فردی

سبب­ شناسی اختلال جنون دزدی

سبب­ شناسی اختلال جنون دزدی

علیرغم این­که اختلال جنون دزدی تاریخچه طولانی دارد، درک نسبتاً کمی در زمینه­ی ویژگی­های کلی، سبب­شناسی اختلال جنون دزدی و رنج­های بدنبال آن وجود دارد. در حالی­که افراد دچار جنون دزدی یک ناتوانی در مقاومت در برابر میل­شان به بلند کردن جنس را گزارش می­کنند. سبب شناسی این رفتار غیرقابل کنترل، واضح نیست.

عوامل زیستی

بیماری­های مغزی و کم­توانی ذهنی با جنون دزدی در ارتباط است. نشانه­های عصبی موضعی، آتروفی قشری و بزرگ شدن بطن­های جانبی در برخی بیماران همچنین اختلالات متابولیسم مونوآمین، به­خصوص سروتوونین از جمله عوامل زیستی دخیل در ایجاد اختلال جنون دزدی است. بدکارکردی سروتونرژیک در قشر پیش­پیشانی به­عنوان پایه ضعیف در تصمیم­گیری در افراد دچار جنون دزدی فرض شده است. در یک مطالعه انتقال دهنده­­های عصبی سرتونین در 20 بیمار دچار جنون دزدی بررسی شد. ارزیابی تعدادی از انتقال­دهنده­های صفحه 5-HT از طریق چسباندن 3H- پاروکستین صورت گرفت که سطح پایین­تری در آزمودنی­های دچار جنون دزدی در مقایسه با گروه کنترل دیده شد که بیانگر برخی از بدکارکردی­های سرتوژنیک است.

گزارش­های موردی و مطالعات تصویربرداری عصبی، علائم دیگری را به عنوان سبب­شناسی احتمالی برای جنون دزدی فراهم کردند. آسیب به مدار orbito-frontal – زیر قشری مغز در جنون دزدی گزارش شده است. فنون تصویربرداری عصبی، کاهش ماده سفید ساختارهای کوچک را در نواحی شکمی- میانی مناطق پیشانی مغز در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. این تصاویر با یافته­های افزایش تکانشگری در افراد دچار جنون دزدی سازگارند. این مطالعات، همچنین از این فرضیه که حداقل برخی از افراد دچار جنون دزدی ممکن است قادر به کنترل تکانه­هایشان برای دزدی نباشند حمایت می­کند. تصویربرداری­های بیشتر و ارزیابی­های عصب­روان­شناختی در یک نمونه بزرگ می­تواند کمک به شفاف­سازی سبب­شناسی این اختلال کند.

عوامل روانی­- اجتماعی

از جمله عوامل روانی-اجتماعی در اختلال جنون دزدی استرس است، علایم جنون دزدی در مواقع استرس عمده مانند فقدان عزیزان، جدایی و پایان روابط با اهمیت ظاهر می­شود. روانکاوان بر روی ابراز تکانه­های پرخاشگری در جنون دزدی تاکید می­کنند و برخی نیز جنبه­های لیبیدویی را مطرح کرده­اند. آن­هایی که روی نمادگری تاکید می­کنند، معتقدند نفس عمل، شی دزدیده شده و قربانی عمل دزدی معانی خاصی دارند.

  عوامل  خانوادگی و ژنتیکی

بررسی عوامل  خانوادگی و ژنتیکی نشان می­دهد که 7% بستگان درجه اول این بیماران به اختلال وسواسی جبری مبتلا بودند و همچنین میزان بالاتری از اختلالات خلق نیز در میان اعضای خانواده­ی آن­ها گزارش شده است.

سیر و پیش­آگهی اختلال جنون دزدی

این اختلال ممکن است در دوران کودکی آغاز شود اما عموماً در اواخر نوجوانی شروع می­شود و معمولاً در زنان حدود 35 سالگی و در مردان حدود 50 سالگی تظاهر می­کند و زنان بیشتر از مردان برای درمان مراجعه می­کنند اما در عوض مردان بیشتر از زنان راهی زندان می­شوند. سیر اختلال نوساندار و معمولاً مزمن است. بیماران ممکن است در فواصل دوره­ها که ممکن است هفته­ها یا ماه­ها طول بکشد، بدون علامت باشند و میزان بهبود خودبخودی این اختلال نامشخص است. پیش­اگهی اختلال با درمان خوب است ولی معدودی از بیماران به میل خود در پی درمان برمی­آیند.