سلامت روان شخصیت

اختلال دوقطبی چگونه است؟

اختلال دوقطبی چگونه است؟: وقتی نوبت به تشخیص اختلالات خلقی یا اختلالات شخصیتی می رسد، مهم است که بدانیم اغلب تنوع زیادی در نحوه بروز یک اختلال خاص وجود دارد. در حالی که علائم و رفتارهای خاصی وجود دارد که ممکن است برای تشخیص مشترک باشد، مانند احساس رضایت از خود برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، برخی از اختلالات تنوع زیادی را در تظاهرات علائم نشان می دهند.

مشخص ترین ویژگی اختلال دوقطبی، تمایل به تجربه نوسانات قابل توجه در خلق، انرژی و رفتار در طول زمان است. ممکن است در نقطه‌ای با فردی مبتلا به این اختلال ملاقات کنید که احساس می‌کند فوق‌العاده قوی و در اوج دنیاست، اما وقتی او را هفته‌ها یا ماه‌ها بعد می‌بینید، در اعماق یک فاز افسرده غرق می‌شوند.

واین رفتار شیدایی است که این اختلال را تعریف می کند. اگر فردی دوره‌هایی از رفتارهای شیدایی را نشان دهد که عمدتاً با دوره‌های افسردگی همراه است، این حالت به عنوان دوقطبی I طبقه‌بندی می‌شود.

داشتن اختلال دوقطبی چگونه است؟

یکی از مبتلایان در«روزهای شیدایی»، خلق و خوی خود را بسیار عالی توصیف می کند.او یک نوازنده است و ممکن است تمرین‌های چند روزه‌ای را انجام دهد، جایی که انرژی اش او را سرزنده و هوشیار نگه داشته تا بتواند انگشتانش را  برای مدت بسیار طولانی‌تر از توانایی همسالانشان روی صفحه کلید به حرکت درآورد.

در مقابل در روزهای دیگر نمی‌توانست اتاق خواب خود را ترک کند و در صورت بازجویی، این روزها را به عنوان روزهای “بیمار” خود توصیف می‌کردند. افراد مبتلا تخت خود را ترک نمی کنند، از وعده های غذایی صرف نظر می کنند و با افراد دیگر تعاملی ندارند. نوسانات آنها ازحالت شیدایی و پر جنب و جوش به حالت بی انرژی و بیمارگونه طاقت فرسا می باشد، و تا زمانی که به طور دقیق تشخیص داده نشوند، هیچ کس نمی تواند متوجه شود که چه اتفاقی برای آنها می افتد. و آنها احساس می کنند که این شرایط “عادی” آنهاست.

علائم دیگری که نشان می‌دهد این است که ممکن است فرد مبتلا در تلاش برای خوددرمانی، از جمله سوء مصرف مواد باشد. هم چنین مشکل در فکر کردن درارتباط با تصمیمات و مسائل به شیوه ای منطقی و شفاف و مشکلات مربوط به اضطراب از دیگر مسائل مربوط به این افراد است. به علاوه برخی از آن ها واکنش‌های غیرمنتظره‌ای به داروهای ضد افسردگی نشان می دهند که می‌تواند باعث ایجاد دوره‌های شیدایی در آنها شود. ممکن است سال ها طول بکشد تا تشخیص دقیق انجام شود، که در این فاصله می تواند منجر به مشکلات قابل توجهی در زندگی روزمره شود. کنترل اختلال دو قطبی هدف اصلی درمان است.ومتاسفانه تا زمانی که این اتفاق نیفتد، این اختلال است که فرد را کنترل می کند.

10 نوع خاص از اختلال دوقطبی :

پریشانی اضطرابی: حداقل دو علامت اضطراب (نگرانی، تنش، بی قراری و غیره) در طول یک دوره خلقی وجود دارد.

ویژگی های مختلط: یک دوره خلقی نشان دهنده ترکیبی از علائم افسردگی و شیدایی در طول یک دوره است.

چرخه سریع: این یک نوع سرعت «روز/شب» نیست، بلکه مواردی را توصیف می‌کند که حداقل چهار بار در سال گذشته رخ داده‌اند، و افرادی که حداقل یک مورد را تجربه کرده‌اند که خلق و خوی آن‌ها کاملاً از حالت پایدار به افسردگی یا شیدایی تغییر کرده است. و مستقیماً از یک حالت به حالت دیگر دچار شده اند.

مالیخولیا یا سودازدگی: این ویژگی افسردگی شدید است و شامل علائمی مانند کاهش وزن، عدم علاقه به فعالیت‌هایی است که زمانی لذت بخش بود، بی‌خوابی یا زود بلند شدن، و احساس گناه شدید می باشد.

ویژگی‌های غیر معمول: علائم غیرمنتظره مانند پرخوابی، پرخوری، حساسیت فوق‌العاده نسبت به طرد یا انتقاد و در واقع احساس بدتر در حین فعالیت‌های لذت‌بخش وجود دارد.

حالت روان‌پریشی سازگار با خلق: این ویژگی ظاهری روان‌پریشی، از جمله هذیان‌ها و توهم‌ها را توصیف می‌کند که به وضوح منعکس‌کننده وضعیت خلقی شخص است.

ویژگی‌های روان‌پریشی ناسازگار با خلق: از طرف دیگر، برخی از افراد ممکن است رفتارها یا تجربیات روان‌پریشی را نشان دهند که با خلق و خوی آن‌ها همخوانی ندارد.

روان گسیختگی: علائم بارزآن شامل عدم پاسخگویی، سفتی عضلات، حرکات بی قرار و بی هدف و عدم ارتباط می باشد.

شروع علائم بعد از زایمان: این اختلال کمی قبل یا بعد از زایمان رخ می دهد. تغییرات هورمونی که برخی از زنان تجربه می کنند می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

الگوی فصلی: علائم این اختلال ممکن است فقط در زمان‌های خاصی از سال ظاهر شوند، معمولاً زمانی که نور روز کمتری وجود دارد، دقیقاً همان‌طور که اختلال عاطفی فصلی (SAD) برای برخی از افراد خود را نشان می‌دهد.

 

چه نوع درمانی بهتر عمل می کند؟

درمان اختلال دوقطبی یک کار چالش برانگیز است و داروهای روانگردان به طور کلی جزء مهم مراقبت هستند. لیتیوم بیش از 50 سال است که در درمان اختلال دوقطبی استفاده می شود و مطالعات اخیر نشان می دهد که کتامین ممکن است یک درمان موثر برای این نوع افسردگی و همچنین اختلال افسردگی اساسی باشد. تزریق کتامین در کاهش علائم افسردگی و کاهش افکار و رفتارهای خودکشی مؤثر است. همچنین بر بهره وری کار تأثیر مثبت می گذارد و روزهای از دست رفته به دلیل بروزعلائم را کاهش می دهد.

با توجه به روان درمانی به عنوان یک درمان برای این اختلال، نتایج یک متاآنالیز (میکلوویتز و همکاران، 2021) نشان داد که درمان شناختی رفتاری، خانواده درمانی و آموزش روانی در ترکیب با دارو به طور مثبت به درمان کمک می کند. این اشکال درمانی زمانی موثر هستند که تمرکز بر یادگیری مهارت هایی باشد که به مددجو کمک می کند بیماری خود را مدیریت کند یا به خانواده ها کمک می کند تا برای رسیدن به این هدف با یکدیگر همکاری کنند.

حمایت از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی

1.در تعاملات خود با آنها ثابت قدم باشید و فقط به این دلیل که در یک مورد از حمایت خودداری می کنند، تسلیم نشوید. صبور باشید و به نشان دادن تمایل خود برای حضور در کنار آنها ادامه دهید.

2.به آنها کمک کنید تا روی اهدافشان متمرکز شوند و به اعمال و رفتارهایشان توجه کنند. اختلال را به عنوان مشکل برجسته نکنید. این چالشی بزرگ است که در لحظه نمی‌توان به آن پرداخت. اگر غذا نمی‌خورند، آنها را تشویق کنید که غذا بخورند و به آنها یادآوری کنید که به آنها کمک می‌کند سالم بمانند. اگر نمی‌خوابند، آنها را تشویق کنید که استراحت کنند تا به آنها کمک کنید کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشند. روی گام های کوچکی کار کنید که می توانند اثرات مثبت قابل توجهی داشته باشند.

3.اجازه دهید شخصی که برای شما مهم است. بداند مراقبت از او چقدر برای شما مهم است و وقتی پیشنهاد حمایت شما را رد می کند برای شما سخت است. به آنها بگویید که برای شما سخت است که آنها را کمتر از آنچه ممکن است احساس کنند، احساس کنید.

4.آنها را به خاطر این بی نظمی سرزنش نکنید و این بی نظمی را مورد سرزنش قرار ندهید. روی راه‌هایی تمرکز کنید که علائم را می‌توان کاهش داد. و روی روش‌هایی که می‌توانند علائم خود را برای کیفیت زندگی بهتر و تعامل سالم‌تر با دیگران مدیریت کنند.

5.به دنبال حمایتی باشید که نیاز دارید تا دچار فرسودگی نشوید. یا آنقدر از فرد عصبانی نشوید که دیگر نتوانید مراقبتی را که معمولاً انجام می‌دهید به او ارائه دهید.

نوشته ای از کلینیک آنلاین

Therapy Center

02188015978

09334946711