سلامت روان

کتامین: یک درمان روانگردان(Psychedelic) جدید

کتامین: یک درمان روانگردان(Psychedelic) جدید : من بیش از 35 سال است که در حوزه درمان سلامت روان و علوم اعصاب کار می‌کنم، و اکنون معتقدم که به دلیل داروهای روان‌گردان در آستانه یک انقلاب درمانی در درمان هستیم. که یکی از آن ها کتامین است،که به طور قانونی در دسترس است و ممکن است یکی از جدیدترین داروهای ضد افسردگی در دهه های اخیر باشد. و در برخی از بیماران مبتلا به افسردگی که هرگز به هیچ چیز دیگری پاسخ نداده اند، منجر به پاسخ سریع می شود.

اما کتامین یک دارو نیست. خطرات قابل توجهی دارد و بهترین دوز، زمان و مسیر مصرف فردی هنوز در حال کار است. اما این امیدواری را ایجاد می کند که قبلاً وجود نداشت. و مانند همه داروهای روانگردان، زمانی که با درمان مناسب ترکیب شود، نتایج بسیار بهتر است. بنابراین کتامین چگونه کار می کند و چرا منحصر به فرد است؟

سیناپس ها، انتقال دهنده های عصبی و گیرنده ها

سیناپس ها شکاف های کوچکی بین اعصاب هستند که در آن پیام رسان های شیمیایی آزاد می شوند. همانطور که این مواد شیمیایی از این شکاف عبور می کنند، اطلاعات و دستورالعمل هایی را از یک عصب به عصب دیگر منتقل می کنند، مانند اینکه به یک عصب می گویند روشن شود. این پیام‌رسان‌های شیمیایی را انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌نامند، زیرا اطلاعات را بین اعصاب منتقل می‌کنند و به ما اجازه می‌دهند فکر، احساس و عمل کنیم.

هنگامی که یک انتقال دهنده عصبی از یک سیناپس عبور می کند، به یک گیرنده خاص متصل می شود.گیرنده ها به قسمت بیرونی عصب چسبیده اند و بخشی  از آن نیزدر داخل عصب وجود دارد، بنابراین در هر دو فضا عملکرد دارند. در اطراف سلول عصبی سدی به نام غشای سلولی وجود دارد که از ورود و خروج بیشتر مواد شیمیایی جلوگیری می کند. گیرنده ها مانند دروازه ای عمل می کنند که به گونه ای طراحی شده است که فقط یک نوع ماده شیمیایی خاص را از خود عبور دهد. و تنها در شرایط بسیار خاص، پس از اتصال گیرنده به انتقال دهنده عصبی خاص خود باز می شود. در داخل سیستم عصبی انسان، حداقل پنجاه انتقال دهنده عصبی مختلف وجود دارد، اما برخی از معروف ترین آنها سروتونین، نوراپی نفرین و گلوتامات هستند.

من بسیار شگفت زده ام

گلوتامات مسئول بیش از 90 درصد هیجان در مغز است. من در مورد هیجان یک کودک در صبح کریسمس یا هیجانی که هنگام رسیدن به موفقیت احساس می کنید صحبت نمی کنم. گلوتامات اعصاب را تحریک می کند. وقتی اعصاب روشن یا فعال می شوند، می گوییم که عصب برانگیخته شده است و معمولاً انتقال دهنده عصبی که عصب را تحریک می کند گلوتامات است. هنگامی که دست خود را برای رفتن به صفحه بعدی حرکت می دهید، پلک می زنید یا ایستاده اید، گلوتامات است که درگیر است.

انواع مختلفی از گیرنده‌های گلوتامات وجود دارد، اما گیرنده‌ای که کتامین بیشتر روی آن کار می‌کند، گیرنده NMDA است، در حالی که بر روی نوع دیگری، گیرنده AMPA نیز اثر دارد. همچنین ممکن است بر انواع دیگر انتقال دهنده های عصبی نیز تأثیر بگذارد. این اثر ترکیبی می تواند چیزی باشد که کتامین را بسیار غیرعادی می کند. این مکانیسم اثر کاملاً متفاوت از داروهای ضد افسردگی معمولی است که تصور می‌شود عمدتاً با تأثیر بر سیستم سروتونین یا نوراپی نفرین کار می‌کنند. تأثیر کتامین بر گلوتامات نیز با روشی که سایر روانگردان ها کار می کنند بسیار متفاوت است.

گلوتامات و سلامت روان

از آنجایی که گلوتامات در مغز بسیار زیاد است، منطقی است که در بسیاری از زمینه های سلامت روان نقش داشته باشد. علیرغم نقش مهم آن در بسیاری از فعالیت های مغزی، تغییر گلوتامات تاکنون در درمان اختلالات خلقی و افسردگی موثر نبوده است. یعنی تا همین اواخر. کتامین اولین ترکیبی بود که عصر روانگردان را آغاز کرد و از آن به عنوان مهمترین پیشرفت در درمان افسردگی درطی دهه ها یاد می شود.

به طور خاص، افزایش گلوتامات ناشی از کتامین ممکن است منجر به افزایش فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) شود که تصور می‌شود به طور خاص اتصال عصبی را افزایش می‌دهد و ممکن است ارتباط نزدیکی با فعالیت ضد افسردگی کتامین داشته باشد.

چرا هیچ داروی دیگری مانند کتامین وجود ندارد؟

تعدادی از داروهای کتامین مانند ساخته شده است، اما ممکن است یافتن چیزی که مشکل ساز نباشد دشوار باشد. به عنوان مثال، کتامین در ابتدا به عنوان جایگزینی برای PCP (فنیل سیکلوهگزیل پیپریدین) ساخته شد.که از نظر شیمیایی شبیه کتامین است، اما تأثیرات گسترده تری بر سیستم های انتقال دهنده عصبی مختلف دارد. اثرات PCP می‌تواند بسیار متنوع باشد و برخی افراد هنوز از آن استفاده می‌کنند، زیرا می‌تواند منجر به سرخوشی، مسخ شخصیت و طیف وسیعی از تجارب توهم شود. متأسفانه، همچنین می تواند باعث توهم، افکار روان پریشی، رفتار خشونت آمیزواعتیاد شود و در دوزهای بالاتر منجر به مرگ می شود.

PCP دشواری یافتن داروهای مشابه کتامین را نشان می دهد که مزایای بالینی بدون عواقب منفی ناخواسته قابل توجهی دارند و این خطر پیامدهای بد می تواند با داروهای جدید شبیه کتامین رخ دهد، اگرچه تحقیقات همچنان ادامه دارد.

کلینیک های کتامین به طور فزاینده ای در دسترس هستند

خبر خوب این است که کتامین به طور فزاینده ای در دسترس است. بسیاری از کلینیک ها آن را برای درمان افسردگی و برخی شرایط دیگر ارائه می دهند. استفاده دقیق تحت نظارت پزشکی می تواند تحول آفرین باشد، به ویژه هنگامی که با درمان مناسب ترکیب شود. در حالی که برخی از کلینیک‌ها کتامین را بدون درمان جانبی ارائه می‌دهند، اما این روش کارایی کمتری دارد، بنابراین همیشه به دنبال کلینیک‌هایی باشید که هر دو را با هم ارائه می‌دهند.

اما به یاد داشته باشید که گفتم کتامین یک دارو نیست و خطرات قابل توجهی دارد؟ یکی از مشکلات کتامین این است که حتی در افرادی که پاسخ می دهند، پس از چند هفته از بین می رود، بنابراین ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت باشد.

نوشته ای از کلینیک آنلاین

Therapy Center

02188015978

09334946711