رشد شخصی سلامت روان فردی

کمال دست نیافتنی است: 80 درصد را هدف گذاری کنید

کمال دست نیافتنی است: 80 درصد را هدف گذاری کنید: رها کردن چیزی که فکر می کنید زندگی باید شبیه به آن باشد، ممکن است به بهترین وجه بر مطالعه آگوست 2022 در مورد جستجوی خوشبختی تاکید کند.

نویسندگان در کتاب زیست‌شناسی محاسباتی PLOS توضیح می‌دهند که «چرا ما مستعد گرفتار شدن در چرخه‌ای از خواسته‌ها و خواسته‌های بی‌پایان هستیم» و پیشنهاد می‌کنند که «آرزوهای دائماً در حال ظهور» به «دستیابی به عملکرد بهتر» کمک می‌کند، اما همچنین منجر به نارضایتی فزاینده می‌شود. ” با توجه به “انفجار انتخاب ها در دوران مدرن، یادگیری پذیرش به اندازه کافی باعث افزایش رضایت و ساده سازی تصمیم گیری می شود.”

سایر محققین نیز موافق هستند. در مطالعه‌ای در سال 2018 که در مجله رفتار درمانی و روان‌پزشکی تجربی منتشر شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که «فرایندهای [خود] ارزیابی منفی» ممکن است با «تعارض‌های غیرقابل حل بین اهداف نامناسب بلند خود تعیین‌شده و ظرفیت‌های [خود] برای انجام کار مرتبط باشد». این «تعارضات» می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان، از جمله افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی شود. برخی پیشنهاد کرده اند که هدف گذاری برای موفقیت در حدود 80 درصد به 100 درصد ارجحیت دارد و رشد مداوم در یادگیری و مشارکت را تضمین می کند. همانطور که یک مربی زندگی می گوید: “ما باید کمتر از خودمان توقع داشته باشیم.”

20 درصد کاهش بهره وری اغلب منجر به 50 درصد شادی بیشتر می شود. و البته، هنگامی که هدفی به دست می آید و اعتماد به نفس به دست می آید، همیشه این فرصت برای بالا بردن سطح وجود دارد. برخی از بیماران فوق‌العاده موفق من گفته‌اند که باغبان یا کارگر نگهداری آنها خوشحال‌تر از آنها به نظر می‌رسد. در واقع، تعیین و دستیابی به اهداف کوچکتر می تواند باعث شود که مغز دوپامین ترشح کند، یک انتقال دهنده عصبی که باعث می شود فرد احساس خوبی داشته باشد – حتی خوشحال، و عزت نفس فرد را افزایش دهد. وعزت نفس بالاتر سلامت روانی کلی را افزایش می دهد.

همه اینها این سوال را ایجاد می کند که شادی چیست؟ آیا این موضوع صرفاً ذهنی، شاید نسبی، یک موضوع ادراک، محصول جانبی شیمی مغز، یا ترکیبی از همه چیز است؟

شادی چیست؟

برای قرن ها، متخصصان در تعقیب درک و تعریف مفهوم همیشه گریزان شادی بوده اند. به گفته هدر کریگ، نویسنده کتاب 2019، فیلسوفان یونان باستان منبع شادی را ترکیبی ازلذت، پاداش، و حالت آرامش و eudaimonia می دانستند که «حس یک زندگی خوب» است.

در زمان‌های اخیر، محققان به دنبال اجزای فیزیکی و قابل اندازه‌گیری شادی بوده‌اند. آن‌ها بخش‌هایی از ژنوم انسان را برای یافتن زمینه‌های ژنتیکی برای تجربه شادی، همانطور که در Nature Genetics گزارش شده، جدا کرده‌اند. و مغز انسان را برای یافتن منابع عصبی مورد بررسی قرار دادند. در واقع، در مطالعه ای که در Scientific Reports منتشر شد، محققان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی برای اسکن مغز داوطلبان استفاده کردند. و به این نتیجه رسیدند که افرادی که بالاترین امتیاز را در نظرسنجی های پیگیری شادی داشتند. همچنین دارای ماده خاکستری بیشتری در ناحیه قشری مغز به نام precuneus بودند. .

در همین حال، نویسندگان وابسته به دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد در مقاله ای با عنوان «روانشناسی شادی» خاطرنشان می کنند. که هم میل به شادی و هم ناتوانی در یافتن آن، جهانی است. آنها شادی واقعی را اینگونه تعریف می کنند: «لذت بردن از تجربیات، تمرین شکرگزاری و پرورش ذهن آگاهی»، ذهن آگاهی توانایی زندگی همیشه در زمان حال است. به جای تمرکز بر اشتباهات یا مشکلات گذشته یا نگرانی در مورد آینده ای که ممکن است هرگزبه وقوع نپیوندد. همانطور که جان لاک نوشت: “آنچه شما را نگران می کند بر شما مسلط است.”

روانشناسان و دانشمندان دیگر می گویند. شادی بر اساس کیفیت و استحکام روابط خانوادگی و اجتماعی ما یا استانداردهایی است که برای ارزیابی خود و دستاوردهایمان به کار می گیریم. ما خودمان را با همسالانمان و هنجارهایی که برایمان آشنا هستند مقایسه می کنیم. به رسمیت شناختن آگاهانه ما از این همتایان و هنجارها چیزی است که انتظارات ما را تعیین می‌کند. و تصویر خود و شادی ما را شکل می‌دهد.» دکتر جان جی.

آیا همه چیز در مورد ادراک است؟

شاید در نهایت حق با ارسطو باشد – که خوشبختی به خود ما بستگی دارد. قابلیت شاد بودن واقعی در ما وجود دارد، از جمله توانایی تعیین اهداف قابل دستیابی و رضایت بخش. کمال ممکن است واقع بینانه نباشد، اما دستیابی به “به اندازه کافی خوب” – نمره 80 درصد – قطعاً اینگونه   است.

محققانی که در زمینه روانشناسی مثبت گرا کار می کنند می گویند شادی از «احساسات مثبت» ناشی از «ادراکات خوش بینانه» ناشی می شود. در مطالعه‌ای که در سال 2019 در مجله Emotion منتشر شد. آنها به این نتیجه رسیدند که توانایی فرد برای تمرین ذهن آگاهی منجر به احساس بهتری از رفاه می‌شود.

“برای دستیابی به ذهن آگاهی، افراد ممکن است به مدیتیشن بپردازند. – تمرینی که به طور خاص به افراد دستور می دهد تا تلاش برای اعمال کنترل بر نتایج محیطی را متوقف کنند.”

جاستین هالبردا، استاد دپارتمان علوم روانشناسی و مغز در دانشگاه جان هاپکینز، می‌گوید. که وضعیت مثبت ذهنی نه با میزان موفقیت یا به دست آوردن، بلکه با ادراک فرد ایجاد می‌شود. همانطور که در مقاله ای در سال 2018 گزارش شده است، هالبردا به نتایج یک مطالعه بر روی برندگان لاتاری استناد می کند. از برندگان خواسته شد تا یک سال پس از دریافت جوایز، میزان شادی خود را ارزیابی کنند. آنها در مقایسه با گروهی از شرکت‌کنندگان که هیچ پولی برنده نشده‌اند، شادی واقعی کمتری را گزارش کردند و پیش‌بینی کردند.

فرمول شادی چیست؟

بنابراین، فرمول واقعی شادی چیست؟ در اینجا یک توضیح ممکن است:

درک کمال دست نیافتنی است. همه ما فقط انسان هستیم. تمام تلاش خود را برای دستیابی به اهداف واقع بینانه انجام دهید – چه آنها 80 درصد، 70 درصد یا فقط 60 درصد از آرزوهای شما باشند.

از مقایسه خود و موفقیت هایتان با دیگران دست بردارید. روی زندگی خود به بهترین شکل ممکن تمرکز کنید. بگذار زندگی خودشان را بکنند استانداردهای اخلاقی را رعایت کنید و از نتایج آن خوشحال خواهید شد.

بدانید که نمی توانید ازدحام ترافیک، خرابی ماشین و … را تغییر دهید. آنچه در اختیار شماست را کنترل کنید – مانند احساسات و واکنش‌هایتان به موقعیت‌های مختلف – و مایل باشید. با هر چیز دیگری که در اطرافتان اتفاق می‌افتد کنار بیایید.

مطالعه سال 2001 را در مورد خاطرات 180 راهبه در نظر بگیرید. کسانی که بیشترین تعداد عبارات نوشتاری مثبت را در مورد فعالیت ها و احساسات خود داشتند، به طور متوسط 6 سال بیشتر از کسانی که کمترین نوشته های مثبت را داشتند، زندگی کردند. شادی با طول عمر و سلامت روان همراه است.

قدردان آنچه دارید باشید.

یک زندگی سالم داشته باشید. مغذی بخورید، به طور منظم ورزش کنید و مقدار کافی بخوابید.

در نهایت، برای بسیاری از افراد با موفقیت بالا، عملکرد 80 درصدی همچنان مانند 120 درصد بقیه است، بنابراین به آن قانع باشید.(کمال دست نیافتنی است: 80 درصد را هدف گذاری کنید)

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711