فردی

درمان شناختی رفتاری (CBT) در اختلال های اضطراب کارساز است

درمان شناختی رفتاری (CBT) در اختلال های اضطراب کارساز است

ترس از پرواز. وحشت از عنکبوت.  هراس از سخنرانی در برابر جمع.  اینها برخی از [جنبه های] اختلال های اضطراب است که احتمالا بسیاری از مردم از آن رنج می برند.  پژوهشگران اما به تازگی دریافتند بیمارانی که مبتلا به اختلال اضطراب تشخیص داده شده اند با استفاده از درمان شناختی-رفتاری (CBT) در ادغام با رویکرد “انتقال-تشخیصی” می توانند بهبودی زیادی را نشان دهند.

نظر پژوهشگران

پژوهشگران بر این باور هستند که ترکیب سی.بی.تی. با رویکرد “انتقال-تشخیصی” کارسازتر از ترکیب سی.بی.تی. با دیگر درمان های اختلال اضطراب، مانند تمرین تمدد اعصاب (آرامش) است.  پژوهش یادشده توسط پیتر نورتن، دانشیار روان شناسی بالینی و مدیر کلینیک اختلال  های عصبی در  دانشگاه هوستون [تگزاس] انجام گرفت.  نورتن عقیده دارد درمانگرانی که افراد را برای اختلال های اضطراب معالجه می کنند ممکن است بتوانند از درمانی استفاده نمایند که شامل مجموعه ای از اصول همه ی اختلال های اضطراب است.  این یافته ها بر پایه پژوهشی دهساله ای شامل چهار آزمایش بالینی متفاوت قرار دارد.

نورتن، که تاکنون شماری از کتاب ها و مقاله ها درباره اختلال های اضطراب نگاشته است، در بیانیه از پیش آماده شده ای اظهار داشت: “دستورالعمل تشخیصی و آماری اختلال های ذهنی راهگشای مهمی در درک سلامت ذهن بوده. اما میزان تمیزگذاری آن موجب نارضایتی بوده است.  اختلال های هراسی از اجتماع- هراسی متفاوت درنظر گرفته می شود، که خود چیزی متفاوت از PTSD  دیده می شود.  امید این بود که با پالایش در تشخیص ما بتوانیم دخالت [مداوا] هایی برای هر کدام از این تشخیص ها را هدف بگیریم، اما در عمل این رخ نداده است.”

نورتن در مطالعه تازه اش در دانشگاه هوستون دریافته است که اضطراب و ترس هنگامی که فرد را کاملا زیر فرمان خود می گیرند. درنتیجه قادر می شوند بر زندگی روزانه فرد تاثیرهای منفی بگذارند، می توانند به اختلال اضطراب تبدیل گردند.  او عقیده دارد که اختلال های اضطراب شامل موضوع هایی مانند اختلال ترس، اختلال وسواس فکری-عملی، اختلال فشار روانی پس-آسیبی (PTSD)، اختلال اضطراب اجتماعی، و دیگر ترس های معین می باشد.  این اختلال های اضطراب معمولا با بیماری دست-دومی مانند افسردگی، سوء استفاده از الکل، یا سوء استفاده از مواد همراه است.

درمان شناختی رفتاری