فردی

Identification with a fantasy همانندسازی با یک خیال

Identification with a fantasy
♦️ همانندسازی با یک خیال

♦️ شالوده ی رفتار شما برمبنای تخیلاتی ریخته می شود که آرزو داشته اید آنگونه باشید، این تخیلات ممکن است بر مبنای همانندسازی با یک قهرمان (زن یا مرد) شکل گرفته باشد.

♦️خانم جوان ۳۷ ساله ای که برای درمان مراجعه کرده بود، خوی آزارگرانه و کینه توزانه اش علیه مردان را کوچک سازی می کرد. و البته همانگونه که شوهرش را با محروم کردن از رابطه ی جنسی زناشویی شکنجه می داد، همزمان خود را نیز تنبیه می کرد.

♦️طی چند جلسات درمانی به خاطر آورد که وقتی نوجوان بوده کلئوپاترا ودزیره ، معشوقه ی ناپلئون را تحسین می کرده است. تصور اینکه وی زنی متأهل است برای او وحشتناک بود. او همیشه مانند ملکه های مستبد و سلطه گر به گونه ای رفتار می کرد که گویی در حق او جفای بزرگی شده و یا مورد تنبیه واقع شده است.

♦️او با تخیلات خود در باره ی بت های دوران نوجوانی اش همانندسازی کرده بود. زیبایی واقعی او این همانند سازی ها را در دوره ی نوجوانی تقویت کرده بود و به او قدرت داده بود تا بر پسرها حاکم باشد.

همانندسازی با یک خیال

♦️ چنین استیلایی در دوره ی نوجوانی هم برای او لذت بخش بود و هم از طرف همسالانش مورد تحسین واقع میشد. پس از اینکه ازدواج کرده بود، نوسانات خلقی بین خواسته های شاهانه (شبیه کلئو پاترا) و ناکامی های لجبازانه (شبیه دزیره)، شرایط روحی او را مشوش و آشفته ساخته بود.

♦️ وقتی زیگموند فروید پسربچه ای بیش نبود، هانیبال فرمانده کارتاژها را که با شجاعت تمام حکومت امپراطوری رم را به تصرف خود دراورد می پرستید . (۲۰۰۲AROFA).

♦️ جالب این که فروید وقتی به دوره ی جوانی پا گذاشت لجاجت ریشه داری وجودش را فرا گرفته بود. در دهه ی پایانی سال های ۱۸۰۰ بعد از گذراند ن دوره مطالعاتی اش ،با شارکو در پاريس، نامه ای خطاب به پزشکان عصر در باره ی جدیدترین موضوعات در باب بیماری های روانی نوشت او توصیف کرد که چگونه می توان نشانه های هیستری تبدیلی را به همان ترتیب که در زنان وجود دارد، در مردان نیز مشاهده کرد (بروئر و فروید، ۱۸۹۵).

♦️در واقع حق با فروید بود، مشاهدات وی دیدگاه حاکم بر جهان را پزشکی را که که معتقد بود هیستری تبدیلی تنها در بین زنان هاست به چالش کشاند.

♦️ بسیاری از پزشکان معاصر ادعای فروید را غیر قابل باور می دانستند و ازلحاظ حرفه ای عقاید او چندین سال مطرود باقی ماند.
#همانند_سازی_با_خیال
منبع
۱۰۱ مکانیزم دفاعی
جروم اس بلکمن
ترجمه غلام رضا جواد زاده

بنیاد روانشناسی و فلسفه

تازه ترین اخبار و مطالب در حوزه روانشناسی

گردآوری کننده: محسن میرزاآقا

@dynamicpsychotherapy

identification-with-a-fantasy-♦️-همانندسازی-با-یک-خیال