نماد سایت روان نیوز

کمال گرایی : شما هم کمال گرا هستید.

کمال گرایی

کمال گرایی : شما هم کمال گرا هستید.

آیا شما هم کمال گرا هستید؟
نویسنده : مریم گل محمدی

کمال گرایی

کمال گرایی، در واقع باوری غیرمنطقی است که اشخاص نسبت به خود و محیط اطراف خود دارند. افرادی که کمال گرا هستند، معتقدند که خود و محیط اطرافشان باید کامل بوده و هر گونه تلاشی در زندگی باید بدون اشتباه و خطا باشد.
میگنا: متاسفانه من دچار کمال گرایی شده ام و زمان زیادی را صرف انجام یک کار می کنم و این باعث بروز مشکل در تحصیل بنده هم شده است لطفا من را در جهت از بین بردن این مشکلم راهنمایی کنید.

کمال گرایی مفرط اغلب وسواس شدیدی را در فرد به وجود می آورد که او را خواهان نتایج و موفقیت های خاصی می کند. این فرد به نتایجی بغیر از آنچه در ذهن دارد اهمیتی نداده و آن را پیروزی قلمداد نمی کند. در حالی که در واقع رسیدن دقیق به آنچه در ذهن است، ممکن است اندکی با تاخیر رخ دهد و یا بلند پروازانه و رویایی باشد و یا نیاز به سال ها تلاش و تجربه داشته باشد. همین تاخیر یا عدم رخ داد او را به سمت درماندگی و یاس می کشاند و موجب می شود تا انگیزه خود را به کلی در فعالیت ها از دست بدهد. این گونه افراد معمولا در جایگاهی بسیار پایین تر از آنچه استعداد و توانمندی شان ایجاب می کند، وجود دارند چرا که انگیزه پیشرفت خود را از دست می دهند.

راهکارهای مقابله با کمال گرایی:

انتظارات خود را تعدیل کنید

انعطاف پذیر باشید

خود را در هر وضعیتی بپذیرید

بسیاری از چیزهای مثبت تنها با اشتباه كردن، قابل یادگیری هستند

از دقت به جزییات بپرهیزید

به عبارتی اهداف آنها، واقعی، خود جوش (درونی) و ذاتا قابل حصول است. افراد كوشای سالم از انجام كار در دست اجرا بیشتر از تفكر در مورد نتیجه پایانی آن لذت می‌برند. وقتی این افراد با تجاربی چون نارضایتی یا شكست مواجه می‌شوند، واكنش های آنها عموما به موقعیت ویژه موجود محدود می‌شود و این موضوع را به احساس ارزشمندی خویش تعمیم نمی‌دهند.

خروج از نسخه موبایل