رشد شخصی سلامت روان فردی

قدرت مثبت نه گفتن

قدرت مثبت نه گفتن: اغلب زمانی که افراد به دنبال کاهش وزن و ورزش بیشتر می‌شوند، آماده می‌شوند تا به غذاهای مورد علاقه‌شان، به برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌شان (برای وقت گذاشتن برای ورزش)، یا اینکه چگونه می‌خواهند پس از آن به خود پاداش دهند، «نه» بگویند.

مشکل اینجاست که هیچ چیز مثبتی در اینجا وجود ندارد. هیچ چیز برای درازمدت انگیزه مردم را برای انجام این کارها حفظ نمی کند. همچنین، متأسفانه، این بلند مدت است که اهمیت دارد. در آن زمان است که می توان تغییرات مشهود و تغییرات درونی به سمت احساس رفاه بیشتر ایجاد کرد. و در آن زمان است که پاداش ها شروع می شود.

بنابراین، سوال این است که چگونه می توانیم «نه» گفتن را به چیزی مثبت تبدیل کنیم؟ آیا می توانید بدون احساس محرومیت این کار را انجام دهید؟ زیرا، اشتباه نکنید، اگر هدف شما کاهش وزن و ورزش بیشتر است، باید به بسیاری از کارهایی که در حال حاضر انجام می‌دهید «نه» بگویید تا آن رفتارها با رفتارهای دیگری جایگزین شوند که بیشتر با آنها(اهداف کاهش وزن و ورزش)  مطابقت دارند.

اول آگاهی

وقتی با اهداف کاهش وزن و ورزش بیشتر شروع می کنیم، باید به نحوه تنظیم عادات غذایی و ورزش خود در گذشته بپردازیم. چه چیزی در مورد نحوه انجام آن کارها برای ما ارزش دارد؟

ما غذا و ورزش را طوری تنظیم کرده‌ایم که با روشی که دوست داریم همخوانی داشته باشد. اگر بخواهیم منصف باشیم، اغلب این چیدمان در پاسخ به شرایط فعلی زندگی است، در این صورت اینکه چگونه ما دوست داریم ، لزوماً پاسخی است به آنچه زندگی به ما داده است. نحوه زندگی ما با انتخاب هایی که در گذشته انجام داده ایم نیز مرتبط است.

آگاهی زمانی به دست می آید که بفهمیم رفتارهای ما نتایج خاصی را در مورد سلامتی ما ایجاد می کند. در واقع، با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تخمین زده می شود که تا 70 درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن نتیجه مستقیم انتخاب سبک زندگی است.

رفتارهای ما نتایجی را برای ما ایجاد می کند. درک این نکته مهم است که اگر می خواهیم نتیجه متفاوتی برای خود داشته باشیم، باید برخی از رفتارهای خود را تغییر دهیم.

بیایید آگاهی از عادات مربوط به غذا را در نظر بگیریم

از بسیاری جهات، هویت ما با نحوه غذا خوردن ما گره خورده است. شاید ما کسانی هستیم که دوست داریم برای بقیه اعضای خانواده لنگر فراهم کنیم. مانند “روز شکرگزاری همیشه در خانه ما است” و “ما باید گل ختمی و کره روی کاسه سیب زمینی شیرین داشته باشیم، وگرنه خانواده شورش می کنند!” یا «ما واقعاً سرمان شلوغ است. سفارش دادن پیتزا در شب های جمعه بسیار عالی است.

اینها مسائلی است که شامل انتظارات خانوادگی و فردی است. برخی از سنت ها ممکن است سال ها یا حتی دهه ها پیش شروع شده باشند.

به احتمال زیاد، این سنت ها یا انتظارات دلایل زیادی برای وجود آنها دارند، اما از بسیاری جهات، آنها نیز دلبخواه هستند. به عبارت دیگر، شما می توانید چیزها را به گونه ای دیگر تنظیم کنید و دنیا از هم نخواهد پاشید. درک این موضوع بخش بزرگی از یادگیری «نه» گفتن است.

 

بیایید آگاهی از عادات مربوط به ورزش را در نظر بگیریم

ورزش می تواند انگیزه بزرگی باشد. این احساس خوبی دارد و به ما کمک می کند تا به شکلی بهتر در مقابل دیگران ظاهر شویم. این یک راه عالی برای مراقبت از خود است، اما برخی از ما در کنار گذاشتن زمان لازم برای انجام این کار مشکل داریم. از این گذشته، چیزهای زیادی وجود دارد که برای جلب توجه ما رقابت می کنند.

اینجا جایی است که «نه» وارد می شود. شما باید به برخی از کارهایی که معمولاً انجام می دهید «نه» بگویید تا بتوانید به عادت جدید حرکت بیشتر «بله» بگویید. این به معنای «نه» گفتن به برخی از کارهایی است که در حال حاضر انجام می دهید و وقت شما را می گیرد.

به عنوان مثال، می تواند به معنای «نه» گفتن به کاری باشد که برای خود انجام می دهید، مانند تماشای تلویزیون برای آرامش. این می تواند به معنای یافتن راهی برای ساده کردن کارهای خانه و خرید مواد غذایی باشد تا زمان بیشتری برای ورزش کردن به شما بدهد. یا حتی می تواند به معنای چشم پوشی از برخی از کارهایی باشد که لازم می دانید یا کمتر آنها را انجام دهید.

آیا می توانید تماس تلفنی با یک دوست را به بعد از ورزش موکول کنید؟ آیا می توانید به همسر، شریک یا دوست خود بگویید که قرار است زمان بیشتری را صرف ورزش کنید، به این معنی که روال معمول شما با روال جدیدی جایگزین می شود؟

نه گفتن را به چیزی مثبت تبدیل کنید

با توجه به همه اینها، چگونه می توان بدون احساس محرومیت به سمت مجموعه جدیدی از رفتارهای خوردن و ورزش حرکت کرد؟

پاسخ در ماهیت انگیزه نهفته است.

انگیزه سوخت تغییر است. اما اغلب در مورد نحوه کارکرد آن اطلاعات نادرست به ما داده شده است. ممکن است به نظر برسد که انگیزه چیزی است که به ما کمک می‌کند از طریق یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی جدید راه خود را بندازیم. با این حال، تحقیقات به ما می گوید که منجر به تغییر طولانی مدت نمی شود. چنین انگیزه ای به زودی از بین می رود.

حقیقت این است که نوع انگیزه بر اساس میل به موفقیت است. چیزی در آینده که برای خودمان می خواهیم. هنگامی که آن آینده مانند محرومیت به نظر می رسد، شخص به راحتی می تواند به این فکر کند که آیا واقعاً ارزشش را دارد یا خیر.

هنگامی که یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی تحمیل می شود، تغییرات (1) توسط فرد انتخاب نمی شود و (2) اغلب به عنوان یک روند سالم تلقی نمی شود، بلکه مجموعه ای از انتخاب ها یا انتخاب ها هستند، جایی که فرد در برنامه است. یا نیست.

در عوض، ما می‌خواهیم انگیزه‌ای را تشویق کنیم که با موفقیت دوباره پر می‌شود. چگونه؟ با شکستن رفتار به قطعات کوچک تقسیم می شود. و نه فقط هر قطعه کوچک. نشان داده شده است که ایجاد تغییرات کوچک راهی موثر برای ایجاد تغییرات طولانی مدت است، اما تغییرات نمی توانند تصادفی یا دلخواه باشند.

باید راهنمایی هایی در مورد اینکه کدام تغییرات ایجاد شود تا فرد را در مسیر دستیابی به اهدافی که بخشی از تصویر بزرگ هستند نگه دارد، وجود داشته باشد.

 تغییرات کوچک باید چهار ویژگی داشته باشند:

برای تقویت استقلال، قطعات کوچک باید توسط فردی که مایل به تغییر است انتخاب شود، اما در یک چارچوب مشخص.

سپس، فرد باید بتواند بر روی تغییر تمرکز کند و هر گونه مهارت لازم برای ایجاد هر تغییر را کسب کند (مثلاً برخی از اصول اولیه در مورد تغذیه را بیاموزد).

فرد باید انتظار داشته باشد که تغییر را بارها و بارها تمرین کند و در تمام طول مسیر تشویق شود.

به رسمیت شناختن پیشرفت و ایجاد آگاهی از میزان پیشرفت فرد در حین آشکار شدن تغییر بسیار مهم است.

ایجاد انگیزه پایدار باید به فرد احساس موفقیت و خودمختاری در تمام طول مسیر بدهد. هدف بلندمدت باید در نظر گرفته شود، اما هر قدم هدایت شده را می توان جشن گرفت.

نکته کلیدی این است که با چرایی انتخاب‌های خاصی در گذشته ارتباط برقرار کنید و سپس انتخاب‌های جدیدی ایجاد کنید که به همان اندازه معنادار هستند، اما مطابق با نسخه جدیدی از خود هستند که فرد برای خود می‌خواهد. به این ترتیب، «نه» واقعاً «بله» به چیز دیگری است.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711