زوج و ارتباط

روابط زناشویی و س ک س شناسی ابعاد فیزیولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی قسمت دوم

مقدمه ای بر  مطالعه روابط زناشویی و س ک س شناسی
قسمت دوم

روابط زناشویی و س ک س شناسی: همیشه نوعی ناهمخوانی و دوگانگی بین اعتقادات جن سی، باورها، احساسات و تجارب شخصی از یک سو، و مطالعه علمی و تخصصی س ک س شناسی از سوی دیگر وجود خواهد داشت. س ک س شناسی یک علم است و به همین دلیل از مجموعه کل باورهای فردی ما وسیع تر و بسیار فراتر می رود. س ک س شناسی از خیلی جهات دو قطبی هم هست. هم علم است و هم هنر. س ک س شناسی فراز و فرود و راز و رمز زندگی و مرگ را به اشکال مختلف بازتاب می دهد. سکس شناسی یک کل می باشد، در فاصله دو قطب و ورای آنها، یک علم کامل، جامع، بنیادی و مستقل.

موضوع مهمی که باید در نظر گرفت این است که هرچند روابط زناشویی س ک س شناسی به نظر خیلی ها ممکن است ساده به نظر بیاید، اما قدر مسلم اینکه موضوع به هیچ وجه چنین نیست. س ک سوالیته انسان همچون طبیعت او بسیار غامض و پیچیده است. س ک سیت انسانها یکسری تشابهات کلی و عمومی با هم دارند، اما هر س ک سیتی مقدار زیادی گرایشات، تمایلات و خطوط متنوع، متفاوت و منحصر بفرد هم در خود نهفته دارد. س ک س شناسی از مطالعۀ صرف دستگاه اندام های جنسی، دخول و وضعیت و حالت های مختلف س ک س بسیار فراتر می رود، و بیشتر در بارۀ کارکرد بیولوژیکی، غدد مختلف، روانشناسی و امثال آن می باشد.

ابعاد فیزیولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی س ک سیّت هر کدام نقش مهمی در س ک س شناسی روابط زناشویی ایفاء می کنند. هر فردی یک موجود انسانی منحصر به فرد باشد، حتی دوقلوهای در ظاهر کاملا مشابه هم، با یکدیکر متفاوتند. س ک سیّت هر شخصی بشدت منحصر بفرد است و عامل رشد و شکل گیری شخصیت و دست یابی به خواستهها و آرزوهای اوست. س ک سیّت هر فردی از بسیاری جهات متفاوت از س ک سیّت دیگری است. مطالعه س ک س شناسی اغلب کار سخت و پیچیده ای است. چون زندگی و انسانیت را بهم می آمیزد و رشته های تخصصی بسیاری را در بر می گیرد. س ک س شناسی یک رشته نسبتآ جدید است و بخشی از پرسش های اساسی آن هنوز بی پاسخ مانده اند.

دکتر«بارات» که در موسسه س ک س شناسی در میشیگان کار می کند، چنین می گوید: «ر
روابط زناشویی و س ک س شناسی والیته منبع رشد و پیشرفت هر نوع خلاقیت، معنویت، شور و پیوندهای عاطفی است. با این وجود، اغلب اوقات، لذت جن سی کانون شرم و گناه، و هسته محرمانه ترین تضادهای درونیمان می باشد و عرصه ای است که عمیق ترین صدمه ها، آزردگی ها و آسیب ها را از ناحیه آن چشیده ایم. بعد از فائق آمدن بر رنج دوران کودکی ام ، تعهد کرده ام که به دیگران کمک کنم تا به حداکثر توان خود در سلامت جنسی، تندرستی و شادی و خشنودی دست یابند.»

واژۀ «س ک سولوژی» (س ک س شناسی)

س ک سولوژی از دو کلمۀ «س ک س» و «اولوژی» ساخته شده است. «اولوژی» در واژۀ س ک س ولوژی خیلی راحت بدان معنا است که ما علم سکس را مطالعه می کنیم. درست همانطور که جامعه شناسی علم جامعه، و روانشناسی علم روان است، س ک س شناسی هم علم س ک س می باشد. این بدان معنا است که روش ما برای مطالعۀ س ک س و س ک سیّت یک روش علمی است.
شرط «علمی» بودن، تبعیت و پیروی از یکسری قوانین و مقرارات متداول علمی می باشد. کسی نمی تواند صرفا برداشتها و احساسات شخصی خود دربارۀ س ک س را مطرح کند و آنگاه ادعا نماید که س ک س شناسی یعنی همین. برداشتن قدم های علمی مشخصی ضروری است. برای شروع کار، انتخاب فرضیات، استدلالات، قیاس های منطقی و بکار گرفتن روش های شناخته شدۀ علمی برای مطالعه«س ک س» ضروری است.
س ک س شناسی دیدگاه شخصی فرد دربارۀ س ک س نیست. همین طور باورها و نظرات عامه مردم دربارۀ س ک س هم نمی باشد.
مطالعه روابط زناشویی و س ک س شناسی یک علم منسجم، همه جانبه و مستقلی است که به مطالعۀ س ک س و س ک سیّت انسان می پردازد. س ک سیّت انسان آنچنان بخشی از زندگی روزانه انسانی است که سزاوار جایگاه و رشتۀ مستقل خاص خود همراه با ادارات و حوزۀ عمل در دانشگاهها و دیگر مؤسسات بین المللی می باشد.  مطالعه روابط زناشویی و س ک س شناسی به مطالعۀ س ک سیّت «انسان» می پردازد و روی تولید مثل جانوران، حشرات و … تمرکز نمی کند.

آکادمی زوج و خانواده درمانی

روان نیوز (تازه ترین مطالب در حوزه روانشناسی)