل به کاهش هزینه های بی رویه انرژی. هر دو هدف از نظر روانی در زمان انتخاب دور به نظر می رسند. در نتیجه، آنها نمونه‌هایی از تعابیر سطح بالا هستند که حاوی اطلاعات انتزاعی درباره ترجیح کلی من برای آینده‌ای پایدار و مقرون‌به‌صرفه هستند. به این ترتیب، آنها فاقد نمایندگی دقیق در مورد چگونگی دستیابی به اهداف من هستند.

به عنوان مثال، رویکردهای مختلفی برای کاهش هزینه های انرژی وجود دارد. تولید شما انرژی خود با استفاده از پنل های خورشیدی یکی از گزینه ها است. گزینه دیگر (نسبتا ناخوشایند) خاموش کردن گرمایش است. بدون درک روشنی از اینکه دستیابی به یک هدف آینده چه چیزی به نظر می رسد یا چه احساسی دارد، جای تعجب نیست که گزینه های جایگزین بسیار وسوسه انگیز به نظر می رسند. به هر حال، خرج کردن پول برای پاداش های فوری تأثیر بسیار ملموس تری بر شادی دارد.

استفاده از تئوری به نفع شما

بازنمایی ذهنی از گذشته و آینده می تواند بر انتخاب های ما تأثیر بگذارد. افراد در ادراک خود از زمان متفاوت هستند و اگر نتیجه آینده را دور از دسترس تصور کنند، معمولاً تصاویر ذهنی یا ایده های انتزاعی تری از این نتایج ایجاد می کنند. این فقدان جزئیات به این معنی است که نتیجه کمتر ملموس، واقعی و – در نهایت – کمتر سودمند به نظر می رسد.

در حالی که این زیربناهای نظری تصویری تا حدودی دلسرد کننده برای هر کسی که تا به حال جاه طلبی برای رسیدن به یک هدف بلندمدت داشته است ترسیم می کند، آنها همچنین فرصت های هیجان انگیزی دارند. یک استراتژی ساده برای دستکاری درک خود از زمان و فریب خود برای درک ارتباط قوی تر با آینده وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در تجسم دقیق نتایج احتمالی آینده شرکت کنید. مجبور کردن خود به غنی سازی بازنمایی های انتزاعی با جزئیات عینی، نتیجه را ملموس تر نشان می دهد، بنابراین انگیزه قوی تری برای سرمایه گذاری در آینده ایجاد می کند.

من چند دقیقه آینده را صرف رویاپردازی های دقیق درباره آینده ای بدون قبض گاز و برق خواهم کرد. چی کار می خوای بکنی؟

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711