زوج و ارتباط

وظايف روان شناختي زوج در مراحل تكامل

وظايف روان شناختي زوج در مراحل تكامل

مفهوم وظيفه ي روان شناختي را كه اريكسون  آن را ارائه داده بود بعد ها توسط والرستين(1993) به عنوان يك روش مفيد براي توصيف شيوه ي زندگي زوج هاي سالم توسعه پيدا كرد.

امروزه طلاق و ازدواج مجدد نسبت به گذشته متداول تر است همچنين امروزه دخترها و پسرها ديرتر ازدواج مي كنند ديرتر بچه دار مي شوند، بچه هاي كمتري متولد مي كنند و يا گاهي تصميم مي گيرند كه بچه درا نشوند. يكي از راههاي بررسي  مراحل تكامل زوج  ، بررسي اين موضوع است كه زوج ها وظايف  روانشناختي را چگ.نه انجام مي دهند.

وظايفي كه والرستين ارائه كرده شروع و تداوم ازدواج را در نظر مي گيرد و به سن زوجين يا حتي رفتارهاي گذشته ي افراد ارتباطي ندارد.

اين وظايف به قرار زير هستند:

وظيفه ي يك: تحكيم استقلال روان شناختي و ايجاد ارتباطات جديد با خانواده ي اصلي

اين تكليف شرط لازم براي همراه شدن زوج با يكديگر در مسير زندگي است كه از طريق اين وظيفه زن و شوهر از خانواده هاي اصلي جدا مي شوند و در عين حال توانايي اين را دارند كه ارتباط سالمي به شكلي جديد با آنها بر قرار كنند.

وظيفه دو: ايجاد هويت زوجي و با هم بودن در مقابل خود مختاري

اين وظيف شامل ايجاد رابطه اي  دو نفره است كه در آن وا‍‍‍ژه ي«ما» معني پيدا مي كند. يعني اصطلاح «من» از حالت انفرادي كه بيشتر خود محورانه بوده تغيير شكل پيدا كرده و در حقيقت من به عنوان بخشي از ما تلقي مي گرددو هردو آنها علايق فردي و خود محورانه را تا حدودي كنار بگذارند تا هويت زوجي رشد كند.

وظيفه سه: ايجاد هويت جنسي زوج

هويت جنسي به فراواني شدت و كيفيت ابراز احساسات جنسي در رابطه ي بين زن و شوهر اطلاق مي شود . اين وضيفه نوعي پيوند و نزديكي احساس را در زوج ايجاد مي كند. رابطه ي جنسي رضايت بخش از هويت جنسي سالم زوج نشات مي گيرد.

وظيفه چهار: شكل دادن ازدواج به عنوان يك حوزه ي اطمينان بخش و پرورش دهنده

رابطه زوج موقعيتي را فراهم مي كند كه در آن شكست ها تلاش ها ، شرايط و ترس هاي زوج در يك جو حمايتي و مراقبت كننده مد نظر قرار مي گيرد.

وظيفه پنج: والد بودن

اين  فضا بايد به گونه اي در زوج آمادگي ايجاد كند كه بتوانند ضمن پرورش فرزند  از ايجاد لطمه به رابطه ي خود جلوگيري كنند. در اين شرايط انعطاف پذيري نقش زوج ها ضروري است زيرا رابطه ي زوج با به دنيا آمدن فرزند تغيير كرده و شكل جديدي به خود مي گيرد.

وظيفه شش: ايجاد رابطه اي جالب و جذاب

رابطه ي جذاب با هيجان و شوق همخراه است تجارب لذت بخش زوج در كنار هم بخشي از خاطره هاي مشترك آنها را تشكيل مي دهد كه در شرايط سخت به زوج كمك مي كند سرزنده و شاداب بماند.

وظيفه هفت: ايجاد ديدگاهي دو گانه كه ايده ال هاي اوليه را با واقعيت موجود تركيب مي كند.

با گذشت مدتي از ازدواج زوج ها واقعيات زندگي را بيشتر درك مي كنند و ممكن است شيوه هاي ابراز محبت آنها نسبت به اوايل زندگي تغيير كرده و واقع بينانه تر شود.زوج ها بايد بپذيرند كه حالت هاي اوليه غير واقع بينانه تر بوده و لازمه ي ازدواج موفق تطابق آن ايده آل ها با واقعيت هاي زندگي است.