رشد شخصی سلامت روان فردی

شادبودن یک مقصد نیست بلکه یک مسیر جاده ای است

شادبودن یک مقصد نیست بلکه یک مسیر جاده ای است: اگر فکر می کنید پول، فالوورهای شبکه های اجتماعی یا جراحی زیبایی باعث شادی پایدار می شود، بهتر است دوباره فکر کنید. ثروت، محبوبیت و زیبایی نمی تواند تضمین کننده رضایت باشد، و اغلب منجر به ناامیدی سخت برای کسانی می شود که برای رسیدن به آنها سخت تلاش می کنند. لازم نیست به دنبال نمونه هایی از هنرمندان یا کارآفرینان موفقی بود که با وجود شهرت و ثروتشان بدبخت هستند. روان‌شناسانی که بهزیستی را مطالعه می‌کنند، استدلال می‌کنند که ما به دنبال خوشبختی در مکان‌های اشتباه می‌گردیم: زندگی معناداری که بسیاری از ما را از خود دور می‌کند، در تمام مدت زیر بینی ما پنهان بوده است.

مردم برای مدت طولانی در تلاش بوده اند تا قفل صندوق خوشبختی را باز کنند. این راز مدت ها پیش، به طور مستقل توسط چندین فرهنگ کشف شد. به عنوان مثال، در یونان باستان، ارسطو استدلال می کرد که شادی زمانی پدیدار می شود که ما به دنبال eudaimonia یا زندگی خوب باشیم. زندگی خوب با ماشین های شیک، حلقه های الماس، و کت های خز پر نمی شود. بلکه یک زندگی شکوفا است که با عادات عالی تغذیه می شود. این عادات مستلزم داشتن یک زندگی با صداقت، فروتنی و انجام درست توسط دیگران است. برندی از شفقت و سخاوت سودهای ماندگاری را به همراه دارد، در حالی که زیاده روی خودخواهانه تغییری بزرگ است.

با فضیلت رفتار کردن

مانند ارسطو، بسیاری دیگر از این ایده دفاع کرده اند که رفتار نیکو پاداش خود است. کمک به دیگران به ما کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشیم. زمانی که خیرخواه هستیم، یک هدیه حسن نیت را تجربه می کنیم. زمانی که شخص دیگری را بخندانیم لبخند می زنیم. این مبادلات متقابل تصادفی نیست: به نظر می رسد ذهن ما اینگونه ساخته شده است. یک گروه تخصصی از سلول‌های مغزی به نام نورون‌های آینه‌ای به ما احساس می‌کنند که شخص دیگری چه احساسی دارد. نورون‌های آینه‌ای تکامل یافته‌اند تا به ما کمک کنند تا در شبکه اجتماعی خود – جامعه خود – که برای بقا به آن وابسته هستیم، حرکت کنیم. محققان پیشنهاد کرده‌اند که نورون‌های آینه‌ای، احساس همدلی و همکاری را برای افراد ممکن می‌سازد.

ما اغلب می شنویم که تکامل به عنوان یک چارچوب خودخواهانه مبتنی بر «بقای توانا» توصیف می شود، که متأسفانه به نتایج بدبینانه ای منجر شده است که زندگی، به قول توماس هابز، «زننده و بی رحمانه» است. این احساسات به طور خطرناکی از ظرفیت برابر ما برای مهربانی و همکاری می کاهد. حقیقتی که نمی تواند زمان پخش کافی داشته باشد این است که ما توانایی تجربه احساسات مثبت برای انجام کارهای غیر خودخواهانه را ایجاد کرده ایم. ارسطو دریافت که این توانایی ذاتی در ما کلید خوشبختی است.

به نظر می رسد که فیلسوفان رواقی باستان موافق هستند. مستاجر اصلی رواقی گری این است که ما نباید نگران چیزهای خارج از کنترل خود باشیم. رواقیون مردم را تشویق می کردند تا برای آنچه نیاز دارند سخت کار کنند و سرنوشت خود را، چه خوب و چه بد، بپذیرند، زیرا این کمانچه دومی نسبت به نحوه برخورد ما با آن است. به عبارت دیگر، ما نمی‌توانیم انتخاب کنیم که چه اتفاقی برایمان می‌افتد، اما می‌توانیم پاسخ خود را به آن رویدادها انتخاب کنیم. هر چه که باشد، قدرت ما برای ماندن به عنوان یک فرد با فضیلت هرگز نمی تواند از ما ربوده شود.

دست های سرنوشت ممکن است هر طور که بخواهند زندگی ما را شکل دهند، اما شادی همیشه در دستان ماست.

اهداف بیرونی در مقابل اهداف درونی

کنت ام. شلدون و همکارانش همانطور که در کتاب سال 2022 خود با نام آزادانه تعیین شده: آنچه روانشناسی جدید خود در مورد چگونگی زندگی به ما می آموزد توضیح داده شده است، مطالعاتی انجام داده اند که تأیید می کند اهداف بیرونی مانند انباشت ثروت، قدرت یا شهرت بسیار دور هستند. نسبت به اهداف درونی، مانند تقویت روابط، بهبود خود یا خدمات اجتماعی، کمتر باعث خوشبختی و رفاه می شود.

مطالعات نشان می دهد که مردم به اشتباه معتقدند اهداف بیرونی منجر به شادی می شود، که با توجه به اینکه چگونه فرهنگ عامه از آنها تجلیل می کند، جای تعجب نیست. اما شلدون استدلال می‌کند که چنین هدف‌جویان بیرونی «با باورهای تحریف‌شده درباره خود و جهان زندگی می‌کنند: باورهایی که فضیلت ادبی را تشویق نمی‌کنند، بلکه در عوض سلطه و نمایش را تشویق می‌کنند». به عبارت دیگر، شادی پایدار از درون می آید. این باور که از بیرون می آید – به شکل وضعیت یا چک حقوق – یک توهم است.

همه ما بیش از حد مشتاق هستیم که تارهای اهداف بیرونی را در یک فرش جادویی ببافیم، اما معلوم می شود که فرشی است که از زیر پایمان بیرون خواهد کشید.

خوشبختی مقصدی نیست که به آن برسیم، بلکه خود سفر جاده ای است. مراقب وسیله نقلیه خود باشید، در جاده با دیگران مودب باشید و مراقب اهداف بیرونی باشید که شما را از مسیر خارج می کند. همانطور که سنکا فیلسوف رواقی می گوید: «شخصیت خوب تنها تضمین شادی ابدی و بی دغدغه است.»

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711