زوج و ارتباط

ایماگو تراپی ـ هارویل هندریکس

ایماگو تراپی ـ هارویل هندریکس

قسمت اول
همسر گزینی :

افراد جوان اغلب بر پایه احساسات و تمایلات جنسی متقابل به همسر گزینی دست می زنند ، لیکن همیشه این طور نیست. چون بعضی روابط اساساً خارج از رفاقت و علاقه متقابل رشد می کند. هر چند عنصر عشق رمانتیک واحساسی اغلب قوی است، و در جامعه غرب تمایلی است که توسط رسانه های گروهی، موسیقی بومی وعموماً فرهنگ نسل جوان تقویت می شود. اغلب طرح خصوصیاتی از سوی یکی از دو طرف نسبت به دیگری که بهنظر می رسد نیازهای عاطفی عضو دیگر را برآورده خواهد ساخت نیز به همه این ها اضافه می شود. این حالت همان عاشق بودن است که در آن محبوب به طور واقعی نگریسته نمی شود.

ایماگو تراپی -هندریکس
قسمت دوم
سیر تاریخی نحوه انتخاب همسر :

تاریخ شیوه های متعدد و متنوعی از امر همسرگزینی به یاد دارد. اسارت و یغما بری زن، خریداری یا مبادله او، زناشویی داد و ستدی ، مبادله دو نامزد ، مبادله خواهران با همدیگر، اهدای دختر به یک قبیله یا طایفه در برابر وقع قتلی تحت عنوان ”خون بس“، نامزد کردن در دوران کودکی، لویرا ( اجبار مرد به ازدواج با بیوه برادر خود) ، سوروا ( ازدواج زن با شوهر خواهر خود هنگام مرگ خواهر) از جمله شیوه های همسرگزینی بوده است . در اکثر بخش های جهان ازدواج مستلزم توافق خانواده های طرفین و گاهی مواقع رهبران اجتماعی و رهبران مذهبی آنها می باشد. گاهی حتی بدون حضور طرفین ؛ یعنی به صورت ”ازدواج تنظیم شده“ صورت می گرفت . در کل ویژگی غالب این شیوه های ذکر شده، عدم توجه به احساسات شخصی و بی اعتنائی به آزادی های فردی طرفین ازدواج می باشد.

همراه با تحول اجتماعات سنتی به صنعتی و گسترش شهرنشینی، از اقتدار والدین در انتخاب همسر کاسته شد. بهوجود آمدن ارزش های جدید و بالارفتن سطح تحصیلات و آگاهی فرزندان سبب به وجود آمدن شکاف فکری بین خواسته های فرزندان گردید ، تا حدی که انها نیز اجازه اظهار نظر درباره همسر آینده خویش را یافتند . در کل، در سرتاسر جهان نسبت به ده سال پیش، روند این گونه شده که افراد در انتخاب همسر استقلال ، خودرأیی و آزادی بیشتری داشته باشند . نهضت انتخاب مستقل و آزاد ، ظاهراً به صنعتی شدن جهان و بالاخص به رشد نقش زن به حد متوسط در تولید و رشد اقتصاد مربوط می شود. به گونه ای که در حال حاضر، در حالت افراطی،افرادی هستند که شتابزده همسر خود را انتخاب می کنند، بدون اینکه جوانب کار را در نظر بگیرند و با والدین یا اقوام و خویشان دیگر مشورت کنند . برای انسان های معاصر سخت است درک کنند قبلاً در اکثر نقاط جهان، احتمال اینکه فرد همسر خود را از روی عشق و دوست داشتن انتخاب کند، بسیار پایین بوده است. اکثر افراد به طور حتم باور دارند که آنها بدبخت بوده وسرنوشت غم انگیزی داشته اند و حتی اینکه وارد یک زندگی زناشویی شدن بدون دوست داشتن را غیر اخلاقی میدانند.