زوج و ارتباط

دون ژوان ؛ رقراری ارتباط عاطفی عمیق و عشق ورزیدن ، شخصیت افسانه ای اسپانیایی

دون ژوان صفت / لقبی وارد شده از زبان فرانسوی – مردِ اغوا کننده ی زنان / دون خوان / دُن ژوان / به عَربی “مغوی النساء”
دون ژوان کیست؟

دون ژوان فردی است که قادر به برقراری ارتباط عاطفی عمیق و عشق ورزیدن به شریک جنسی خود نیست .
یکی از مهمترین اختلالات شخصیت که منجر به دون ژوانیسم و هرزه گری جنسی در مردان میشود اختلال شخصیت خودشیفته (narcissistic) است.

چنین مردی نه قادر است دوست بدارد و نه دوست داشته شدن را باور می کند و یک حالت پارانویا و بدبینی نسبت به گرفتن پیغام های دوست داشته شدن از شریک عشقی خود دارد. در بسیاری از موارد نیاز به دوست داشته شدن را در خود انکار میکند و بیشتر ترجیح میدهد به جای دوست داشته شدن ، مورد تحسین واقع شود تا من آزرده اش ترمیم پیدا کند.

احساس میکند اگر کسی دوستش داشته باشد و ابراز علاقه کند ، میخواهد از او بهره برداری خاصی کند. در واقع به هیچ زنی اعتماد نمیکند. اینگونه مردان درواقع تنها با سطح بدن زنان ارتباط برقرار میکنند نه با هستیِ درونی آنها. در واقع هدف اینها به دست آوردن است نه رابطه داشتن . زنها را به دست بیاورند ، تصاحب کنند و بعد با رها کردن آنها خشم و میل به انتقام جویی خود را که از رابطه با مادرِ ناکام کننده سرچشمه گرفته ارضا نمایند.

در واقع تصویر ذهنی که از این شخصیت داریم تقریبا حاکی از سیطره ی سایق های جنسی و شاید نقص در سوپرایگو است. می توان دون ژوان ها را مانند ستاره ی دنباله داری دانست که با سرعت زیادی به دنبال لذت و نزدیکی جنسی هستند، اما بایستی سریعا از معشوقه ی خود دل بکنند تا بتوانند در برابر عواطف افسرده ی (احساس پوچی) ناشی از پیوند خود با شیء در امان بمانند.

شخصیت اصلی دون ژوان

دون ژوان شخصیت افسانه ای اسپانیایی است که تظاهر به علاقه شدید جنسی در مورد قربانیان خود داشت در حالی که به اندازه قربانیانش، خودانگیختگی جنسی نداشت. شخصیت این مرد بتدریج وارد ادبیات آسیب شناسی بیماری های روانی شده و دون ژونیسم به خصلت برخی از مردانی اشاره دارد که با تظاهر به علاقمندی به روابط جنسی، خود را هیپرسکسوال نشان می دهند، با این حال، اینگونه فعالیت های جنسی برای سرپوش گذاشتن به احساسات عمیق حقارت خودشان مورد استفاده قرار می گیرد… اکثر دون ژون ها پس از رسیدن به مراد خود، دیگر علاقه ای به همان زن نشان نمی دهند. این حالت را گاهی ساتیریازیس (یا میل جنسی افراطی و بیمارگونه در مرد و شهوت پرستی ) هم می گویند