رشد شخصی سلامت روان فردی

یادگیری ممکن است کلید تکامل آگاهی و هوشیاری باشد

یادگیری ممکن است کلید تکامل آگاهی و هوشیاری باشد: درک مبنای بیولوژیکی آگاهی یا تجربه ذهنی یکی از هیجان انگیزترین و چالش برانگیزترین پروژه های قرن حاضر است. به دلایل بسیاری، یک رویکرد تکاملی در این زمینه تحقیق نویدبخش است. هیچ چیز در زیست شناسی جز در پرتو تکامل معنا ندارد. تدريجي تكامل رازهاي زندگي را توضيح داده و از بين برده است – پيچيدگي ظاهراً تقليل ناپذير زندگي و اين توهم كه موجودات زنده داراي نوعي جوهر اسرارآميز زنده كننده هستند. بنابراین، همچنین، احتمالاً تکامل کلیدی برای ابهام زدایی از ماهیت به ظاهر غیرقابل توضیح آگاهی است.

علاقه فزاینده ای به روشن کردن تکامل بیولوژیکی آگاهی وجود داشته است – بازگشت به آغاز ابتدایی آن، درخشش کم رنگ اشکال ابتدایی آگاهی در موجودات اولیه.

یک جفت دانشمند اسرائیلی رویکردی نوآورانه برای این خط تحقیق ایجاد کرده اند. سیمونا گینزبورگ، عصب شناس، و اوا جابلونکا، زیست شناس تکاملی و ژنتیک، علاقه مند به شناسایی یک نشانگر انتقالی برای تکامل حداقل آگاهی بودند. آنها به دنبال چنین نشانگری بودند زیرا ظرفیت واحدی که می تواند حداقل آگاهی را شناسایی کند. می تواند به بگوید که ما نه تنها کدام موجودات آگاه هستند، بلکه کدام فرآیندها و ساختارهای مغزی این ظرفیت را می سازند.

آگاهی حداقلی ابتدایی ترین شکل آگاهی حیوانی است – ظرفیت تجربه ذهنی، مانند دیدن. از این پس تئوری مورد بحث در اینجا تلاشی برای مطالعه نوع سطوح بالاتر و تکامل یافته تری از آگاهی که انسان ها قادر به انجام آن هستند. که شامل محتوای خودارجاعی بازتابی (خودآگاهی) و نمادین (معمولاً زبانی) است. این یک ظرفیت بسیار جدیدتر از نظر تکاملی است. آنها در حال مطالعه آگاهی حداقلی بودند که به آن آگاهی اولیه نیز می گویند

ویژگی‌های حداقل آگاهی – فهرستی اجماع

از بررسی دقیق تئوری‌های آگاهی توسط فیلسوفان، روان‌شناسان، دانشمندان شناختی و عصب‌بیولوژیست‌ها، G&J مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها را گردآوری کرد. که برای حداقل آگاهی یا تجربه ذهنی لازم است. این فهرستی از ویژگی‌های همپوشانی است که به نظر می‌رسد همه موافق هستند که برای توصیف حداقل آگاهی لازم و مشترکاً کافی هستند:

دسترسی و فعالیت جهانی: اطلاعات درک شده آگاهانه در مناطق باریک مغز محلی نیست. در سراسر جهان در دسترس است، “پخش” به دیگر مناطق مغز – در دسترس برای فرآیندهای شناختی تخصصی مختلف که در غیر این صورت به صورت مجزا کار می کنند.

پیوند و یکسان سازی: مغز ما ورودی های حسی مختلف را به هم متصل می کند. و آنها را به گونه ای متحد می کند که یک محرک ترکیبی واحد را تجربه می کنیم (مثلاً دیدن سیب سبز، گرد و صاف).

انتخاب: برای مدیریت تعداد زیادی ورودی به سیستم عصبی در هر لحظه، فرآیندهای انتخابی در حال انجام است – از جمله انتخاب کنش و توجه انتخابی. مهارت های توجه محور فرآیندهای آگاهانه هستند.

هدفمندی: حالات آگاهانه همیشه در مورد چیزی هستند – در دنیای بیرونی یا در بدن. نگاشت (بازنمایی) بدن، جهان، کنش آینده نگر و روابط آنها وجود دارد. اینها بر روی ادراک پویا و مدل‌های عمل ترسیم می‌شوند.

ضخامت یا عمق زمانی: حال یک نقطه بی نهایت کوچک در تقاطع بین آینده و گذشته نیست. مدت دارد ما زمان حال را طوری تجربه می کنیم که گویی مدت زمان کوتاهی دارد اما غیر صفر است. تداوم موقتی حالات روانی وجود دارد. یکپارچگی در طول زمان وجود دارد. حافظه کاری درگیر است.

ارزش‌ها، احساسات، اهداف: یک سیستم ارزیابی انعطاف‌پذیر و اهدافی وجود دارد. که ارزش‌های انگیزشی حالات و کنش‌های درونی همیشه در حال تغییر ارگانیسم را منعکس می‌کند یا به آنها منجر می‌شود. (به عنوان مثال، یک موش گرسنه مسیری را برای رسیدن به غذا یاد می گیرد. اما می تواند یاد بگیرد که از آن مسیر اجتناب کند، زیرا محیط ناامن شده است). یک سیستم اولویت بندی اقدامات با توجه به اهداف و زمینه/نیازهای فیزیولوژیکی گذشته و حال بر اساس بازنمایی های آموخته شده از روابط پیش بینی وجود دارد.

تجسم، عاملیت، و مفهوم “خود”: تجسم شدن، دریافت احساسات بازخورد مداوم از بدن، و داشتن حس عاملیت نسبت به اعمال و اهداف آن احتمالاً برای آگاهی و احساس خود اساسی است. باید ثبت نام خود/دیگری و دیدگاهی پایدار وجود داشته باشد

یک نشانگر تشخیصی واحد برای حداقل آگاهی؟

پس از ایجاد این فهرست توافقی، G&J بررسی ادبیات گسترده ای را برای یک ظرفیت واحد از سیستم انجام داد که به این معنی است. که مجموعه ای از ظرفیت های مشخصه آگاهی وجود دارد. چنین ظرفیت واحدی یک نشانگر گذار تکاملی خواهد بود و می تواند تعیین کند که کدام نوع از حیوانات حداقل هوشیار هستند.

پس از در نظر گرفتن طیف گسترده ای از نامزدهای بالقوه برای چنین نشانگری (به عنوان مثال، ژن های خاص، پروتئین ها، ساختارهای تشریحی)، آنها چیزی را یافتند. که بسیار مناسب با این نشانگر است.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711