فردی

روانکاوی و سال نو : تصمیمات سال نو از منظر روانکاوی سال نو فرصتی برای تغییر است

روانکاوی و سال نو : تصمیمات سال نو از منظر روانکاوی

آیا سال_نو فرصتی برای تغییر است ؟

شیرا ولمر ۲۰۰۹
ترجمه محسن میرزاآقا

هر سال به این فکر می کنم چه کاری نیازه انجام بدم تا زندگیم بهتر بشه،هر سال اید های یکسانی دارم،باید کمتر کار کنم . من کار آزاد دارم و بنابراین این آسون خواهد بود که کار رو زیاد یا کمش بکنم اما هر سال خودم را رو دقیقا در گیر و دار سال قبل می بینم .

روانکاوی و سال نو :چرا این اتفاق می افته؟ چرا من بر نامه ام رو تغییر نمی دم؟ چی منو متوقف می کنه؟

پاسخ این است که من متناقض و دارای تعارض هستم. در این برحه از سال به فکر آرزو ها و امیالم هستم ، وزندگی آسونی روبرای خودم خیالات می کنم. با این حال وقتی زمان می گذرد می فهمم که بسیاری انگیزه های ِهشیار و ناهشیار وجود دارد که مرا در جای که بودم نگه می داره. اگر چه ،کم کار کردن به نظر خوب است ، در همین حال ، کار کردن نیز لذت بخش است و موجب تحرکم می شود
.
این تعارض مو جب یک رقص می شود که بین جستجو در بیرون برای کار بیشتر از سویی ،و یافتن وقت های بیشتر برای استراحت در نوسان است . بر اساس اینکه من کجای این رقص قرار گرفته باشم آرزوی مخالف دیگررا ابراز خواهم کرد. اینگونه است که ، اگر من بیشتر کار کرده باشم، تعطیطلات بیشتری را می خواهم،و اگر اوقات فراغت بیشتری را پشت سر گذاشته باشم به دنبال فرصت های شغلی بیشتر خواهم بود.

اگر این دو دلی بسیار سریع رخ دهد دوستان و همکارانم من را به عنوان یک نوروتیک در نظر خواهند گرفت.اگر زمان معقولی ما بین این دو بخش فکری باشد بنا براین دیگران من را همچون یک فرد عادی که نوسان خلق دارد در نظر خواهند گرفت.

رومیان باستان تصمیم گیری برای آینده را ایجاد کردند.تصمیم گیری های اولیه قابل اعتبار و ثبت شده به نوشته های رومیان در سال های ۱۸۰ پیش از میلاد مسیح باز می گردد. تصمیم گیری از پیش و تغییر اوضاع یک کار منحصراً انسانیست.

روانکاوی و سال نو : بعضی از روانکاوان می گویند که شکستن تصمیمات سال نو مربوط است به اجبار به تکرار . لئونارد شن گولد ، این پدیده رابه ” قول های وحشتناکِ” تغییر، توصیف کرده است. برای بعضی افراد ،انتظارات خوشایند موجب فراخوانی تغییر و در پی آن تغییرات بد شده است و زنده شدن تهدیدات غالب سخت وتکراری می تواند باشد.از این رو، خود تخریبی جایگزین می شود و تغییر رخ نمی دهد.

فرصت تصمیم گیری در سال نو این اجازه را به فرد می دهد که امیدوارانه دوباره از نو شروع کند، لا اقل برای لحظه ای، که زندگی را به شکل یک تکرار نبیند. تو تصمیم گرفتی، تو تصمیمت را شکستی، این روشی است که تصمیمات سال نو کار می کند درک تعارض در پشت این الگو می تونه جالب باشه. درک چالش پیروزی بر تعارض می تونه اولین گام باشد. انتخاب چالش مناسب ، از طریق درک پویایی های زیرین آن می تواند یک هنر باشد . برای من به شخصه ، بعد از تفکر بسیار ، اینگونه است ،قصد دارم دوره درسی را تغییر دهم ، امسال تصمیم گرفتم وبلاگم را بیشتر دنبال کنم بنابراین سر کار می تونم فکر کنم . نمی خوام کم کار کنم ،کلا بیشتر می خوام کار کنم ، برام آرزو موفقیت کنید!

 

بنیاد روانشناسی و فلسفه

تازه ترین اخبار و مطالب در حوزه روانشناسی