روابط سلامت روان

داشتن فرزندان ممکن است موجب افزایش محافظه کاری اجتماعی شود

داشتن فرزندان ممکن است موجب افزایش محافظه کاری اجتماعی شود: برای انسان ها، پدر و مادر شدن کار بزرگی است. در حالی که بیشتر گونه‌های ماهی ممکن است تخم‌گذاری کنند و شنا کنند، انسان‌ها زمان و منابع زیادی را صرف مراقبت از فرزندان خود می‌کنند: غذا دادن، لباس پوشیدن، تمیز کردن، آموزش، بازی کردن – بدون ذکر هزینه 300000 دلاری که یک والدین آمریکایی برای بزرگ کردن کودک متحمل می‌شوند.

پس چرا مردم این کار را داوطلبانه انجام دهند؟ در یک کلام: زیست شناسی. برای گونه‌های «آزادی» مانند انسان‌ها – به عنوان مثال، آن‌هایی که بچه‌های ناتوان به دنیا می‌آورند – اولویت دادن به مراقبت از بچه‌ها برای بقای طولانی‌مدت ژن‌ها ضروری است. (Evolution)  بزرگسالان (به درجات مختلف) تمایل دارند که بچه‌ها را مهم ببینند و احساسات قوی برای کمک کردن و محافظت از آنها ایجاد کنند. برای اکثر مردم، این به طور نامتناسبی در مورد فرزندان خود ما و بستگان نزدیک صدق می کند، اما نه منحصرا. محققان این انگیزه برای مراقبت و محافظت از کودکان، تمایل به درگیر شدن در یک لیست طولانی از رفتارهای طاقت فرسا و پرهزینه را “انگیزه مراقبت والدینی” می نامند. انگیزه مراقبت از والدین می تواند بالا باشد حتی اگر فرزند خود را نداشته باشید.

بچه‌ها به کمک نیاز دارند، بنابراین تکامل به بزرگ‌سالانی علاقه‌مند است که بچه‌ها را مهم می‌بینند و می‌خواهند کمک کنند.

این چه ربطی به سیاست دارد؟

مردم جوامعی را می خواهند که از سرمایه گذاری های آنها محافظت کند و بچه دار شدن سرمایه گذاری در خانواده است. افرادی که پدر و مادر می شوند به طور متوسط انگیزه بیشتری دارند تا به شریک زندگی خود بپیوندند (برای اطمینان از مراقبت قابل اعتماد از کودکان) و کمتر علاقه ای به داشتن بچه ها دارند (زیرا زمان و انرژی محدودی داریم و مراقبت از کودک می تواند دوستیابی را در لیست پایین بیاورد. از اولویت ها). بنابراین والدین ممکن است جامعه ای را بخواهند که در آن هرزگی و بی بند و باری دلسرد شود و خانواده ترویج شود. بسیاری از سیاست‌های محافظه‌کارانه اجتماعی – برای مثال، محدود کردن سقط جنین و توزیع وسایل پیشگیری از بارداری، دشوارتر کردن طلاق – می‌تواند دقیقاً با هدف انجام این کار باشد.

والدینی همچنین شامل مراقبت از انسان‌های کوچک (یا به عبارت ساده‌تر از بچه‌های) آسیب‌پذیر فیزیکی، نسبتاً بی‌کفایت است. بنابراین والدین ممکن است بیشتر به ایمنی توجه کنند و جامعه ای را ترجیح دهند که افراد کمتری را تهدید کنند و افراد بیشتری را در نقش های محافظتی قرار دهند. باز هم، این ممکن است سیاست‌های محافظه‌کارانه اجتماعی مانند مجازات‌های شدیدتر جنایی و حمایت از پلیس و ارتش را جذاب‌تر کند.(داشتن فرزندان ممکن است موجب افزایش محافظه کاری اجتماعی شود)

اما بیایید این را به صورت تجربی آزمایش کنیم

در مطالعه جدیدی در Proceedings of the Royal Society: B، این موضوع را به صورت تجربی و با استفاده از ترکیبی از روش های همبستگی و تجربی بررسی کردیم.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، افراد دارای فرزند در محافظه‌کاری اجتماعی نمره بالاتری می‌گیرند، حتی زمانی که شما با مواردی مانند سن، درآمد، جنسیت و مذهب تطبیق می‌دهید. ما ابتدا نمونه‌های ایالات متحده را بررسی کردیم، اما سپس این یافته را با استفاده از داده‌های بررسی ارزش‌های جهانی – مجموعه داده عظیمی از 426444 نفر در 88 کشور، تکرار کردیم. ما در اکثر کشورها رابطه مثبتی بین والدین و محافظه کاری اجتماعی یافتیم. این شامل کشورهای ثروتمند و فقیر و کشورهایی با فرهنگ ها و مذاهب متفاوت بود.

با کمال تعجب، سن خود عاملی نبود. مدت‌هاست که مطالعات نشان می‌دهد که افزایش سن افراد را محافظه‌کارتر می‌کند، همانطور که در این ضرب المثل منعکس می‌شود: «هرکس در 20 سالگی لیبرال نباشد قلب ندارد و کسی که در 30 سالگی محافظه‌کار نباشد مغز ندارد». با این حال، زمانی که ما والدین را کنترل می‌کنیم، افراد مسن‌تر از نظر اجتماعی محافظه‌کارتر از افراد جوان نیستند. آنچه مهم است پدر و مادر شدن است.

فراتر از والد بودن، به انگیزه مراقبت والدینی (میل به مراقبت از فرزندان) نگاه کردیم. ما دریافتیم که در ایالات متحده، در بین والدین ، انگیزه مراقبت والدینی بیشتر با محافظه‌کاری اجتماعی بیشتر مرتبط است. دوباره، ما تعجب کردیم که آیا این فقط یک چیز ایالات متحده است. بنابراین، ما با 11 تیم در 10 کشور همکاری کردیم و رابطه یکسانی در هر کشور پیدا کردیم

ما یک همبستگی بین انگیزه مراقبت از والدین و محافظه کاری اجتماعی در 10 کشور پیدا کردیم. منبع: کری و همکاران، 2022

مجموعه‌ای از آزمایش‌ها (که مستقیم‌تر می‌تواند علت را آزمایش کند) نشان داد که افزایش موقت انگیزه مراقبت از والدین از طریق مداخله منجر به افزایش محافظه‌کاری اجتماعی می‌شود. خود مداخله شامل شرکت کنندگان در مطالعه بود که قبل از پاسخ دادن به پرسشنامه های محافظه کاری اجتماعی در مورد تجربیات مثبت مراقبت از کودک یا تعامل با کودکان صحبت می کردند.

پیشنهادی، نه قطعی

بهترین راه برای آزمایش تأثیر والدین شدن این است که گروهی از بزرگسالان را انتخاب کنیم و به طور تصادفی آنها را به دو شرایط اختصاص دهیم که در آن یک گروه والد می شود و گروه دیگر بدون فرزند می ماند. اما این عملی یا اخلاقی نیست. بنابراین، ما با بررسی شواهد از چندین زوایای مختلف، نگاه به داشتن بچه و انگیزه مراقبت از بچه ها، بهترین کار بعدی را انجام داد.

این مطالعات نشان می دهد که:

اگرچه سن در بسیاری از کشورها با محافظه کاری اجتماعی مرتبط است…

… بچه دار شدن چیزی است که تفاوت سنی را در محافظه کاری اجتماعی توضیح می دهد.

تفاوت در میزان انگیزه افراد برای پرورش و محافظت از کودکان نیز با محافظه کاری اجتماعی مرتبط است.

القای طرز فکر دلسوز والدین منجر به افزایش کوتاه مدت محافظه کاری اجتماعی می شود.

علاوه بر کار خود ما، سایر مطالعاتی که به تغییرات در نگرش ها در طول سالیان متمادی از زندگی یک فرد می پردازند، تغییر مشابهی به سمت راست را در زمانی که بیشتر افراد والدین می شوند، پیدا کرده اند.

این در جامعه ای که فرزندان کمتری دارد اهمیت دارد

در سراسر جهان، مردم در دهه های اخیر فرزندان کمتری داشته اند. اگر نتیجه‌گیری‌های ما درست باشد، این روند ممکن است به توضیح الگوی دیگری کمک کند: لیبرالیسم اجتماعی در نیم قرن اخیر به طور پیوسته در بسیاری از کشورها در حال افزایش بوده است. به همین ترتیب، جای سوال دارد که آیا افزایش مداوم بی فرزندی می تواند به جوامع آزادتر اجتماعی در آینده کمک کند؟ البته عوامل بسیار دیگری نیز دخیل هستند.

چگونه این برای شما شخصا اهمیت دارد؟

آیا در زندگی خود مشاهده کرده اید که تبدیل شدن به پدر و مادر منجر به یک تغییر کوچک به سمت راست می شود؟ این مطالعات به گرایش های متوسط مربوط می شود، بنابراین شما یا کسانی که می شناسید ممکن است استثنا باشند. با این حال، در این عصر قطبی شدن سیاسی، ارزش دانستن این امر را دارد که این تمایلات وجود دارد. شاید بتوانیم صبورتر با یکدیگر باشیم، زیرا بدانیم که برخی از سیاست های ما تحت تأثیر موقعیتی است که در زندگی در آن قرار داریم. اگرچه این به این معنی نیست که هیچ یک و همه نگرش ها قابل قبول هستند، اما یادآوری خوبی است که اگر با کفش های متفاوت راه می رفتیم ممکن است در مورد برخی مسائل کمی متفاوت فکر کنیم.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711