کودک و نوجوان

استفاده از روش زمان سکوت برای مهار بی نظمی و خرابکاری ها

شیوه های جلوگیری از رفتار نامطلوب

استفاده از روش زمان سکوت برای مهار بی نظمی و خرابکاری ها

حدود سنی پیشنهادی : 1/5 تا 9 سال

زمان سکوت شیوه ای ملایم و در عین حال موثر در کمک به آموزش رفتار مطلوب تر و قابل قبول تر به کودکان است. در این روش کودکی را که بدرفتاری یا خرابکاری کرده از بازی دور می کنند و او را مجبور می کنند همان جا کنار اسباب بازی خود یا روی صندلی ای که بدین منظور گذاشته شده، ساکت و آرام بنشیند. این صندلی را می توان در همان اتاقی گذاشت که کودک در آن بی نظمی و خرابکاری کرده است. زمان سکوت به ویژه در برخورد با بی نظمی های خفیف موثر است که در آن ها یک کودک مزاحم بازی و فعالیت های کودکان دیگر می شود.

◀️ قبل از شروع، نحوه اجرای زمان سکوت را برای کودک توضیح دهید
به کودک بگویید که چه رفتار هایی مستوجب زمان سکوت می شود. با خونسردی برای او توضیح دهید که چرا از این روش استفاده می کنید. دقیقا به کودک نشان دهید در صورتی که بار دیگر رفتار ناخوشایندی از او سر بزند چه اتفاقی می افتد. به عبارت دیگر این شیوه را با ا تمرین کنید. کودکان زیر 4 سال اغلب مجبورند چندین بار این مراحل را تجربه کنند تا بفهمند موضوع از چه قرار است.

◀️ هنگامی که مشکل بروز می کند، به کودک دستور دهید دست از آن کار بردارد
زمانی که متوجه بروز رفتار ناپسندی می شوید، توجه کودک را جلب کنید و با خونسردی ولی قاطع به او دستور دهید که به رفتار بد خود ادامه ندهد. هرگاه رفتار نامطلوبی از کودک مشاهده می کنید. بلافاصله اقدام نمایید.

◀️ اطاعت و همکاری کودک را مورد تحسین و تشویق قرار دهید
اگر کودک به رفتار خود ادامه نداد، از او به خاطر حرف شنوی اش تشکر نمایید و سرگرمی دیگری به او پیشنهاد کنید

◀️ با استفاده از روش زمان سکوت از دستورهای خود پشتیبانی کنید
چنانچه ظرف یک ساعت بعد، باز هم آن رفتار ناپسند ادامه یافت یا اتفاق افتاد، به کودک بگویید چه کار اشتباهی انجام داده است و نتیجه نافرمانی اش چیست.

◀️ سخنرانی نکنید، غر نزنید و کودک را تهدید به اجرای زمان سکوت نکنید
عمل کنید، تهدید نکنید. حتما او را به جایی که برای اجرای روش زمان سکوت انتخاب کرده اید ببرید. به اعتراض های او اعتنا نکنید. اگر کودک اعتراض یا مخالفت کرد، قاطع ولی با خونسردی او را به محل اجرای زمان سکوت راهنمایی کنید.

◀️ قبل از این که کودک را ارک کنید، او را با مقررات آشنا نمایید
بعد از این که 3 دقیقه این جا ساکت نشستی، می توانی به بازی برگردی.

◀️ هنگامی که کودک در زمان سکوت قرار دارد، هیچ توجهی به او نکنید
به محض این که کودک در زمان سکوت قرار گرفت، با او صحبت نکنید و در ضمن مراقب باشید که کس دیگری نیز به او توجه نکند.

◀️ پس از اتمام زمان سکوت، کودک را مشغول انجام دادن فعالیتی کنید
پس از این که زمان سکوت به پایان رسید، بدون اشاره به آن چه اتفاق افتاده، کودک را به انجام دادن کاری مثل بازگشتن به بازی و سرگرمی قبلی خود ترغیب کنید و به دنبال فرصتی باشید که رفتار خوب او را مورد تحسین قرار دهید.

◀️ سوالاتی که والدین در مورد زمان سکوت دارند
زمان سکوت را می توان برای کودکان 18 ماهه تا 9 ساله به کار برو. کودکان کوچک تر با تجربه کردن آن چه پس از خرابکاری بر آن ها می گذرد، به خوبی همه چیز را در این مورد یاد می گیرند. از تختخواب یا پارک بچه می توان به عنوان مکانی برای اجرای زمان سکوت استفاده کرد. کودک خیلی زود متوجه این قضیه می شود که با ساکت نشستن برای مدتی کوتاه می تواند سریع تر به بازی خود باز گردد، مگر این که فوق العاده بد قلق باشد. به خصوص اگر زمان سکوت هنگامی اجرا شود که کودک در حال بازی مورد علاقه خود است، معمولا بعد از 3تا5 دفعه استفاده از این روش، و حتی شاید کمتر،آن چه گفتیم اتفاق می افتد. اگر کودک از ماندن در رمان سکوت امتناع کرد، می توانید از روش محروم کردن موقت استفاده کنید که توضیح آن در زیر آمده است. بعضی از کودکان روی صندلی سکوت می نشینند، اما گریه و التماس می کنند یا فریاد می زنند. زمان سکوت از هنگامی شروع می شود که کودک ساکت شد و هنگامی تمام می شود که او 2تا3 دقیقه سکوت کرده باشد. گاهی والدین اشتباه می کنند و اجازه می دهند کودکی که هنوز عصبانی و مضطرب است زمان سکوت را ترک کند. در این جا صورت کودک هرگز باد نمی گیرد که باید در زمان سکوت ساکت و آرام بماند. اگر واقعا پرخاشگری و نحسی می کند، بهتر است از روش محروم کردن موقت استفاده کنید.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند