سلامت روان

چگونگی مطالعه اسکیزوفرنی توسط محققان

چگونگی مطالعه اسکیزوفرنی توسط محققان: علیرغم اینکه عموم مردم دیدگاه بدوی نسبت به اسکیزوفرنی دارند. صنعت تحقیقات در بازتعریف معنای ابتلا به این اختلال دستاوردهای بزرگی به دست آورده است.

بیشتر و بیشتر، به نظر می‌رسد که روان‌پریشی می‌تواند در شیب‌هایی در بین و درون افراد ظاهر شود.

ممکن است فردی به روان پریشی مختصر مبتلا شود که ممکن است فقط چند ماه طول بکشد. (به نام روان پریشی گذرا) و علائم آن هرگز عود نکند. برخی از افراد ممکن است فقط در اواسط یک دوره شیدایی یا افسردگی (مرتبط با اختلال دوقطبی با علائم روان پریشی) به روان پریشی مبتلا شوند. یا برخی ممکن است به روان پریشی مداوم (مرتبط با اسکیزوفرنی) مبتلا شوند. همه آن‌ها شاخه‌های یک درخت روان‌پریشی هستند، علی‌رغم انگ شدیدی که به اصطلاح «اسکیزوفرنی» وارد شده است.

تغییر نام و تعریف مجدد این اصطلاح در قرن گذشته تغییر چندانی نکرده است. اما تلاش‌هایی از تغییر نام این اختلال تا درخواست رویکرد دقیق‌تر برای تشخیص بیماران در حال انجام است.(چگونگی مطالعه اسکیزوفرنی توسط محققان)

روشی جدید برای نگاه کردن به اسکیزوفرنی

بسیاری از پزشکان و محققان اکنون بر این باورند که اسکیزوفرنی در واقع در یک “طیف” روان پریشی رخ می دهد. و در تحقیقات اخیر، فشار بیشتری برای محققان وجود دارد که بیماری های مربوط به روان پریشی را به عنوان اختلال طیف اسکیزوفرنی (SSD) معرفی کنند.

این طیف شامل یک مؤلفه عاطفی (خلق) و یک مؤلفه تفکر سازمان‌یافته است. که در آن اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی ممکن است در دو انتهای یک زنجیره وجود داشته باشد، و اختلال اسکیزوافکتیو در وسط وجود دارد. پنج بعد نشانه این پیوستگی را توصیف می کند: علائم مثبت و منفی، افسردگی، شیدایی و بی نظمی.

این طبقه بندی به عنوان یک ضرورت پزشکی برای تعیین اینکه کدام نوع درمان برای کدام بیمار مفید است می آید. اگر فردی در پایان اسکیزوفرنی قرار داشته باشد. ممکن است برای مراقبت و درمان به اقدامات جدی تری نیاز داشته باشد و نتیجه مثبت کاهش یابد.

داروها ممکن است بر روی افراد پیوسته نیز تأثیر متفاوتی بگذارند، و تمایل به قرار دادن اختلالات در یک زنجیره مشابه از نتایج بالینی ناشی می شود. به عنوان مثال در بیماران تحت درمان با لیتیوم مشاهده می شود. این روش روی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کار نمی کند، اما برای افراد مبتلا به اختلال اسکیزوافکتیو و اختلال دوقطبی موثر است، بنابراین محققان معتقدند این دو به هم مرتبط هستند.

فشاری برای دقیق تر کردن مطالعه و گفتگوی روان پریشی وجود دارد. تحقیقات متمرکز بر روان پریشی آنقدر کم است که اسکیزوفرنی حداقل 10 برابر بیشتر از سایر شرایط در طیف اختلال روان پریشی مورد تحقیق قرار می گیرد.

تنها 30 درصد از موارد روان پریشی در واقع تحت شرایط «اسکیزوفرنی» قرار می‌گیرند. که یک اختلال منحصر به فرد و متمایز از همتایان خواهر خود است. مانند اختلال اسکیزوافکتیو، اختلال اسکیزوفرنیفرم، اختلال روان‌پریشی مختصر، و افسردگی یا دوقطبی با علائم روان‌پریشی.

اما یک خبر خوب وجود دارد: جامعه علمی روانپزشکی در تلاش است تا درک ما از اختلالات روانپزشکی را به گونه ای ارتقا دهد که طیف رفتاری و بیولوژیکی علائم را ارج می نهد.

معیارهای تشخیصی و درمانی

مؤسسه ملی سلامت روان به رهبری دکتر توماس اینسل، معیارهای حوزه تحقیقاتی (که معمولاً به عنوان RDoC نامیده می شود) را در سال 2014 پیشنهاد کرد. این معیار با هدف حرکت به سمت مدلی از پزشکی دقیق که معمولاً در جامعه پزشکی استفاده می شود. اما با درک این موضوع که روانپزشکی هنوز در جایی نیست که بتوان از چنین استراتژی های دقیقی به طور موثر استفاده کرد. پزشکی دقیق شامل استفاده از نشانگرهای زیستی برای تعیین اینکه آیا بیمار در معرض خطر بیماری است. درمان های هدفمند برای علائم خاص یک اختلال خاص و تشخیص بهتر است.

برای مثال، شبکه دوقطبی اسکیزوفرنی در فنوتیپ‌های متوسط (B-SNIP)، علائم را در طیف روان‌پریشی مطالعه می‌کند. تا به جای تمرکز بر یک اختلال، علائم انتخابی را که در همه اختلالات مشاهده می‌شود، درک کند. هر ناهنجاری شناختی برای پیش‌بینی علائم (یا یک برچسب تشخیصی) دیده نمی‌شود، بلکه شدت یا پیش‌آگهی وضعیت بیمار را پیش‌بینی می‌کند.

حرکت به سمت ابعاد علائم برای سایر اختلالات نیز در حال توسعه است. اختلالات اضطرابی ممکن است نتیجه یک زنجیره منفرد از واکنش مبهوت کننده باشد. به طوری که اختلال استرس پس از سانحه در یک طرف و اضطراب عمومی در طرف دیگر وجود دارد.

این تلاش‌ها برای سازماندهی مجدد طرز تفکر ما در مورد تحقیق برای ایجاد درمان‌های دقیقی که به موضوع واقعی در دست رسیدگی می‌کنند، مهم هستند. DSM-5 به گونه‌ای ساخته شد که علائمی را که به نظر می‌رسید در خوشه‌ها وجود دارند، جمع کرده است. به همین دلیل است که ما اختلالات جداگانه‌ای مانند اسکیزوفرنی و دوقطبی داریم. با حرکت برای چارچوب‌های طیف، ابعادی و RDoC، می‌توانیم به پیوند دادن هر اختلال و ایجاد درمان‌های بهتر و تشخیص‌های دقیق شروع کنیم.

نوشته ای از کلینیک آنلاین

Therapy Center

02188015978

09334946711