سلامت روان

درمان کتامین برای افسردگی

درمان کتامین برای افسردگی: طبق مقاله ای در شماره ژوئن 2022 Psychiatry Research، “کارآزمایی های بالینی تکراری اثرات ضد افسردگی سریع و قوی با کتامین را در اختلالات خلقی مقاوم به درمان نشان داده اند.”

در همان زمان، با تعداد زیادی از کلینیک‌ها که داروی روان‌گردان کتامین را به عنوان درمانی برای افسردگی توزیع می‌کنند، یک سوال حیاتی مطرح می‌شود. آیا کتامین یک پیشرفت است یا به اصطلاح “کابوهای کتامین” بیشتر به سود کمک می کنند تا کمک به بیماران؟

جف لوین خبرنگار پزشکی سابق CNN در حال بررسی این سوال بوده است. جف پس از بازدید از یک کلینیک کتامین در شهر نیویورک، با مصاحبه موافقت کرد.

سوزان: جف، چه چیزهایی در مورد کتامین یاد گرفتی؟

جف: دولت فدرال و محققان دانشگاهی نزدیک به دو دهه است که روی کتامین مطالعه می کنند. مطالعات آنها نشان می دهد که به نظر می رسد کتامین دوره های افسردگی شدید را کاهش می دهد.

در عین حال، کارآزمایی‌ها کوچک بوده‌اند، تنها با چند بیمار و در یک دوره زمانی کوتاه. اثرات نقطه کتامین در طول زمان باقی می ماند؟ غیر واضح. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر در فرانسه به این نتیجه رسید که کتامین به جلوگیری از خودکشی در بیماران پرخطر کمک می کند – اما این مطالعه تنها به مدت شش هفته شرکت کنندگان را دنبال کرد.

علاوه بر این، برخی از بیماران واکنش های نامطلوب به دارو را گزارش کرده اند. همانطور که دوون فرای در مقاله‌ای در نوامبر/دسامبر ۲۰۱۸ Psychology Today اشاره کرد، کتامین می‌تواند باعث ایجاد توهم و همچنین افزایش فشار خون شود. و هم چنین دوزهای بالاتر می تواند باعث از دست دادن حافظه و آسیب مثانه شود.

نتیجه نهایی: حداقل در حال حاضر، کتامین برای درمان افسردگی یا سایر اختلالات روانی مورد تایید FDA(سازمان غذا و دارو آمریکا) نیست.

سوزان: پس چرا این تعداد کلینیک کتامین در حال ظهور هستند؟

جف: کتامین به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده است. انجمن آمریکایی پزشکان، روان درمانگران و پزشکان کتامین، یک گروه تجاری با 400 عضو در ایالات متحده و 50 کشور، اعلام می کند که کتامین جایگزینی برای داروهای سنتی قدیمی تر ارائه می دهد. بله، کتامین “یک جایگزین” را ارائه می دهد. با این حال، اینکه آیا این جایگزین در درازمدت کار می کند و چه عوارض جانبی ممکن است داشته باشد، هنوز مشخص نیست.

سوزان: اگر کتامین به طور رسمی برای افسردگی تایید نشده باشد، متخصصان پزشکی چگونه می توانند این درمان را به صورت قانونی ارائه دهند؟

جف: پزشکان در نحوه تجویز دارو اختیار زیادی دارند. هنگامی که یک دارو توسط FDA برای یک هدف مورد تایید قرار گرفت، پزشکان می توانند آن را “خارج از برچسب” در صورتی که فکر می کنند به مشکل یک بیمار خاص کمک می کند، منتشر کنند. در پنج دهه پس از سال 1970، زمانی که کتامین در ابتدا به عنوان یک بیهوشی تایید شد، بسیاری از پزشکان متوجه شدند که کتامین گاهی اوقات اثرات مثبتی بر سلامت روان دارد.

سوزان: پس چرا شرکت های دارویی مشتاقانه کتامین را آزمایش نمی کنند؟

جف: کتامین غیرقانونی است، بنابراین برای یک شرکت داروسازی سودآور نیست که آن را به بازار عرضه کند. استثنا اسکتامین است، نوعی که برای افسردگی شدید تایید شده است. این اسپری بینی که با نام Spravato به بازار عرضه می شود. در حالی که به مدت سه سال در دسترس است، به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد.شاید به این دلیل که باید در مطب پزشک تحت کنترل های دقیق تجویز شود و همچنین به دلیل اینکه بسیار گران است.

سوزان: انگیزه افتتاح این همه کلینیک کتامین چیست اگر هنوز درمان برای درمان بیماری های روانی تایید نشده است؟

جف: سود می تواند انگیزه قوی باشد. درمان ها می تواند بسیار گران باشد. کتامین به صورت I-V (درون وریدی) تجویز می شود. هر تزریق می تواند چند صد دلار هزینه داشته باشد. یک دوره که معمولی است، می تواند 4000 دلار یا بیشتر باشد.

سوزان: من کنجکاو هستم، جف. در بازدید اخیر خود از کلینیک کتامین چه چیزی را مشاهده کردید؟

جف: نوشاما، واقع در یک ساختمان بلند در منهتن، یک برنامه درمانی چندوجهی با کمک کتامین ارائه می‌کند که هدف آن بازگرداندن خلق و خوی بیمار است.

پائولا اچوری، 37 ساله، بازمانده سرطان، به من گفت که درمان‌های نوشاما او باعث ایجاد احساس گرمی می‌شود که به تمام وجودت وارد می‌شود… باعث می‌شود یک قدم به عقب برگردی و احساس کنی، باشه، همه چیز درست می‌شود.

دکتر استیون رادویتز، مدیر پزشکی Nushama افزود: “بعضی از مردم می گویند که این موضوع معنوی است.”

همچنین توجه داشته باشید که در ماه‌های اخیر Nushama قیمت‌های خود را کاهش داده است تا این منبع را برای افراد بیشتری که از وضعیت عاطفی منفی رنج می‌برند در دسترس قرار دهد.

سوزان: آیا بسیاری از روانپزشکان و روانشناسان در مورد درمان محتاط هستند؟

جف: مگ چیسولم روانپزشک، مربی و نویسنده در جان هاپکینز، معتقد است که در حالی که کتامین می تواند در صورت تجویز صحیح مفید باشد، بیماران می توانند از منابع دیگر نیز برای غلبه بر بیشتر بیماری های روانی استفاده کنند.

دکتر چیسولم مخصوصاً در مورد چیزی که از آن به عنوان “کلینیک های پر زرق و برق” یاد می کند، ابراز نگرانی می کند. همانطور که او توضیح می‌دهد، «کلینیک‌های کتامین در حال افزایش هستند. آنها جذابیت زیادی دارند. و پولی برای ساختن وجود دارد. این اتفاق با داروهای ضد درد اپیوئیدی رخ داد. کارخانه‌های درد راه‌اندازی شدند که از مردم ناامید کسب درآمد کردند.

سوزان: من با نگرانی دکتر چیسولم موافقم. بیشتر افسردگی واکنشی است، نه صرفا شیمیایی. یعنی تقریباً همیشه یک حادثه دردناک زندگی از نظر عاطفی وجود دارد که باعث می‌شود به حالت انرژی کم و منفی برود. به همین دلیل، معمولاً سطوح خفیف تا متوسط افسردگی را می‌توان با روش‌های مرسوم‌تری مانند CBT و سایر روش‌های روان درمانی انجام دهید که در کتاب نسخه‌های بدون قرصم پیشنهاد می‌کنم، درمان می‌شود.

در عین حال، زمانی که دوره‌های افسردگی با شدت و مدت‌زمان شدید هستند و به نظر می‌رسد که پایه‌های بیولوژیکی بیشتری دارند، درمان دارویی، از جمله مداخله با کتامین، می‌تواند نجات‌بخش باشد.

بنابراین، جف، در مورد درمان های کتامین چه نتیجه ای می گیرید؟

جف: کتامین حداقل برای بسیاری از افرادی که از افسردگی رنج می برند، تسکین می دهد. در همان زمان، ساندیپ نایاک، محقق جانز هاپکینز، این دیدگاه هشیارکننده را ارائه می دهد. «مطمئناً، کابوی‌های کتامینی وجود دارند. یک چیزی که من نگران آن هستم این است که اگر با یک مشکل روانی به کلینیک کتامین بروید، احتمالاً به شما کتامین می دهند. و سؤال این است که آیا واقعاً به آن نیاز دارید یا چیزی ارزان‌تر به همان اندازه خوب است؟

سوزان: متشکرم جف!

نوشته ای از کلینیک آنلاین

Therapy Center

02188015978

09334946711