سلامت روان

نقش مثبت اسید چرب امگا3 در درمان اختلال دوقطبی

نقش مثبت اسید چرب امگا3 در درمان اختلال دوقطبی: متخصصان تغذیه و قلب سال‌هاست که فواید اسیدهای چرب امگا 3 را مطرح کرده‌اند و به اثرات ضد التهابی و محافظتی آن‌ها از قلب اشاره کرده‌اند.

بدن برای انجام عملکردهای مختلف به اسیدهای چرب نیاز دارد اما نمی تواند بسیاری از آنها را بسازد. این بدان معنی است که ما باید آنها را از غذاهایی که می خوریم دریافت کنیم. غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب مفید و احتمالاً مهم ترین منبع غذایی ما هستند. آنها همچنین به عنوان مکمل های غذایی در دسترس هستند.

مصرف ماهی

نشان داده شده است که افزایش مصرف دو اسید چرب خاص با نام‌های (EPA) و(DHA) خطر مرگ قلبی را 30 تا 45 درصد در افرادی که قبلاً حمله قلبی داشته‌اند کاهش می‌دهد. اینکه آنها دقیقاً چگونه از این مزیت استفاده می کنند، محل بحث است. با این حال، تصور می شود که اثر ضد التهابی آنها مهم باشد.

مشخص شده است که EPA و DHA در عملکرد مغز نیز مهم هستند. هم چنین در تعدیل سیگنال در مغز مهم هستند.و نوعی آسیب شیمیایی به سلول های مغز به نام “استرس اکسیداتیو” را کاهش می دهند.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که در کشورهای دارای رژیم غذایی سرشار از غذاهای دریایی (مانند ژاپن) افراد کمتری به اختلال دوقطبی مبتلا می شوند. اما آزمایش‌های بالینی که در آن افراد مبتلا به اختلال دوقطبی مکمل‌های امگا 3 مصرف نکردند، نتایج ناامیدکننده‌ای را نشان داده‌اند.

نقش کلیدی تعادل اسیدهای چرب امگا

یک مطالعه جدید توسط تیمی از محققان دانشگاه پن ایالتی و دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهد که دلیل این امر ممکن است این باشد که اگر سطوح گروه دیگری از اسیدهای چرب، مانند امگا 6، وجود داشته باشد امگا 3 دیگر نمی‌تواند نقش موثر خود را ایفا کند. اسیدهای چرب امگا 6 در روغن ذرت و برخی روغن های گیاهی دیگر یافت می شوند. بدن به امگا 6 نیز نیاز دارد، اما به نظر می رسد سطح بالای امگا 6 در بدن برخی از فواید امگا 3 را از بین می برد.

آنها برای آزمایش نظریه خود مبنی بر اینکه نسبت امگا 3 به امگا 6 مهم است، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی را که دارای علائم بودند ثبت نام کردند و نیمی از آنها را با رژیم غذایی سرشار از امگا 3 و کم امگا 6 (غذاهای دریایی بیشتر) شروع کردند.(روغن ذرت و سویا کمتر). و به نیمی دیگر رژیم غذایی کنترل داده شد. مداخلات غذایی 12 هفته به طول انجامید. بیماران به داروهایی که قبلاً برای اختلال خلقی خود مصرف می کردند ادامه دادند.

به افراد تحت آزمون گوشی هوشمندی با برنامه‌ریزی ویژه داده شد که دو بار در روز یک پرسشنامه به آنها می‌داد. از این افراد خواسته شد تا سطح خلق و خو، انرژی، سرعت افکار، افکار و اعمال تکانشی، اضطراب، تحریک پذیری و درد خود را ارزیابی کنند.همچنین، محققان سطوح اسیدهای چرب مختلف در خون را اندازه‌گیری کردند تا ببینند آیا مداخله غذایی تأثیر مورد انتظار را بر سطوح امگا 3 و امگا 6 دارد یا خیر.

کاهش تغییرات علائم خلقی بعد از اعمال مداخلات غذایی

مداخله غذایی در واقع به صورت تغییرسطوح اسیدهای چرب را در افراد تحت آزمون بود. سطح دوتا از مهم ترین امگا 3ها، یعنی EPA و DHA، به طور قابل توجهی افزایش یافت. و سطح امگا 6 کاهش یافت.

علائم خلقی در گروه مداخله به طور قابل توجهی تثبیت شد. خلق و خو، انرژی، تحریک پذیری به ثبات رسید.(نقش مثبت اسید چرب امگا3 در درمان اختلال دوقطبی)

اگرچه این نتایج دلگرم کننده است، اما باید با احتیاط تفسیر شوند. اگرچه افراد تحت رژیم غذایی ویژه کاهش قابل توجهی در تنوع علائم خود داشتند، سطح کلی علائم در طول مطالعه به طور قابل توجهی کاهش پیدا نکرد. همچنین تفاوت معنی داری در سطح علائم بین گروه مداخله و گروه کنترل وجود نداشت.

ثبات خلق و خو به عنوان یک فاکتور کلیدی

با این وجود، افزایش ثبات خلق و خو مهمترین هدف درمانی در درمان اختلال دوقطبی است. در تجربیات خودم از درمان افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، متوجه شده‌ام که تنها پس از شروع به تثبیت خلق و خوی است که بیمار متوجه بهبود مداوم در خلق و خو می‌شود (اگرچه اعضای خانواده اغلب زودتر متوجه بهبود می‌شوند). اغلب، به‌ویژه در بیمارانی که به شدت بیمار هستند، مانند این افراد، ماه‌ها طول می‌کشد که خلق و خو و سایر علائم شروع به تثبیت کنند تا زمانی که فرد متوجه بهبود کلی قابل توجهی در خلق شود. از آنجایی که مطالعه تنها 12 هفته به طول انجامید، کاملاً ممکن است که ادامه رژیم غذایی طولانی تر به بهبود کلی علائم منجر شود.

نوشته ای از کلینیک آنلاین

Therapy Center

02188015978

09334946711