کودک و نوجوان

تمریناتی کاربردی برای افزايش تمركز و دقت کودکان

“تمریناتی کاربردی برای افزايش تمركز و دقت کودکان
?صدای ابزار ویا گفتن تعداد واژه را ضبط کنید در موبایل و با پخش آن کودک برود آن ابزار را بیاورد یا واژه ها را نشان دهد ودرباره آنها توضیح مفید وشفاف دهد.
     ?تعدادی اشکال هندسی تهیه کنید از مقوا یا پارکر به شکل و رنگ های گوناگون پشت اشکال هندسی حرف یا عدد یا کلمه را بنویسید با گفتن حرف یا کلمه یا عدد کودک شکل هندسی را پیدا وبه ترتیب اندازه روی هم قرار دهد یا بر روی دیوار آویزان کند یا بر روی آن حرکت کند.
      ?مداد رنگی ها را به شکل بلز موسیقی بچینید با نابردن رنک کودک آنا را بردارد یا انگشت اشاره خود را روی آن بگذارد
     ?بایک حباب ساز حباب بسازید و از کودک بخواهید از کوچک به بزرگ آنها را با انگشت بترکاند
   ? تصویر سازی ذهنی:
از كودك بخواهيد چشمانش را ببندد. سپس تصوير يكي از وسایل منزل یا اشكال هندسی مانند مثلث را در ذهن تجسم كند و بعد از آن با چشمان بسته آن تصوير را روی كاغذ ترسيم كند. از او بخواهيد اين كار را دوباره تكرار كند و تصوير متجسم ذهنش را نقاشی كند، انجام اين كار بدون توجه و تمركز امكان پذير نخواهد بود و اين كار هر چه كندتر صورت گيرد به علت افزايش مدت زمان توجه و تمركز، نتايج بهتری به همراه دارد. در مراحل پيشرفته تر مي توان اشكال متفاوت و پيچيده تری مانند مربع، لوزي، ستاره و … انتخاب كرد.
 ?حدس شكل های مخفی از كودك بخواهيد چشمانش را ببندد، آنگاه اشكال هندسی را به او بدهيد و از او بخواهيد كه نوع آنها را حدس بزند. در مراحل پيشرفته تر اشكال حيوانات مختلف را به او پيشنهاد دهيد.
  ? تمركز بر دما با چشمان بسته ،دستان كودك را در دست بگيريد و هنگامی كه چشمانش بسته است، دو شيء كمي گرم و كمي سرد را در دستانش بگذاريد و از او بخواهيد دمايي را كه احساس مي كند شرح دهد.
  ?تمركز بر صدای محيط در دنیای سکوت ،هنگامی كه با كودك به مكان های شلوغ مانند پارك، رستوران، ساحل، جنگل و… می رويد، از او بخواهيد به صدای طبيعت گوش فرا دهد، صداهايی مانند صحبت افراد حاضر در محيط، صداي آب، صداي امواج دريا، صدای برخورد و تماس اشيا، صداي پرندگان و…. اكنون از او بخواهيد هر صدايي را كه مي شنود توضيح دهد. وسايل صوتي – تصويری، انواع CD ها و نوارهای مختلفی وجود دارند كه صداهای مختلفی از طبيعت هستند و كودك می تواند اين تمرين تمركز را در خانه انجام دهد.
 ?بازی با انگشتان ، از كودك بخواهيد انگشتان دستش را باز نگه دارد و با تمركز رويی يكی از آنها، آن را خم كند. وقتی تمام انگشتانش را بست، دوباره از او بخواهيد دستش را باز كند و اين بار با تمركز بيشتر يكی از انگشتانش را خم كرده و دوباره باز كند، سپس همين كار را برای انگشت بعد انجام دهد بدون اينكه انگشتان ديگر را خم كند.یا دور انگشت خود را کش اسکناس بیندازد وباز بسته کند.
? تكنيك تنفس وشمارش اعداد یا کلمات ،از كودك بخواهيد به آرامی تنفس كند و تا 10 بشمارد. عمل شمارش بايد در هر دم و بازدم تكرار شود.در این تمرین شما اعداد یا کلمات را نشان می دهید یا می گویید بعد اتمام زمان کودک آنها را می گوید یا نشان می دهد.
 ?نگاه كردن به چیزی ثابت شيء را در فاصله چند متری كودك قرار داده و از او بخواهيد كه به آن شیء بدون پلك زدن نگاه كند. هر چه مدت زمان مشاهده بدون پلك زدن طولاني تر شود تمركز وی را به همان نسبت افزايش خواهد داد.این شی می تواند کلمه یا عدد یا جمله کوتاه نیز باشد که بر روی وسایل نوشته یا چسبانده شده.
    اين نكته را به كودك يادآور شويد پلك نزدن هميشه خوب نيست و مختص انجام اين تمرين است زيرا پلك نزدن مداوم سبب خشكی، سوزش و خارش چشم خواهد شد. در پايان هر تمرين به نتايج و پيشرفت های حاصله كودك نيز توجه داشته باشيد.
?تعدادی چوب کبریت (یک جعبه 30عدد)روی فرش پخش کنید از فرزندتان بخواهید با یک دست جعبه را نگه دارد وبا یک دست دیگر چوب کبریت ها را بصورت هم شکل جمع کند و در داخل جعبه قرار دهد.سپس این حرکات را با سوزن ته گرد بر روی آینه انجام دهید.نمونه فراوان وخلاقه خود می توانید داشته باشید.
?تعدادی بطری با سایز های گوناگون و مختلط تهیه کنید با درب یک رنگ با سایزهای گوناگون .سپس از کودک بخواهید در زمان معین درب بطری ها را به بطری ها ببندد.
?هنگام سبزی پاک کردن کودک خود را در کنار خود داشته باشید و بگوید سبزی های برگ تیزیا گلدار، یازیر ، توخالی و…. را جدا کند وکنار هم قرار دهد.
?بادکنک های تولد را به سایز کوچک و بزرگ بادکند و به ترتیب اندازه ده تا را در کنار هم ردیف کند به یک رنگ باشند بادکنک ها.
?انواع کلمات کتاب را به ترتیب تعداد حروف از کم به زیاد و برعکس