سلامت روان

آیا آزمایش خون برای افسردگی تک قطبی و دو قطبی در راه است؟

آیا آزمایش خون برای افسردگی تک قطبی و دو قطبی در راه است؟: در پزشکی، تشخیص و ارزیابی برای برنامه ریزی و نتایج درمان از اهمیت حیاتی برخوردار است. درک بیولوژیکی شرایط عمومی پزشکی بیشتر از تشخیص روانپزشکی است. حداقل تا حدی به دلیل پیچیدگی مغز و نیاز به ابزارهای پیچیده تر برای درک چگونگی ارتباط فرآیندهای عصبی روانپزشکی با ذهن و رفتار، و معنای این امر برای تشخیص و مراقبت.

تشخیص روانپزشکی بر اساس بررسی دقیق تاریخ گذشته و تظاهرات فعلی علائم است. اختلالات روانپزشکی با مجموعه ای از علائم احتمالی تعریف می شوند. نیاز به برآورده شدن زیرمجموعه قابل توجهی از آن علائم با بازه های زمانی مشخص، نیاز به وجود اختلال در عملکرد یا رنج قابل توجه مرتبط با شرایط، و اینکه با چیزی بهتر توضیح داده نشود.

دیگری انجام آزمایش های مرتبط بالینی نشان دهنده پیشرفت بزرگی در روانپزشکی است. کاندیدهای آزمایش از انواع نشانگرهای بیوشیمیایی یا ژنتیکی (مانند آزمایش خون معمولی)، تا استفاده از پزشکی شخصی برای ردیابی تغییرات رفتاری مشخصه بیماری (مثلاً تغییرات در عادات روزمره مانند گذراندن ناگهانی زمان بسیار بیشتر) را شامل می شود. در خانه، که می‌تواند با افسردگی و اضطراب اتفاق بیفتد. یا با سفرهای خاص، که می‌تواند با شیدایی همراه باشد، بسیار فعال‌تر می‌شود)، استفاده از یادگیری ماشینی برای جستجوی الگوهایی در تصویربرداری عملکردی و ساختاری مغز که منعکس کننده «بیوتیپ‌های» مختلف افسردگی هستند. ، به دنبال فعالیت مغزی که نشان دهنده قصد خودکشی است.

افسردگی تک قطبی در مقابل افسردگی دو قطبی

افسردگی حوزه ای است که تشخیص آن چالشی است که تاثیر منفی بر درمان دارد. در حالی که انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد، یک تمایز عمده بین افسردگی تک قطبی و افسردگی دوقطبی است. همانطور که نویسندگان مطالعه Salvetat و همکارانش در مقاله روانپزشکی ترجمه ای (2022) خود در مورد استفاده از نشانگرهای خونی RNA اشاره می کنند، تشخیص اختلال دوقطبی اغلب به طور قابل توجهی به تأخیر می افتد. افراد مبتلا به دوقطبی اغلب ابتدا با افسردگی اساسی (نوعی از افسردگی تک قطبی) تشخیص داده می شوند. (تا 21 درصد بیماران.)

این به چند دلیل اتفاق می افتد: اول، علائم اولیه افسردگی برای تک قطبی و دو قطبی کاملاً همپوشانی دارند. دوم، زیرا تا زمانی که فردی یک دوره شیدایی واضح نداشته باشد (حداقل یک هفته علائم جدی و مشکل ساز ناشی از افزایش انرژی)، خلق و خوی و تغییرات رفتاری بالا با علائم کمتر شدید (“هیپومانیک”) ممکن است با گرفتن شرح حال شناسایی نشود زیرا یا ظریف‌تر هستند، یا مشکل‌ساز به نظر نمی‌رسند زیرا بخشی از مرحله احساس شادی بودند.

در موارد دیگر، ممکن است افراد هنوز علائم شیدایی نداشته باشند. که در ابتدا فقط با افسردگی تظاهر می‌کنند اما خطر دوقطبی تشخیص داده نشده را نشان می‌دهند. در موارد دیگر، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است ابتدا با شرایط ظاهری مشابه، از جمله ADHD، مصرف مواد و اختلالات اضطرابی تشخیص داده شده باشند. علاوه بر این، افراد ممکن است بیش از یک تشخیص داشته باشند و اغلب یکدیگر را تشدید می کنند. در نهایت، افسردگی تک قطبی بسیار شایع تر است و 10 درصد از مردان و 20 درصد از زنان را مبتلا می کند. در حالی که اختلال دوقطبی تنها 1 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و افسردگی تک قطبی را به احتمال بیشتری تشخیص می دهد. هر دو با مشکلات جدی از جمله افزایش خطر خودکشی، افزایش خطر مشکلات پزشکی آینده و اختلالات مصرف مواد، و کاهش رفاه و رضایت از زندگی در حوزه‌های شخصی و حرفه‌ای مرتبط هستند.

 

تنوع غنی RNA

Salvetat و همکارانش خاطرنشان می کنند که نشانگرهایRNA) )ریبونوکلئیک اسید، برخلاف DNA یا اسید دئوکسی ریبونوکلئیک یک هدف جذاب برای توسعه آزمایش های تشخیصی هستند RNA از کد ژنتیکی DNA، طی فرآیندی به نام “رونویسی” نوشته شده است. پس از رونویسی، RNA به روش های مختلف برای اهداف مختلف اصلاح می شود، اغلب اما نه همیشه برای یک پروتئین از طریق “پیام رسان” یا mRNA رمزگذاری می شود.

فراتر از mRNA، تغییراتی به نام «مکانیسم‌های epitranscriptonomic» در چندین مطالعه با افسردگی و سایر اختلالات مرتبط است. آنها شامل تغییرات شیمیایی مانند متیلاسیون هستند که در آن یک گروه متیل به مولکول RNA اضافه می شود تا به بدن بگوید با آن چه کند. microRNA ها، قطعات کوچک RNA که سنتز پروتئین را با تعامل با mRNA های طولانی تر تغییر می دهند. و ویرایش RNA، با جایگزینی در توالی اصلی بلوک های سازنده RNA، به نام “باز” (چهار مورد از آنها وجود دارد – آدنین، اوراسیل، سیتوزین و گوانین).

تغییرات RNA بر سنتز پروتئین و پیام‌های سلولی تأثیر می‌گذارد و در نهایت باعث تغییر در نحوه عملکرد سلول‌های مغز می‌شود، برای مثال با تغییر نحوه عبور یون‌ها (به عنوان مثال کلسیم) از دیواره‌های سلولی، آبشارهای التهابی و عملکرد ایمنی، ثبات و شکل RNA و سیگنال‌دهی انتقال‌دهنده عصبی.

در این مطالعه، محققان به دنبال انواع خاص ویرایش RNA در بیماران افسرده در مقابل افراد بدون افسردگی (“کنترل سالم”) بودند تا پروفایل های ژنی ناشناخته قبلی را پیدا کنند که مشخصه یکی یا دیگری است. اگر چنین تفاوت هایی پیدا شود، می توان از آنها برای توسعه آزمایش های بالینی قابل استفاده استفاده کرد.

بیش از 400 شرکت کننده برای این مطالعه انتخاب شدند، از جمله 267 بیمار افسرده از یک محیط روانپزشکی اورژانس سرپایی، و 143 فرد سالم. علائم افسردگی و شیدایی با استفاده از ابزارهای استاندارد در کنار ارزیابی بالینی متخصص رتبه‌بندی شدند. نمونه‌های خون با استفاده از یادگیری ماشینی برای افتراق افسردگی تک قطبی و دوقطبی بر اساس رتبه‌بندی و ارزیابی بالینی، به عنوان تابعی از الگوهای ویرایش RNA، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

محققان تعداد زیادی از ویرایش‌های احتمالی را شناسایی کردند که نوع گسترده بیش از ۷۰ درصد از انواع را نشان می‌دهد. آن‌ها سپس به تفاوت‌ها در ویرایش‌های RNA (یا «ویرایش‌ها») برای ارتباط بین افسردگی دوقطبی و تک‌قطبی نگاه کردند و فهرست نشانگرهای زیستی کاندید را در هر مرحله از تجزیه و تحلیل برای رسیدن به هشت هدف محدود کردند.

سپس، با کار معکوس، نسخه ها به عنوان یک نشانگر تشخیصی کاندید مورد آزمایش قرار گرفتند. تا ببینند که آنها چقدر نوع افسردگی را پیش بینی می کنند تا به مجموعه نهایی شش هدف ژنتیکی RNA برسند که به طور معنی داری تشخیص را با حساسیت و ویژگی خوب 90.9 و 84.6 درصد بهبود بخشید. به ترتیب. حساسیت به این معناست که یک تست مثبت تا چه حد وجود بیماری را نشان می دهد (“مثبت واقعی”) و ویژگی اینکه یک تست منفی تا چه اندازه عاری بودن از بیماری را مشخص می کند (“منفی واقعی”).

به غیر از ارتباط اولیه با یک RNA اینترفرون (مرتبط با عملکرد ایمنی)، بیشتر نسخه های RNA شناسایی شده در مناطق ترجمه نشده بودند، و مطالعات آینده را برای تعیین اینکه آیا این تغییرات تأثیر عملکردی دارند یا اینکه ویرایش های غیر عملکردی هستند برای بررسی آماری باقی مانده است. دلایل سفر (مثلاً روی یک ژن نزدیک هستند و بنابراین تمایل دارند با هم پیدا شوند) با ژن های بیولوژیکی مهم.

مفاهیم

تست ژنتیکی سوالات اخلاقی مختلفی را ارائه می‌کند، از جمله سؤال اساسی که آیا باید آزمایش شود یا نه. برخی ترجیح می دهند اطلاعات ژنتیکی را به دلیل اینکه چگونه ممکن است احساس آنها را در مورد خود و آینده خود تغییر دهد. دریافت نکنند، در حالی که برخی دیگر می خواهند اطلاعات عملی در دسترس داشته باشند. وقتی آزمایش می‌تواند درمان و نتیجه را راهنمایی کند، احتمال انتخاب افراد بیشتر از زمانی است که دانش با مداخلات واضح و مؤثر همراه نباشد.

برای 1 بیمار از هر 5 بیمار مبتلا به افسردگی تک قطبی که معلوم می شود به اختلال دوقطبی مبتلا هستند. تشخیص زودهنگام و درمان احتمالاً از رنج و اختلال قابل توجه جلوگیری می کند. اگرچه برای تعیین اینکه آیا مداخلات (مانند درمان، داروها یا تغییرات رفتاری) نیاز به تحقیقات است. می تواند از بیماری جلوگیری کند یا صریح کند، یا اینکه آیا نظارت دقیق به تنهایی مناسب است. به همین ترتیب، تعیین احتمال کمتر دوقطبی تشخیص و درمان قطعی افسردگی تک قطبی را امکان پذیر می کند.

در حالی که این مطالعه برای “زمان اصلی” آماده نیست. اما نویدبخش آزمایش خون مفید بالینی است که می تواند به پزشکان کمک کند افسردگی تک قطبی و دوقطبی را تشخیص دهند. و به بیماران امکان می دهد تشخیص دقیق و درمان هدفمند را خیلی زودتر دریافت کنند. تحقیقات در حال انجام برای بازتولید و گسترش تجزیه و تحلیل اولیه از این مطالعه برای مشاهده اینکه آیا برای کاربرد گسترده تر انجام می شود. مورد نیاز است. تجزیه و تحلیل نسخه RNA نویدبخش آزمایش تشخیصی سایر شرایط است.

نوشته ای از کلینیک آنلاین

Therapy Center

02188015978

09334946711