کودک و نوجوان

عوامل مؤثر در پیشرفت مشکلات رفتاری در کودکان

عوامل_موثر_در_پیشرفت_مشکلات_رفتاری_در_کودکان
? تنبیه هنگام اوج رفتار بد
تنبیه کردن هنگام بحران و اوج رفتار بد ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. ما اغلب هنگام بحران، ظرفیت واقع بینی خود را از دست می دهیم و سرانجام بیش از حد لازم از خود واکنش نشان می دهیم. مثلا در موردی بعد از تنبیه کودک توسط مادر، مادر پس از خاموش شدن آتش خشمش احساس گناه می کند و به مدت یک ساعت سعی دارد از پسرش دلجویی کند و به او اطمینان بدهد که خیلی دوستش دارد و از اتفاقی که افتاده واقعا متاسف است. بخشی از بهبود مشکلات این خانواده، دادن این آموزش به مادر است که در برابر رفتارهای مشکل آفرین زودتر و سریع تر واکنش نشان دهد.
? استفاده نامنظم و بی ثبات از تنبیه
بسیاری از کودکان به مرور زمان یاد می گیرند که قوانین را زیر پا بگذارند و از دستورها سرپیچی کنند، آن هم به این دلیل که کسی آنان را به طور دائم مجبور نکرده تا این موارد را رعایت کنند. ثبات داشتن به طور کامل تقریبا غیر ممکن می شود.  ولی هرگاه والدین در روش تنبیه کردن کودکان خود خیلی ناهماهنگ باشند، مطمئنا کاری از پیش نمی برند. اگر واکنش های والدین غیر قابل پیش بینی باشد، نمی توان از کودکان انتظار داشت الگوهای قابل قبولی بیاموزند. کودک در واقع در این حالت دو پیام دریافت می کند : گاهی اوقات اشکالی ندارد فحش و ناسزا بدهد و گاهی اصلا نباید این کار را بکند. این امر برای کودکان بسیار گیج کننده است.
? اثرات منفی تنبیه
 یکی از مهم ترین اثرات جانبی این است که هر بار والدین سر فرزند خود جیغ می کشند، دیوانه وار فریاد می زنند و او را به باد کتک می گیرند، باعث می شوند کودک، برخلاف میل باطنی پدر و مادر، همین رفتار را از آنان الگو بگیرد. کودکانی که می دانند تا چند لحظه دیگر تنبیه خواهند شد، اغلب مضطرب و دچار ترس می شوند. اگر این ترس ادامه پیدا کند، کودک ممکن است شدیدا ترسو، بزدل و گوشه گیر شود. او ممکن است از تنفر و خشم سرکوب شده ای رنج ببرد و هنگامی که چشم والدین خود را دور می بیند، کاملا مهار نشدنی شود. کودکانی که به طور مداوم تنبیه می شوند، سعی می کنند از موقعیت هایی که باعث تنبیه شدن آن ها می شود، دوری کنند و یا بگریزند. به عنوان مثال، بسیاری از کودکان که دزدی می کنند، یاد می گیرند که برای فرار از تنبیه دروغ بگویند. بچه های فراری اغلب کسانی هستند که در خانه بسیار تنبیه می شده اند.
✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند