زوج و ارتباط

انتقادهای فمینیست از بوئن

انتقادهای فمینیست از بوئن

1 – مفهوم تمایز یافتگی بوین :

مفهوم تمایز یافتگی بوین , ویژگی های شخصیتی مرتبط با نقش جنسی سنتی مردانه را به صورت جدایی عاطفی, تفکر منطقی , و بودن برای خود تعریف کرده ودر حالی که ویژگی های نقش جنسی سنتی زنانه را دراصطلاحاتی مانند روابط روانی , بیان عواطف و بودن برای دیگران بیان می کند .

نظریه بوین 2 نیروی زندگی تفرد و تعلق را به عنوان 2 پایه زیست شناختی که همه ی اشکال زندگی را پیش میبرد مطرح کرد

تعلق ( با هم بودن ) : نزدیکی عاطفی با دیگران , مورد تایید بودن و احساس تعلق داشتن به گروه را منعکس میکند .

تفرد ( فردیت ) : نیاز به منحصر به فرد بودن , عدم شباهت به دیگران و فاصله داشتن روانی بین خود و دیگرانرا نشان می دهد.

تمایز یافتگی عبارت است از تعادلی که هر فرد می تواند بین دو نیروی , تفرد و تعلق بدست آورد .فردی که بهسطح بالایی از تمایزیافتگی رسیده باشد , می تواند میزان تعادل بین فردیت و با هم بودنرا برآورده کند .

نظریه بوین بیشتر بر افزایش قدرت نیروی فردیت در فرآیند خودشناسی تاکید می کند .هدف از این تاکید بدستآوردن تعادل بیشتر بین دو نیروی تفرد و تعلق می باشد .

 نقد : این است که این نظریه با توجه به اینکه به جدایی عاطفی و ارزش های نقش جنسی مردانه به صورت کمالگرایانه و آرمانی بها می دهد درست نیست .

2 – نظریه بوین , همانند تمام نظریه های درمان سنتی , در نشان دادن ارتباط بین بافت اجتماعی – فرهنگی بانشانه شناسی در بیماری ها و تغییرات درمانی ناتوان است . نظریه بوین علی رغم پذیرش تعریف دو نمادیفرهنگی از جنس , نتوانست را ه هایی که این نظام دو نمادی به طور ناهشیار زنان و مردان را به گذشتن از حقخود تشویق می کرد , نشان دهد .

نظریه بوین به مفهوم قدرت توجه نکرده و تفاوت قدرت زنان و مردان و تفاوت در انعطاف پذیری برای تغییر ومقاومت آن ها در برابر فشار سیستم که مانع تصمیم می شود را نادیده گرفته است .

2 موضوع که مورد توجه بوین قرار نگرفته است :

1 – نقش های جنسی زنان و مردان را برای نادیده گرفتن حقوق وگذاشتن از حق خود تشویق می کند .

2 – نابرابری زن و مرد در درون فرهنگ مرد سالارانه بطور نابرابر فرض شده اند که موجب محدود شدن هدفهای فمینستی می شود.

نقش جنسی زنان مدرن هر 2 جنبه را در نظر می گیرد , زن می تواند در درجه ی اول دارای هدف های شخصیباشد اما اگر او بخواهد به عنوان مادر یا همسر باشد . باید به عنوان تسهیل کننده محیط برای شوهر و بچه هایشباشد .

نقش جنسی مردانه مدرن معتقد است مردان در طی زمانی که به عنوان تامین کننده خانواده شان عمل می کنند ,باید نقش پدری تربیت کننده را برعهده بگیرند .

یکپارچگی  نظریه  ی فمینستی و نظریه سیستم های خانواده بوین

بسیاری از موضوعات که زوج ها با آ ن ها درگیر می شود بیشتر از آنکه موضوعات شخصی باشد سیستمیهستند .