روابط سلامت روان شخصیت فردی

چالش دوست یابی در بزرگسالی

چالش دوست یابی در بزرگسالی: اخیراً یک سخنرانی فوق‌العاده توسط روانشناس دکتر ماریسا فرانکو از دانشگاه مریلند شنیدم که افکار و توصیه‌های بسیار کاربردی در مورد دوست‌یابی در بزرگسالی داشت.

من شخصاً دریافته‌ام که با افزایش سن، مقابله با انزوای همه‌گیری کووید-19 یا مقابله با شرایط سلامت روانی که می‌تواند باعث گوشه‌گیری و منزوی‌تر شدن فرد از نظر اجتماعی شود. ایجاد ارتباطات معنادار کاری دشوارتر است. در بزرگسالی به اندازه زمانی که در مدرسه در محاصره همکلاسی ها بودیم. فرصت های زیادی در دسترس ما نیست و بیشتر احساسات ناخوشایند و اضطراب را تجربه می کنیم. با این حال، همانطور که در کتاب آینده‌ام درباره انزوای اجتماعی تاکید می‌کنم، دوستی و ارتباطات اجتماعی برای سلامت عمومی ما ضروری هستند. من قصد دارم برخی از ایده‌های دکتر فرانکو را با شما در میان بگذارم. زیرا معتقدم برای آن دسته از ما که در حال مبارزه با احساس انزوا و تنهایی هستیم، مفید خواهد بود.

چگونگی شکل گیری دوستی در بزرگسالان

دکتر فرانکو با از بین بردن چند افسانه در مورد ارتباطات اجتماعی شروع کرد که به اعتقاد من همه ما می توانیم از آنها درس بگیریم. اولین افسانه این است که دوستی باید به طور طبیعی اتفاق بیفتد. این ممکن است در مورد بچه های مدرسه که توسط همکلاسی ها، تیم های ورزشی و گروه های علاقه احاطه شده اند صادق باشد. اما در مورد بزرگسالان اینطور نیست. ما باید تلاشی آگاهانه داشته باشیم تا با هم تماس برقرار کنیم، گفتگوها را آغاز کنیم، سلام کنیم و قرارهای قهوه ترتیب دهیم. لطفا درک کنید که انجام این کار برای همه ناخوشایند است. ما باید خود را در آنجا قرار دهیم، نزدیک به دیگران، با تعاملات مکرر در محیطی که برای ما امن باشد. این ممکن است در یک کلاس، سرگرمی یا گروه علاقه‌مندی باشد که به طور منظم، نه فقط یک بار، ملاقات می‌کنند. باید از نظر جسمی و روحی حاضر شویم و با چک کردن گوشی و پیامک، حواسمان پرت نشود.

او توصیه می کند که از خطر رد شدن نترسید و تأکید کرد که “باید فرض کنیم که مردم من را دوست دارند.” هنگام انجام این کار، ما تمایل داریم نسبت به دیگران گرمتر و بازتر رفتار کنیم و این به نوبه خود، دیگران را تشویق می کند تا به ما پاسخ مثبت دهند. و برعکس هم صادق است که سفت وسخت، محجوب یا حواس پرت به نظر می رسد ممکن است توسط دیگران تعبیر شود که شما به آنها علاقه ای ندارید، و آنها نیز به نوبه خود آنقدرها استقبال نخواهند کرد.

درک می‌کنم که در بحبوحه یک دوره افسردگی، که افکار منفی و احساسات بی‌ارزشی و ناامیدی بر ما غلبه می‌کند، شجاع بودن برای دستیابی به دیگران و فرض اینکه «افرادی مثل من» انجام شود، بسیار دشوار است. این به ویژه در مورد ما که از اختلال خلقی رنج می‌بریم و معتقدیم که برای دیگران دوست‌داشتنی نیستیم یا مورد استقبال قرار نمی‌گیریم و احساس می‌کنیم به حاشیه رانده شده‌ایم، صادق است. مغز ما به طور پیش‌فرض به افکار نفرت‌انگیز از خود مانند «من خوب نیستم و یک بازنده ام» و «هیچ‌کس من را دوست ندارد» عادت می‌کند. من شما را تشویق می کنم که این افکار را برای مدتی کنار بگذارید و به هر حال با وجود آنها تلاش کنید و ببینید چه می شود. ممکن است از موفقیت خود شگفت زده شوید!

به اشتراک گذاری درباره خودمان

افسانه دیگری که دکتر فرانکو به آن اشاره کرد این است که “اشتراک گذاری چیزهایی در مورد خود باعث انزجار مردم می شود.” این به طور کلی درست نیست. در واقع، خودافشایی باعث می‌شود که دیگران ما را بیشتر دوست داشته باشند، زیرا ما انسان‌تر و آسیب‌پذیرتر به نظر می‌رسیم و مهم تر ازهمه اینکه شبیه آنها هستیم. دکتر فرانکو به ما هشدار می‌دهد که انرژی و تلاش خود را برای رابطه با کسی که نمی‌خواهد متقابل باشد یا به وضوح نمی‌خواهد ارتباط برقرار کند، صرف نکنیم.

دکتر فرانکو به افسانه دیگری اشاره کرد و آن این بود که “برای اینکه دوست داشته باشم، باید باحال ترین، بامزه ترین، باهوش ترین فرد باشم!” این هم درست نیست. دوستی واقعی همه چیز این است که چگونه با مردم رفتار می کنید. با دیگران احساس ارزشمندی می کنید و اهمیت می دهید و اینکه کنار شما بودن برای آنها بی خطر است. چگونه این کار را انجام می دهید؟ با جست‌وجوی ویژگی‌هایی که در دیگران دوست دارید شروع کنید و به آنها بگویید.

در نهایت، او در ارائه خود در مورد تفاوت بین “دوست خوب” و “شرکت خوب” اظهار نظر کرد. دکتر فرانکو دوست خوب را به عنوان یک سرمایه گذاری و تعهد، یک مسئولیت توصیف می کند.جایی که ما در زمان های خوب و بد برای یکدیگر ظاهر می شویم. این با لذت بردن از همراهی یک نفر در لحظه بدون هیچ یک از تعهدات یک دوستی واقعی متفاوت است.

من متوجه هستم که انجام همه این کارها آسان نیست و امیدوارم این چند نکته برای شما مفید باشد. من، شما را تشویق می کنم که در گام های کوچک تلاش کنید ونتایج درخشان را ببینید.

نوشته ای از کلینیک آنلاین

Therapy Center

02188015978

09334946711