زوج و ارتباط

روابط عاطفی و اشتباه های رایج در آن

روابط عاطفی و اشتباه های رایج در آن

شادی انسانها لزوما وابسته به داشتن روابط عاطفی نیست، ولی قطعا داشتن روابطی نزدیک و سالم باعث افزایش #احساس خوشبختی می شوند. اگر حس می کنید به اندازه ای که باید در روابط خود حس خوشحالی ندارید، اصلاح یکی از اشتباهات زیر می تواند به بهبود روابط شما کمک کند.

خیالتان راحت باشد که طرف مقابلتان همیشه کنارتان خواهد ماند.

زمانی که روابط به بلوغ می رسند طبیعتا بعضی از جنبه های رابطه روزمره می شود. این روزمرگی خیلی اوقات برای زندگی سازنده هم هستند. ولی هر از گاهی باید زندگی خود را بدون شریکتان تجسم کنید و به یاد آورید که اگر با شما نباشد زندگی شما چگونه دگرگون خواهد شد. این کار باعث می شود ترغیب شوید بیشتر محبت، علاقه و توجه خود را به او ابراز کنید. متاسفانه ما براحتی نزدیک ترین افراد به خود را فراموش می کنیم و انتظار داریم که بی قیدو شرط ما را همراهی کنند. در حالیکه که اگر عزیزانمان محبت لازم را از ما دریافت نکنند ممکن است برای جبران این کمبود به دیگران متوسل شوند.

بیش از حد نگران از دست دادن شریک زندگیتان باشید.

بی توجهی به طرف مقابلتان در رابطه کار اشتباهی است، ولی از طرفی نگرانی بیش از حد از اینکه آیا شریکتان واقعا به شما علاقه دارد یا نه نیز خیلی سازنده نیست. افرادی که بیش از حد نگرانند در روابط خود برخوردی وابسته و محتاج دارند که باعث دور شدن شریک زندگیشان میشود. زمانی که شما و شریکتان میزان تعهد و علاقه خود را در رابطه مشخص کردید، لازم نیست مستمرا نگران باشید که آیا علاقه اش واقعی است یا نه. شما باید بتوانید از رتار طرف مقابل خود بهمید که آیا به شما علاقه دارد یا نه. این رفتار شامل فراموش نکردن تلفن زدن و پیام دادن، مودب بودن نسبت به شما و محبت کردن به شما و مهربان بودن با کسانی است که برای شما مهم هستند. دقت به این موارد یا علائم دیگری که مختص رابطه شما هستند می توانند بیانگر میزان محبت طرف مقابل شما باشند و نگرانی شما را کاهش دهند.

اجازه دهید حریم های رابطه شما خدشه دار شوند

در هر رابطه ای از هر نوعی، اسراری وجود دارند. اگر به دیگران اجازه ورود به دنیای خصوصیتان را بدهید هر چند که به نظر بی خطر بیاید می تواند به حس اعتماد طرف مقابلتان در #رابطه صدمه بزند. فرض کنید شما به دوستی بگویید که همسرتان با رییسش مشکل دارد و بطور تصادفی دوست شما و رییس او ملاقات کنند و دوست شما فراموش کند صحبت شما راز بوده و این حرف را به گوش او برساند. یا حتی یکی از اسرار شما توسط شما یا یکی از دوستانتان در فیسبوک به اشتراک گذاشته شود. قطعا مشخص می شود که شما منبع انتشار خبر بوده اید. حتی اگر شریکتان متوجه نشود نگرانی از افشای اسرارتان توسط دیگران و حس گناهکاری که دارید می تواند در طی زمان روابط شما را تحت تاثیر قرار دهد
✅ #شادی انسانها لزوما وابسته به داشتن روابط عاطفی نیست، ولی قطعا داشتن روابطی نزدیک و سالم باعث افزایش #احساس خوشبختی می شوند. اگر حس می کنید به اندازه ای که باید در روابط خود حس خوشحالی ندارید، اصلاح یکی از اشتباهات زیر می تواند به بهبود روابط شما کمک کند.

از همسرتان بجای صحبت با خودش پیش بقیه شکایت کنید

همه ما میتوانیم به چیزهای که شریک زندگیمان را ایده آل تر می کنند فکر کنیم. ولی ممکن است شما به اشتباه، این ناراحتی ها را بجای شریکتان با هر کسی که گوش شنوا دارد مطرح کنید. علاوه بر فاش کردن رازهای رابطه تان چنین تمایلاتی به نوبه خود می توانند مخرب باشند. قطعا وقتی در مورد مشکلات رفتاری طرف مقابل خود با او صحبت نکنید، هیچ نظری راجع تغییرات رفتاری که از او انتظار دارید نخواهد داشت. علاوه بر آن تمرکز مداوم روی آنچه شما را آزار می دهد باعث می شود که نکات مثبت اخلاقی او در طی زمان کمتر به چشم شما بیاید. این ایده های منفی در مورد چیزهای کوچکی که شما را آزار میدهند در طی زمان قدرت می گیرند، و در مدتی کوتاه، حتی قادر به دیدن قابلیتهای ستودنی و دوست داشتی او نخواهید بود.

برخورد منفعل-تهاجمی داشته باشید

راههای زیادی برای داشتن برخورد منفعل-تهاجمی وجود دارد. از “مثلا فراموش کردن” کاری که دوست ندارید انجام دهید گرفته، تا موافقت با ایده ای که اصلا قصد انجام آن را ندارید و … این لیست تقریبا بی پایان است. ممکن است فکر کنید که “نه نگفتن” مستقیم به یک درخواست یا مخالفت نکردن با چیزی که طرف مقابلتان می گوید آسان تر است، ولی با ممانعت از اینکه شریک زندگیتان بفهمد نظر واقعی شما چیست، شما راه ارتباط را مسدود میکنید. البته همه رفتارهای منفعل-تهاجمی خود آگاه نیستند. مثلا اگر فراموش می کنید کاری که شریکتان از شما درخواست کرده انجام دهید، مثل کوک کردن ساعت برای صبح روز بعد، ممکن است به این دلیل باشد که از صبح زود بیدار شدن بدتان می آید. یا بخاطر این باشد که از دلیل زود بیدار شدن همسرتان ناراحت هستید، که میتواند رفتن به فرودگاه برای یک سفر، یا دیدار فرزندانش در منزل همسر سابق باشد. اگر شما درگیر رفتاری می شوید که با خلق و خوی عادی شما (مثل منظم بودن) در تعارض است، حتما زمانی را صرف کنید تا به رفتار خود بیاندیشید و بفهمید چه چیزی آزارتان می دهد و آنرا صادقانه با شریک خود در ارتباط بگذارید.

مدام رابطه خود را مورد سوال قرار دهید

آیا شما به گوشه ای می نشینید و فکر می کنید که آیا همچنان هفته آینده، ماه آینده و سال آینده با شریک رابطه تان باقی خواهید ماند؟ آیا دائم نگران این هستید که با کار یا فکری اشتباه، بد شانسی را به رابطه تان راه دهید؟ آیا شما مشغله های شریکتان را به حساب عدم علاقه او به خودتان می گذارید؟ همانطور که قبلا اشاره شد، خوب است که تا حدی به همراه ماندن شریکتان ایمان داشته باشید. ولی اینکه شما دائما، به سرانجام رسیدن رابطه خود را مورد سوال قرار دهید باعث می شود که نسبت به تعهد داشتن درباره آینده راحت نباشید. اگر همیشه به فکر ” نقشه دوم” باشید شریک شما نیز ممکن است این را حس کند و شکست رابطه شما حتمی شود..