زوج و ارتباط

انواع رابطه انسان در خانواد و زوج درمانی

انواع رابطه انسان در خانواد و زوج درمانی

?سه نوع رابطه در بین انسان ها وجود دارد:

1.  رابطه اجتماعی که عمدتا به منظور معاشرت و رفاقت شکل می گیرد. نیاز به تعامل با یکدیگر را ارضا میکند.

2.  رابطه صمیمانه که آن هم زمانی برقرار می شود که دو انسان از لحاظ هیجانی نسبت به یکدیگر علاقه پیدامی کنند و خود را متعهد به طرف مقابل می دانند.

3.  رابطه درمانی یا تراپوتیک که از بسیاری جوانب با رابطه اجتماعی و صمیمانه تفاوت دارد زیرا فقط روینیازها، تجربه ها، احساس ها و ایده های مراجع تمرکز دارد. مشاور و مراجع با هم صحبت می کنند تا معلومشود روی کدام حوزه ها باید کار کنند. مشاور از مهارت های اطلاع رسانی، توانایی های شخصی و دانشی که ازرفتارهای انسان دارد استفاده می کند تا با مراجع تعامل داشته باشد. در رابطه درمانی پارمترها مشخص هستند؛آنچه باید روی آن تمرکز شود نیازهای مراجع است نه مشاور. مشاور نباید نگران این باشد که آیا مراجع از اوخوشش می آید یا قدر او را می داند یا نه. این گونه نگرانی ها نشان می دهند که مشاور درحال تمرکز کردنروی یکی از نیازهای شخصی خودش است (مثلا، نیاز به دوست داشته شدن یا نیاز به احساس ” مورد احتیاج”بودن). مشاور نباید اجازه دهد رابطه درمانی به رابطه اجتماعی یا صمیمی تبدیل شود و باید به طور دایم روینیازهای مراجع تمرکز کند نه نیازهای خودش. در رابطه درمانی، ارزیابی پیامد یا نتیجه رابطه یک اصل و یکضرورت است.

?برگرفته از کتاب اصول و مبانی مشاور ساموئل گلادینگ ترجمه مهدی گنجی

انواع ارتباطات انسان

انسان در نظام هستي، چهار نوع ارتباط دارد:

1 ـ ارتباط با خويشتن.

2 ـ ارتباط با خدا.

3 ـ ارتباط با طبيعت.

4 ـ ارتباط با ديگران ( همنوع خود). آدمي در رابطه با خويشتن، بايد خود را بشناسد و نيز خود را بسازد و در رابطه با خدا اولاً به او معرفت پيدا کند و با معرفت به او، به وجود او و صفات عليا و اسماي حسنايش باور پيدا کند و ثانياً فقط او را اطاعت و عبادت کند. در رابطه با جهان هستي و طبيعت نيز بايد چگونگي رابطه جهان هستي را با خداوند دريابد و نيز بفهمد که خود او بايد چگونه با جهان هستي و طبيعت برخورد کند تا برخورداري متقابل حاصل شود. در رابطه با همنوع نيز بايد بداند که انسان موجودي اجتماعي است و زندگي اجتماعي، منشأ حقوق و تکاليف معيني است که انسان در زندگي اجتماعي با توجه به کرامت و مسؤوليت خويش بايد آن ها را رعايت کند تا زمينه ساز تحقق عدالت اجتماعي باشد.

انواع ارتباطات انسان از ديدگاه قرآن کريم از منظر قرآن کريم نيز انسان داراي ارتباطات گوناگون است که بايد در سايه تعاليم الهي، آن روابط را به طور صحيح تنظيم کند.