کودک و نوجوان

برنامه ریزی فعالیت هایی برای جلوگیری از بروز مشکلات رفتاری

شیوه های جلوگیری از رفتار نامطلوب

برنامه ریزی فعالیت هایی برای جلوگیری از بروز مشکلات رفتاری

حدود سنی پیشنهادی : 1 تا 10 سال

اگر افراد بزرگسال قدم هایی را جهت فراهم کردن فعالیت های جالب و سرگرم کننده برای کودکان بردارند، از بروز مشکلات رفتاری به طور کامل پیشگیری می کنند. غالبا کودکان بی حوصله و کسل، رفتارهای خرابکارانه از خود نشان می دهند و مخل نظم و آسایش دیگران می شوند. هان و مارک این اصل را به درستی فهمیده اند. هرگاه همراه با پسر دو ساله شان، دانیل، به مهمانی می روند، همیشه تعدادی اسباب بازی نیز با خود می برند تا دانیل بتوانند با آن ها بازی کند. مری و کامرون نیز می دانند که اگر سه پسر 7، 9 و 10 ساله خود را در حوالی شهر به پیک نیک ببرند و برای سرگرم کردن آنان در طول راه چیزی همراه نداشته باشند، چه اتفاقی رخ می دهد.این خانواده تصمیم گرفتند سرگرمی های خاصی را که فقط می توان در اتومبیل از آن ها استفاده کرد، با خود ببرند. این سرگرمی ها شامل دو بازی کامپیوتری دستی و تعدادی نوار کاست می شد که خود بچه ها انتخاب کرده بودند. به این ترتیب در بیشتر سفرها، هیچ جر و بحثی در اتومبیل اتفاق نمی افتاد، چرا که بچه ها به جای این که فقط از پنجره بیرون را نگاه کنند، چیزی برای سرگرم شدن داشتند.

◀️ موقعیت های پر خطر را مشخص کنید
موقعیت هایی را در گذشته به یاد آورید که کودکان به دلیل بی کار و کسل بودن به خرابکاری و شیطنت رو آورده بودند.

◀️ برای هر موقعیت، فعالیت های مناسبی در نظر بگیرید
در هر موقعیتی، از خود سوال کنید که چگونه می توانید کودک را دست کم برای مدت کوتاهی سرگرم نگه دارید. مثلا هنگامی که برای خرید به سوپر مارکت می روید،می توانید از کودک بخواهید ارزان ترین پودر لباسشویی را برای شما پیدا کند، محلی را که در آن اجناس با رنگ ها و شکل های مختلف وجود دارد نشان دهید تا در پیدا کردن خمیر ریش، کرم یا ادکلن موردعلاقه پدر به شما کمک کند و کارهایی از این قبیل. در بانک هم هنگامی که منتظر هستید کارتان انجام شود،میت آیند یک فیش بانکی نیز به کودک بدهید تا هم نحوه پر کردن آن را تمرین کند و هم سرگرم شود.

◀️ از قبل با کودک درباره مقررات صحبت کنید
پیشاپیش در مورد مقررات با کودکان خود صحبت کنید و آنان را تشویق کنید تا وسیله‌ای را که دوست دارند به عنوان سرگرمی همراه داشته باشند، انتخاب کنند، مثلا کتاب های نقاشی، کتاب های عکس دار مکعب روبیک و…

◀️ فهرستی از فعالیت ها تهیه کنید
کودکان را وادار کنید تا دوباره فعالیت هایی که مایلند در طول تعطیلات مدرسه داشته باشند، فکر کنند. بعضی از والدین به ابن نتیجه رسیده اند که به وسیله فهرست فعالیت ها می توانند از بی حوصلگی کودکان در طول تعطیلات مدرسه و یا تعطیلاتی که به خاطر هوای نامناسب پیش می آید، بکاهند. برای تهیه این فهرست سعی کنید از کودکا بخواهید فکر کند که در طول تعطیلات مدرسه دوست دارد چه فعالیت های انجام دهد. او را تشویق کنید تا فهرستی از 20 تا 30 نوع فعالیت، شامل سرگرمی ها و فعالیت هایی که خود او به تنهایی بتواند انجام دهد و در ضمن هزینه ای هم نداشته باشد، تهیه کند. می توانید این فهرست را روی یخچال بچسبانید. هر زمان که کودک شکایت کرد کاری برای انجام دادن ندارد، کافی است از او بخواهید که به فهرست فعالیت ها مراجعه کند و سرگرمی مورد علاقه خود را انتخاب نماید.

◀️ در صورت لزوم به کودک کمک کنید تا فعالیتی را شروع کند
گاهی مواقع لازم است به کودک کمک کنید تا دست به کار شود. برای مثال اگر کودک می خواهد خمیر بازی کند، ممکن است لازم باشد روزنامه ای روی میز پهن کنید و وسایل و مواد مورد نیاز را برای او آماده سازید. اگر باز هم شروع نکرد، به آرامی او را تحریک کنید.

◀️ گهگاهی به کودک توجه کنید
هنگامی که کودک مشغول کاری است، هر چند وقت یک بار برای لحظاتی کوتاه به او توجه کنید.با این کار، کودک تمایل بیشتری برای ادامه فعالیت خود پیدا می کند. صبر نکنید تا پس از پایان کارش به او توجه نشان دهید. در ضمن قبل از این که حوصله اش سر برود و برای غذا نق و نوق کند، در حین بازی به او نوشیدنی و تنقلات بدهید.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند