زوج و ارتباط

عشق ویرانگر

عشق ویرانگر

اغلب چنین روی میدهد که دختر و پسری همدیگرراملاقات میکنند و درهمان برخورد اول شیفته زیبایی ، فریبندگی و رفتار خوشایند هم میشوند،اما بتدریج که رابطه آنها نزدیک و نزدیکتر میشود،مشکلات شخصیتی یکی از طرفین خودش را به نمایش میگذارد و فرد دیگر تازه متوجه عادات و تمایلات ناخوشایندی در آن فرد میشود که در برخورد اول متوجه نشده بوده است:

اینکه محبوب او نیاز دارد تا وی همواره به او توجه نشان دهد ،به قدری که وی توان تحمل آن را ندارد.
محبوب او بتدریج شخصیت کنترل گر و شکاک خود را نشان میدهد.
محبوب او فردی منزوی و غیر اجتماعی است.
محبوب او فردی سود جو و فریب کار است.
محبوب او هر لحظه در اضطراب جدایی وی بسر میبرد.
محبوب او فردی خشک،بسیار منضبط و فاقد حس شوخ طبعی است.

آنگاه وی بطور روز افزونی در رابطه با محبوب خود احساس ناکامی و ناامنی میکند.احساس میکند تا حدی عقل خود را از دست داده واز خودش میپرسد چگونه توانسته ام در همان برخورد اول عاشق وی شوم؟ چرا همیشه عاشق افرادی این چنین عجیب و غریب میشوم؟آیا متوجه است رفتارش چه تاثیری بر روی من دارد؟ آیا امیدی به تغییر او هست؟

اگر چنین جریانی برای شما آشناست احتمال زیاد فردی را وارد زندگی خود کرده اید که دچار اختلال شخصیت است.همچنین ممکن است در گذشته شما مواردی از این قبیل وجود داشته باشد و این بار دوم و یا چندم است که شما عاشق فردی منزوی ،غیر عادی ،خطرناک و یا فردی وابسته میشوید،با نگاهی به گذشته خود احتمالا شما شباهت های هشدار دهنده ای را میان افرادی که عاشق آنها شده اید ،پیدا میکنید و از خودتان میپرسید چرا باید از یک سوراخ دوبار یا حتی بیشتر گزیده شوم؟

در ادامه مطلب به این پرسش پاسخ میدهیم.در حال حاضر فقط خوب است بدانید که یک فرد دچار اختلال شخصیت ،تقریبا همواره فردی غیر عادی و دشوار است که برقراری رابطه عاطفی با او نتیجه ای خوشایند در بر نخواهد داشت.در بخش های بعد به شما خواهیم گفت که چگونه در همان ابتدای آشنایی بتوانید به سلامت یا اختلال شخصیت محبوب احتمالی خود پی ببرید.
عشق ویرانگر

آیا محبوب شما دچار اختلال شخصیت هست یا نه؟

برای چند لحظه به روابط عاطفی خود در گذشته فکر کنید برخی از آنها با اشک و آه و ناله و برخی دیگر با داد و فریاد و یا جنگ و دعوا به پایان رسیده اند.حال درباره ویژگی ها و صفات محبوب خود در روابط مزبور صادقانه فکر کنید. اگر اکنون نیز در یک رابطه عاطفی قرار دارید یا اینکه ازدواج کرده اید،لحظه ای طرف مقابل خود را در نظر بیاورید و سپس به پرسش های زیر پاسخ دهید:

آیا رابطه شما بسیار شور انگیز آغاز شد و سپس بنا به دلایلی به سردی گرایید؟
آیا محبوبتان از تاثیر رفتارهایش بر دیگران کاملا ناآگاه است؟
آیا هنگامیکه شما به تصحیح رفتار او اقدام میکنید،با بی اعتنایی یا واکنش منفی از سوی او روبرو میشوید؟
آیا محبوب شما در ابتدا تاثیر مثبتی بر دیگران میگذارد و سپس کارش با آنها به خشم و کنترل و کناره جوئی میکشد؟
آیا محبوبتان آنقدر به توجه و محبت شما نیاز دارد که شما را به ستوه می آورد؟
آیا محبوبتان به حدی منظم و منضط است که هر گونه تغییری در روش معمول ،سبب اضطراب یا خشم اومیشود؟
آیا چیز عجیب و غریبی در محبوبتان دیده اید که تصمیم به گسترش رابطه با اورا گرفتید؟
پاسخ مثبت به پرسش های فوق میتواند حاکی از این باشد که احتمالا محبوب شما دچار اختلال شخصیت است.با این که هیچ کدام از علایم فوق نمیتواند به تنهایی حاکی از اختلال شخصیت باشد،اما مشاهده هرکدام از انها میتواند علامتی هشدار دهنده باشدو مشاهده بیش از یکی از آنها ایجاب میکند که بطور جدی در این باره به تامل بپردازید.

اختلال های شخصیت از نوع اختلالات روانپزشکی بوده و عبارت از الگو های دیرینه ،دیرپا و مشکل آفرین رفتاری هستند.این گونه رفتار ها بطور جدی در نقطه مقابل رفتار مطلوب اجتماعی به ویژه روابط صمیمانه قرار دارند.اختلالات شخصیت الگو های دیرینه و دیرپای غیرقابل انعطاف برای دیدن ،ارتباط و تفکر پیرامون جهان هستند که در نهایت منجر به تخریب روابط اجتماعی ،بویژه روابط بین فردی میشوند.

یک تحقیق برجسته در سال ۲۰۰۴توسط موسسه ملی سلامتی انجام گرفت که نشان داد در حدود ۱۵%از جمعیت کشور امریکا از یک یا بیشتر از یک نوع اختلال شخصیت رنج میبرند و درمیان افرادی که اقدام به روان درمانی میکنند این عدد به بیش از ۵۰%میرسد.

برای چند لحظه پیرامون این آمار تامل کنید.این به این معنی است که حتی اگر در محیط های نسبتا سالم (دانشگاه ،محل کار) بدنبال روابط عاطفی باشید نیز به احتمال زیاد یک فرد از شش فردی که در این محیط ها با آنها برخورد میکنید،از اختلال جدی در زمینه شخصیتی رنج میبرد.