سلامت روان

نحوه انتخاب یک روان درمانگر مناسب

نحوه انتخاب یک روان درمانگر مناسب: اغلب از من پرسیده شده است که هنگام انتخاب یک درمانگر به چه چیزی توجه کنم. به سختی می توان گفت که دقیقا کدام عنصر مهم ترین است، اما یک رابطه خوب مطمئناً جزء حیاتی یک اتحاد مثبت مراجع و درمانگر است. وقتی مراجعان احساس می کنند که در محیطی با نگرانی واقعی درک می شوند، انتظار نتایج مثبت آسان تر است.

فراتر از اتحاد درمانی، سه نکته اساسی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

صلاحیت ها و اعتبار درمانگر

آشنایی درمانگر با مسائل خاص

سبک و یا ساختار درمان

مدرک و یا مدارک درمانگر

شما باید از صلاحیت های درمانگر خود مطلع و مطمئن باشید. اکثر درمانگران دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا با مهارت های تخصصی در زمینه های خاص هستند. دکترای روانشناسی بالینی بالاترین سطح آموزش موجود در روان درمانی است، اما مگر اینکه با یک مشکل روانی پیچیده سر و کار داشته باشید، ممکن است به این سطح از تخصص نیاز نداشته باشید – یک مددکار اجتماعی خوب یا درمانگر ازدواج و خانواده در بسیاری از موارد بسیار مناسب است. مواردی برای کمک به مراجعین با «موقعیت‌های زندگی» خاص و اضطراب یا افسردگی خفیف تا متوسط. نکته مهم این است که تأیید کنید که فرد آموزش با کیفیت بالایی دارد و آماده کمک به وضعیت شما است. مدارس و برنامه‌های فهرست‌شده در بیوگرافی آنلاین درمانگرتان را در گوگل جستجو کنید تا تأیید کنید.

چه حضوری چه آنلاین، انتخاب درمانگر مناسب یک تصمیم مهم است.

مهمتر از همه، تأیید کنید که درمانگر شما مجوز دارد. من از تعداد افرادی که خدمات درمانی، به ویژه آنلاین، بدون مجوز انجام می دهند، شوکه شده ام. روانشناسان بالینی، مددکاران اجتماعی، و درمانگران ازدواج و خانواده، همگی با جستجو در Google، مجوزهای قابل تأیید خواهند داشت. با خیال راحت از هر درمانی که با آن مصاحبه می کنید بپرسید که آیا یک وب سایت رسمی مجوز دولتی وجود دارد که می توانید مجوز آنها را تأیید کنید. یک درمانگر خوب از سوال شما استقبال می کند و آن را در حالی که شما خودمراقبتی خوب انجام می دهید، می بیند. اگر شخص مخالفت کند یا حالت تدافعی به خود بگیرد، ممکن است یک پرچم قرمز باشد.

اگر فقط به دنبال مربیگری هستید، از نظر قانونی هیچ مجوزی لازم نیست. با این حال، بسیاری از مردم دریافتند که مجوز در روان درمانی در یک رابطه مربیگری مفید است، زیرا آموزش درمانگر در ذهن و روابط برای بیشتر اهداف مربیگری بسیار کاربردی است. به نظر من هر دو درمان و مربیگری در بسیاری از موقعیت‌ها بسیار مهم هستند.

آشنایی با موضوع خاص شما

نیازهای شما منحصر به فرد است و برای درمانگرها مهم است که در رسیدگی به موارد مشابه تجربه داشته باشند. در اینجا چند سؤال راهنما وجود دارد که ممکن است مفید باشد:

هر چند وقت یکبار موارد مشابه شما را درمان می کنند؟

چند مراجع در هفته می بینند و چه تعداد از آن مراجعان مشکلاتی مشابه شما دارند؟

چه نوع راه‌حل‌ها و تکنیک‌های درمانی را برای موقعیت‌هایی مانند شما مفید می‌دانند؟

معمولاً چند جلسه برای به دست آوردن نتیجه لازم است؟

آیا آنها وضعیت شما را نیازمند درمان کوتاه مدت یا طولانی مدت می دانند؟ معمولاً چند جلسه “کوتاه مدت” یا “بلند مدت” را تشکیل می دهند؟

آیا آنها به شما تکلیف می دهند؟ اگر بله، آیا آنها برای پیگیری هر هفته برای دیدن اینکه آیا این کار را انجام می‌دهید هدایت می‌شوند یا از شما انتظار می‌رود این کار را انجام دهید؟ این یکی مهم است—بسیاری از درمانگران از شما انتظار دارند که تکلیف هفته گذشته را خودتان مطرح کنید. من شخصاً فکر می‌کنم که در بیشتر موارد، این درمانگر باید در واقع مالکیت ارائه تکالیف را به عهده بگیرد، زیرا بخشی از مسئله مراجع ممکن است اجتناب از موضوع باشد.

اینها سؤالات قانونی هستند و نباید باعث ناراحتی درمانگر شوند. مقاومت در برابر بحث در مورد تجربه، صلاحیت، یا چشم انداز آنها برای درمان شما، فشار اولیه را بر پتانسیل ایجاد یک رابطه کاری مثبت وارد می کند. در صورت لزوم، به این مقاله استناد کنید تا توضیح دهید که چرا این سوالات کلیدی را می‌پرسید.

از پرسیدن سوالات و مصاحبه با درمانگر نترسید تا مطمئن شوید که مناسب هستند.

سبک و ساختار رویکرد آنها

رویکرد درمانی نیز یک ملاحظه مهم خواهد بود. دو رویکرد اصلی در درمان امروزه روان پویشی و شناختی-رفتاری هستند. تفاوت اصلی بین این دو رویکرد، نقش ناخودآگاه است: ناخودآگاه نقش کلیدی در رویکردهای روان پویایی دارد، در حالی که رویکرد شناختی رفتاری بر افکار و رفتارهایی متمرکز است که به وضوح قابل شناسایی هستند.

درمانگران روان پویایی اغلب به مراجع اجازه می دهند جلسه را با صحبت کردن در مورد هر چیزی که در ذهنش است آغاز کند حتی اگر که مراجع برای مدت طولانی ساکت باشد. درمانگر روان پویشی معانی پنهان و الگوهای ناخودآگاه را جستجو می کند و به مراجع کمک می کند تا از چگونگی تأثیر این الگوها بر زندگی روزمره خود آگاهی کسب کند.

درمانگر شناختی رفتاری به احتمال زیاد اظهارات مراجع را به صورت صریح در نظر می گیرد، سپس به او کمک می کند تا باورها و رفتارهای مرتبط با آن اظهارات را ارزیابی کند. و سپس برای کمک به شکل دادن به آن افکار و رفتارها برای ایجاد نتایج مطلوب خاص، تکالیف درسی بدهید.

از درمانگر خود بپرسید که آیا رویکرد روان پویشی یا رفتاری شناختی تری اتخاذ می کند. از آن‌ها بپرسید که آیا معمولاً تکالیف خود را تعیین می‌کنند و جلسات درمانی ساختاریافته‌ای را ارائه می‌دهند، یا اینکه آیا درمان «بی‌پایان‌تر» است. هیچ پاسخ درستی برای این سؤالات وجود ندارد – اما شما به عنوان مراجع این حق را دارید که بدانید به طور بالقوه چه نوع درمانی را شروع می کنید. اگر اهداف یا نتایج برای شما مهم هستند، از درمانگر خود بپرسید که آیا آنها معمولاً اهدافی را در شروع درمان تعریف می کنند و این اهداف چقدر با مراجع بازبینی می شوند.

مهم است که درمانی پیدا کنید که به شما احساس راحتی دهد

اگر برای مدتی با درمانگر خود تحت درمان بوده اید، باید احساس راحتی کنید که از درمانگر خود بخواهید اهداف درمان و پیشرفت را به طور منظم بررسی کند. اگر درمانگر به روشی گریزان یا مقابله‌ای به این درخواست پاسخ می‌دهد یا باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید، من شما را تشویق می‌کنم که این تصور را با درمانگر خود در میان بگذارید و سپس یا به تفاهمی برسید که در مورد اهداف احساس راحتی کنید یا به فکر یافتن یک درمانگر جدید باشید.

حرکت رو به جلو

انتخاب درمانگر شما بسیار مهم است. نگرانی واقعی در یک محیط گرم و دلسوز که در آن شما می توانید در بیان باز شرکت کنید ضروری است. علاوه بر این، یک درمانگر ماهر نیز صلاحیت و تجربه لازم را برای ایجاد رویکردی مطابق با نیازهای شما خواهد داشت.

درمان نیاز به سرمایه گذاری زمان و پول و همچنین تلاش عاطفی دارد. شما به خودتان مدیون هستید که مطمئن شوید سرمایه گذاری های شما با دقت انجام می شود. اگر دقیقاً مطمئن نیستید که به دنبال چه نوع درمان یا درمانگری هستید، یا می‌خواهید گزینه‌های خود را قبل از متعهد شدن به یک درمانگر به طور کامل‌تر درک کنید، قبل از انتخاب با حداقل سه متخصص مشورت کنید. در مورد این واقعیت که در حال «خرید کردن» یا «مصاحبه» هستید، با درمانگران صحبت کنید تا مورد مناسب را پیدا کنید. یک درمانگر خوب از شما در این امر حمایت می کند و حتی سوالاتی بدون قضاوت می پرسد یا اطلاعات بیشتری را برای کمک به شما در کشف و تعریف نیازهای خود ارائه می دهد.

نوشته ای از کلینیک آنلاین روانشناسی

Therapy Center

02188015978

09334946711