کودک و نوجوان

تشویق کردن کودک به مستقل غذا خوردن

تشویق کردن کودک به مستقل غذا خوردن

کودکان در دوران نوپایی کم کم می توانند انواع غذاهای مختلف را بخورند و یاد می گیرند که از غذاهای خانواده مصرف کنند، برنامه غذای که شامل همه مواد مغذی است- پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین، املاح و آب. آن ها باید به زور روزافزون آداب مستقل غذا خوردن را یاد بگیرند. بسیاری از والدین برای این که به کودک کمک کتند تا شیر خوردن را کنار بگذارد و به طور مستقل از غذاهای مختلف استفاده کند، با مشکلاتی مواجه می شوند. همه می دانند که نحوه غذا خوردن کودکان 1 و 2 ساله عالی نیست و ریخت و پاش کردن در آشپزخانه جزء لاینفک کمک به کودکان نوپایی است که با دیدن کاسه غذای وارونه شده و غذایی که بر روی دست ها، موها و صندلی کودک و روی زمین ریخته شده، دچار تهوع و دل بهم خوردگی می شوند. بعضی از والدین نیز هنگامی که کودک قاشق خود را برای بار پنجم از بالای صندلی به پایین می اندازد و آن قدر جیغ می زند تا قاشق را دوباره به او بدهند، عصبانی می شوند. اما برای این که کودک مستقل غذا خوردن را بیاموزد، باید این مرحله طی شود، هر چه تعادل کودک و تسلط او بر جسم بیشتر شود، مهارت زیادتری در به دست گرفتن ظروف مختلف پیدا می کند. والدین باید بسیار صبور باشند تو هنگام غذا خوردن جنگ و جدال به وجود نیاید و میز غذا مبدل به میدان جنگ نشود.

پیشرفت مهارت غذا خوردن در کودکان نوپا

هنگامی که به کودکان فرصت بیشتری برای مستقل غذا خوردن داده می شود، توانایی آنان در غذا خوردن پیشرفتی آرام ولی مداوم می کند. بیشتر کوکان تا 12 ماهگی می توانند فنجان در داری را در دستان خود بگیرند و به راحتی از آن بنوشند. ولی از آن جایی که کودک هنوز به ذریتی نمی تواند دهان خود را به لبه فنجان بچسباند، ریختن مقداری از مایع درون فنجان بسیار عادی است، به خصوص اگر کودک از فنجان بدون در استفاده می کند. از 18 تا 24 ماهگی، شما می توانید از کودک خود انتظار داشته باشید تا با تسلط کامل فنجان و یا لیوان های کوچک را در دست بگیرد و کمتر از دستش رها شود یا از لبهکصندلی آن را پرت کند.
کودکان دوست دارند از انگشتان خو استفاده کنند، و شاید به همین خاطر است که خیلی طول می کشد تا بتوانند قاشق را در دست خود نگه دارند. برای بیشتر کودکان 12 تا 18 ماهه بلند کردن غذا با قاشق و گذاشتن آن در دهان دشوار است. در 18 ماهگی آنان بهتر می توانند غذا را با قاشق بردارند، اما هنوز غذا اغلب از قاشق می ریزد، حتی گاهی اوقات درست هنگامی که کودک غذا را نزدیک دهان خود برده و می خواهد آن را بخورد. حرکات مچ، آرنج و شانه ها در کودک دو ساله به هماهنگی کامل رسیده است و او قادر است غذا را با اندکی ریخت و پاش به دهان خود بگذارد. کودکان به تدریج د جویدن مهارت پیدا می کنند و با در آوردن تعدادی از دندان های آسیا در حدود دوازده ماهگی، خرد کردن بعضی از غذاها را شروع می کنند. حرکات جویدن در کودک دو سال و نیمه تقریبا به اندازه کتابی تکامل پیدا کرده است و مر تواند بیشتر غذاهای بزرگسالان را بخورد. کودک از 24 ماهگی به بعد در غذا خوردن مهارت کامل پیدا کرده است و می تواند با تمرکز کمتری غذا را در دهان خود بگذارد، و درست در این زمان است که والدین برای آرام نشان دادن کودک هنگام غذا خوردن دچار مشکل می شوند، زیرا کودک خیلی زود حواسش پرت می شود.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند